Leifr Skrevet 16. september 2006 #21 Skrevet 16. september 2006 Det er mulig det finnes flere som kaller seg Krav Maga ← Det er minst to forskjellige organisasjoner bare i Norge, som på sine respektive websider presenterer seg selv og ikke nevner den andre organisasjonen med et ord.
Leifr Skrevet 16. september 2006 #22 Skrevet 16. september 2006 Hele hensikten med KM er pragmatisme, så jeg regner med at teknikkene funker. Soldater flyr ikke rundt og driver med aikido-teknikker. ← Årsaken til at sparring er en nødvendighet er at man kan ikke regne med at teknikker funker i praksis med mindre man har prøvd dem -- mye -- på motstandere som faktisk yter reell motstand. Dette er grunnleggende treningsmetodikk. Merk at sparring trenger ikke bety konkurranseorientert sparring. Jeg har ikke prøvd Krav Maga selv, men jeg kjenner folk som har -- og der de har trent var det ihvertfall mye sparring i treninga, gjerne scenario-basert sådan. Dette er en av grunnene til at grappling-stilarter er så fine -- der må man nødvendigvis jobbe med en partner/motstander hele veien (man kan ikke gjøre leddlåser eller kast "ut i lufta") og teknikkene er av en slik art at det er mye lettere å trene "fullt ut" uten overdrevet risiko for skade enn i stilarter som hovedsaklig handler om slag og spark.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #23 Skrevet 17. september 2006 Ønsker man å bli skikkelig sterk i tillegg, så kan man forsøke karate og andre stilarter som bruker dårlige teknikker, og dermed må basere mer på styrke. ← ? Det finnes mange forskjellige stilarter av karate, vet du, og det er slett ikke alle stilene som bygger på at man er fysisk sterk. Wado ryu karate baserer seg på unnaflyttinger og raske teknikker og hurtighet, man trenger så absolutt ikke være sterk for å få fullt utbytte av teknikkene. Det er ikke noe møt-motstanderens-kraft-med-full-kraft-opplegg der i gården. Teknikkene er enkle og effektive, ikke noe fancy showteknikker. Arten er inspirert av ju jitsu.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå