Gå til innhold

Min 7-åring, en tyv..


Torill

Anbefalte innlegg

Dette er et rop om hjelp fra en fortvilet mor som altså har opplevd at sønnen min stjeler fra meg.

Hadde det vært snakk om snop og fargeblyanter ville jeg ikke reagert tror jeg, men seinest idag var han i lommeboken min og tok 500,- kr!!!

Hva skal jeg gjøre?

Det er ikke første gangen han stjeler penger fra lommeboken min, og det er alltid "lappepenger" han tar.

Vi bor langt fra butikkene så han har ingen mulighet til å kjøpe seg noe for de pengene han tar.

Jeg har prøvd med innestraff, samtaler, kjefting, inndragelse av lørdagsgodterier, ingeting hjelper. Han sier han er lei seg og aldri skal gjøre det mer, men jeg tør ikke lenger stole på ham. Og nå har tanken om at han stjeler når han er på besøk hos andre begynt å spire i bakhodet mitt..

Jeg er veldig fortvilet og håper noen har erfaring, eller råd til meg i denne saken.

Ellers er han jo så snill og grei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei...

Jeg har desverre ikke et svar som gjør at dette gir seg, men....

Vet du hvorfor han stjeler penger???? Tror det er veldig viktig å finne ut dette først av alt! Du nevnte at dere bodde langt unna butikkene og at han ikke fikk brukt de der.

Stjeler han penger for å gi det til noen? Blir han plaget på skolen? Skal han bare "vise" seg frem med masse penger?

Finn ut det først. Da vet du hva problemet er og da kan du sikkert hjelpe han på en eller annen måte.

Han gjør det nok ikke bare fordi det er galt, i og med at han er snill ellers.

Kanskje han ikke tør å si hve det er hvis det for eksempel er noen "store" på skolen som plager han?

Hvem vet... ikke jeg hvertfall!

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei kjære mor

Er man 7 år da er man så sto at man forstår at det å stjele er noe men IKKE gjør. Her synes jeg du skal gå videre, 500 kr er mye penger, vet du hvor han gjør av pengene? Får du de tbk? Jeg synes du skal ta kontakt med politistajonen der du bor, forklare sit og om han en gang til stjeler så tar du han med på politistasjonen og får en betjent til å snakke med han. Dette er å bli i rettesatt av andre og også en lærepenge for han.

Jeg gjorde det samme da den eldste i alder av 5 år tok av seg selv og den nyfødte bilbeltet hver gang vi kjørte bil, jeg forklarte hvor farlig det var,kjeftet, snakket rolig osv, til slutt så tok jeg en tlf til politistasjonen og der ble det forklart av en politimann, der var det en annen respekt og dette ble det fort slutt på.

Jeg mener ikke at du skal bruke politiet til å true, skremme,men de kan forklare litt konsekvender og vekke litt.

Håper dette var en liten trøst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei kjære mor

Er man 7 år da er man så sto at man forstår at det å stjele er noe men IKKE gjør. Her synes jeg du skal gå videre, 500 kr er mye penger, vet du hvor han gjør av pengene? Får du de tbk? Jeg synes du skal ta kontakt med politistajonen der du bor, forklare sit og om han en gang til stjeler så tar du han med på politistasjonen og får en betjent til å snakke med han. Dette er å bli i rettesatt av andre og også en lærepenge for han.

Jeg gjorde det samme da den eldste i alder av 5 år tok av seg selv og den nyfødte bilbeltet hver gang vi kjørte bil, jeg forklarte hvor farlig det var,kjeftet, snakket rolig osv, til slutt så tok jeg en tlf til politistasjonen og der ble det forklart av en politimann, der var det en annen respekt og dette ble det fort slutt på.

Jeg mener ikke at du skal bruke politiet til å true, skremme,men de kan forklare litt konsekvender og vekke litt.

Håper dette var en liten trøst

* Vel så viktig er det å finne ut HVORFOR han gjør dette. Truer noen andre han til å ta penger? Mobbing ovs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg enig med siste innskriver. Du må finne ut hvorfor han gjør det. Ta kontakt med skole, helsesøster, sosiallærer e.l. Du sier selv at han vet det er galt og blir lei seg for det han har gjort. Da må det ligge noe mer bak som gjør at han føler seg presset til å ta pengene.

Du sier heller ikke noe om hvor pengene blir av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei,

gjør som psst sier og hvis du er redd for at han stjeler hos andre også, så ta en telefon til foreldrene og informer dem.

lykke til - det er en jæ.... situasjon å være i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God kveld

Vil takke for responsen på mitt rop om hjelp, selv om jeg egentlig fremdeles er like frustrert.

Har vært inne på tanken selv med å at han med til politiet, håper på at de kan ta seg tid til å ta min henvendelse alvorlig.

Når det gjelder om jeg har fått tilbake pengene så har jeg det. Han innrømmer med en gang at han har tatt penger når jeg konfronterer ham med det, og han finner dem fram med en gang. Han sier at han ikke ville ta dem, og at han ikke vet hvorfor han gjør det. Det bare skjer!!!

Og det er dette som er så frustrerende.

På spørsmål om han blir presset for penger svarer han benektende.

Har vel egentlig bestemt meg for å ta kontakt med helsesøster på skolen også, hun vet gjerne om det er noen form for "utpressing" på skolen, og hun kan vel ihvertfall henvise meg videre hvis det er noe alternativ hjelp å få utenom politiet.

Ønsker alle en trivelig kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Min bror begynnte å stjele i denne alderen,fordi at han ikke hadde venner og kjøpte dem med penger .

Eller så ville de være med han når han hadde penger.

Etter en stund så srjal han for at det var blitt en sykdom : kleptomani....

Så på toppen av det hele ble han avhengig av å spille og hadde da tre grunner han stjal for.

Han stjal fra lærere,andre i familien og til slutt så måtte alle som var hos oss og som fikk besøk av han gjømme lomme boken.

Ring til skolen,få hjelp før det går for langt.

Det min mor var tvungen å gjøre var å ringe til de som kom på besøk og si at de måtte vokte lomme boken.

Vi måtte ligge med lommeboken under hodeputen om natten og gi beskje på skolen at lærerene måtte ha pengene sine på seg hele tiden slik at han ikke fikk tak på dem.

Om hun tok fra han uke lønn og lørdags snop ble det bare verre,da hadde han eda en grunn for å stjele,nemmelig for at han ikke hadde noe selv eller ville ha snop.

Snakk med han og se om det er det at han blir mobbet på skolen som gjør at han stjeler,om han med penger prøver å få venner.

du må ta dette nå når han er så liten som han er.......

Få hjelp,vær streng,gi han husarest,ingen tv eller tv spill.

Spill på samvitigheten hans.....si at de pengen han tok var til mat og eller at du var tengt å kjøepe noe til han for de pengene,men nå når han tok de så får han det ikke......

Ha lite penger i lommeboken,de tar somregel når det er noen lapper der,for da tror de at det er mindre sjangs for å bli oppdaget...

det som pleier å fungere best er å spille på samvitigheten !!!

før de ikke har noe sammvitighet igjen.....

ikke lett for deg dette.....

Ikke glem hva han har gjort,ikke la allt falle tilbake til det normale etter en kort stund.....

La han føle at han har gjorty noe galt...

Husker da jeg var 6 år da hadde jeg vært i butikken og handlet hadde en krone igjenn pog kjøpte et lodd av nabo barna for den og vannt en saftkanne....

var så stolt og viste den frem til mamma da jeg kom hjem.

Hun ble sinna for jeg hadde stjelt kronen og jeg måtte levere tilbake kanne og få kronen tilbake.

og fikk husarest i 3 dager.

har aldrig stjelt igjenn....

Lykketil og håper alt ordner seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei min gutt har gjort akkurat samme nummer han tog 1000 kr og endte oppe med at fortælle at han havede fundet dem, men da jeg stod og manglede de 1000 kr så fik vi ham til at indrømme at han havede taget dem da jeg spurgte hvorfor ante han det ikke han viste det var forkert men som han selv sagde det " det var ligesom om den kalte på mig så jeg tog den fristelsen var for stor så selvom han viste det var fejl så gjorde han det aligevel" hvordan vi løste dette problem var med at forklare for grusom siturationen entlig var han havede fortalt han havede fundet pengen på skole også, så vi fortalte ham at vi ville tale med lærene og hun ville få at vide sandheden om at han havede taget den men at alle hans kammarater på skole ville få besked om at 1000 lappe var kommet tilbage til rette ejer, vi forklarede ham at dette ville gå i glemmebogen og han ville ikke blive straffet med husarrest eller ligenden men gentog det sig ville jeg personlig fortælle alle at han var en tyv så var det sikkert at ingen ville ha ham inden for dørene, og at jeg personligt ville tage ham med ned til politiet for den værste af forbrydelsen han havede gjort var at jeg ikke kunne stole på ham, dette skete for godt over et år siden og vi har ikke haft nogen problemer siden han kunne forstå det og jeg har ikke nevnt det overhoved siden...

så som de ander siger her prøv at snak med hans klasselære og så snak med din søn igen kedeligt hvis tilliden er borte...

kan være han mangler opmærksomhed og negativ opmærksomhed er også opmærksomhed..

ønsker dere lykke til og håber det løser sig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gutten jo bare syv år, har han et begrep om hvor mye penger 500 kr er?

Jeg ville vært veldig oppmersom på om han kanskje blir utstatt for mobbing og presses til å skaffe eldre barn penger. Slikt forekommer desverre ofte..desverre. Noe sier meg at han ikke kommer på å stjele fra moren sin av seg selv.. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torill

Det var meg som ikke var logget på da jeg skrev innlegg nr 2 og 3 skrevet av gjest. Ser siste gjest skrev innlegg om at barn i den alderen ikke har begrep på penger, det kan så være ,men de bør likevel vite at det er ulovlig å stjele og dette bør settes en grense for raskt.

I stort sett hver bydel/by/sted finnes det en forebyggende gruppe innen politiet som jobber med forebygging av kriminalitet m mer for barn og unge og mer. De kan sikkert gi deg tips og råd om hvordan du skal takle dette. Har du nevnt for din sønn at neste gang vil det være en annen konsekvens enn bare å bli snakket til?

Det kan jo være mye som skjer på skolen, kanskje helsesøster/lærer vet om dette er noe som skjer blandt andre barn også? Kansje det er en slags treng for oppmerksomhet?

Barn gjør jo mye for å finne sin rolle. Er han sjalu på andre søsken? Mangler han tid sammen med dere foreldre? Mobbing?

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...