Gå til innhold

Må jeg betale skatt av pengemarked?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må jeg betale skatt fordi jeg sparer kr. 1000,- hver måned i pengemarkedsfond?

Det er DnBNOR.

Eller kan jeg spare og spare og så få beløpet utbetalt når jeg blir gammel, uten å betale skatt?

Jeg mottar jo lønn hver måned. Denne lønnen betaler jeg 40 % skatt av (!)

Hvis jeg så velger å spare litt av mine egentjente penger som jeg allerede har skattet av), hvorfor må jeg isåfall betale skatt igjen, fordi jeg velger å spare?

Kan noen gi svar og forklare? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må betale formuesskatt om du overstiger de grensene, samt skatt av eventuell gevinst på fondet.

Skrevet
Du må betale formuesskatt om du overstiger de grensene, samt skatt av eventuell gevinst på fondet.

Overstiger hvilke grenser, vet du beløpsgrensen?

Hvor mye skatt av eventuell gevinst?

Skrevet
Overstiger hvilke grenser, vet du beløpsgrensen?

Mener det er noe over 150 000, men husker ikke akkurat.

Hvor mye skatt av eventuell gevinst?

Generell skatteprosent i Norge er 28%, så også på kapital.

Gjest Indignert
Skrevet

Så det at man sparer opp 150 000,- av sine egne penger (som man har betalt skatt på av fra før), må man betale ytterligere skatt av, fordi myndighetene mener at hver og en ikke bør spare mer enn kr 150 000,-?

Det vil igjen si, at dersom man legger av kr 1 000,- hver måned og gjemmer pengene i en safeboks eller annet sikkert, så kan man spare i det uendelige, uten å bli dobbelt beskattet?

:forvirret:

Skrevet
Så det at man sparer opp 150 000,- av sine egne penger (som man har betalt skatt på av fra før), må man betale ytterligere skatt av, fordi myndighetene mener at hver og en ikke bør spare mer enn kr 150 000,-?

Rentesatsen for formueskatt er jo langt lavere enn for inntekt da. Har vel heller ingenting å gjøre med at "myndighetene ikke mener" at man bør spare mer, men er en omfordelingsmulighet mellom fattig og "rik". Formueskatten er forøvrig omtvistet da.

Det vil igjen si, at dersom man legger av kr 1 000,- hver måned og gjemmer pengene i en safeboks eller annet sikkert, så kan man spare i det uendelige, uten å bli dobbelt beskattet?

I teorien ja, men du har jo meldeplikt på ligningen for kontanter du har utenom registrerte kontanter, og dessuten vil du sannsynligvis tjene mer på bankrenten enn hva du taper på skatten på beløpet.

Skrevet

"Utenom registrerte kontoer..." skulle det stå i forrige innlegg.

Skrevet

Meldeplikt?

Nei, jeg ville aldri ha meldt i fra om egne penger som jeg har tjent og har betalt skatt av, som jeg har, og skal ha, liggende i banksafeboks. Det er mine penger, og jeg ønsker ikke at de skal omfordeles. Jeg har jo allerede betalt skatt av dem. Det får da virkelig holde!

Skrevet
Meldeplikt?

Nei, jeg ville aldri ha meldt i fra om egne penger som jeg har tjent og har betalt skatt av, som jeg har, og skal ha,  liggende i banksafeboks. Det er mine penger, og jeg ønsker ikke at de skal omfordeles. Jeg har jo allerede betalt skatt av dem. Det får da virkelig holde!

Jamen kjære menneske da, ikke kjeft på meg. Du spurte om reglene, og jeg gjorde ikke annet enn å svare, jeg har da ikke laget dem!

Skrevet

Når du sparer i fond så regnes det ikke fullt ut som formue. Husker ikke helt, men lurer på om det var 67% av beløpet som står der du eventuelt må betale formueskatt på. Akkurat grensen der kan du høre med banken din om.

Skrevet (endret)

Opprettes et fondsstyre, slipper en skatt av alt sammen :)

(en liten avsporing, flere "kontoer" heter konti; en konto, flere konti)

Endret av Bobeline
Skrevet

Gjeld skal trekkes fra før formuesskatt beregnes, så det er bare hvis netto formue viser over 150 000,- at det beregnes formuesskatt.

Dobbeltbeskatning er da noe vi opplever stadig vekk her i landet, moms for eksempel. Først har vi betalt skatt av inntekten, og så må vi betale avgift på det vi kjøper.(for øvrig greit for meg)

Skrevet
Gjeld skal trekkes fra før formuesskatt beregnes, så det er bare hvis netto formue viser over 150 000,- at det beregnes formuesskatt.

Selvfølgelig. Det er da ingen som har sagt noe annet her?

Skrevet
(en liten avsporing, flere "kontoer" heter konti; en konto, flere konti)

Nope, begge deler er tillatt.

Skrevet
Opprettes et fondsstyre, slipper en skatt av alt sammen  :)

Hva i alle dager er det du snakker om her? Linker/paragrafer, takk.

Skrevet
Selvfølgelig. Det er da ingen som har sagt noe annet her?

Nei, men det er ikke nødvendigvis slik at alle oppfatter det som en selvfølge. Derfor presiseringen.
Gjest Cosmic Girl
Skrevet
Jeg mottar jo lønn hver måned. Denne lønnen betaler jeg 40 % skatt av (!)

Hvis jeg så velger å spare litt av mine egentjente penger som jeg allerede har skattet av), hvorfor må jeg isåfall betale skatt igjen, fordi jeg velger å spare?

Svaret på hvorfor vi må skatte av penger som allerede er skattet av, er fordi vi bor i Norge. Og Her dobbeltbeskattes MYE. Husker jeg fant en utregning på hvor mye av lønnen din som går bort i skatt, moms, etc etc, og det var en hårreisende stor andel.

Bare se på arv. Pengene er allerede skattet av flere ganger; først da de ble tjent, deretter når de har stått på bok eller vært plassert i eiendeler, fond, aksjer, etc. I tillegg må du betale arveskatt av det når du arver..

Håpløst og irriterende!

Skrevet
Svaret på hvorfor vi må skatte av penger som allerede er skattet av, er fordi vi bor i Norge.  Og Her dobbeltbeskattes MYE.  Husker jeg fant en utregning på hvor mye av lønnen din som går bort i skatt, moms, etc etc, og det var en hårreisende stor andel.

Bare se på arv.  Pengene er allerede skattet av flere ganger; først da de ble tjent, deretter når de har stått på bok eller vært plassert i eiendeler, fond, aksjer, etc.  I tillegg må du betale arveskatt av det når du arver..

Håpløst og irriterende!

Ja, veldig!

Jeg liker ikke juksemakeri pipelort. Hvorfor dobbelt-og trippelbeskatning i dette landet? :overrasket::murvegg:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...