Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #1 Skrevet 13. september 2006 Nå MÅ jeg begynne å trene, men har ikke noe lyst til å trene på Sats e.l (Har alt for mange støttemedlemsskap bak meg). Tenkte at kanskje kampsport kunne vært noe, og så i en annen tråd at det er mange her som trener kampsport. Kan dere gi meg noen tips til hva som er gøy og hvor det er bra (i oslo)?
Gjest Virvel Skrevet 13. september 2006 #2 Skrevet 13. september 2006 Det finnes vanvittig mange å velge mellom, og gjerne ulike stilarter innenfor hver enkelt også. Du bør tenke igjennom hva du ønsker å oppnå med treningen - vil du for eksempel lære å virkelig forsvare deg, eller vil du ha høy intensitet med mye hopp/kast/slag/spark, eller vil du ha en mykere, mer meditativ form som gjør deg smidigere? Jeg drev med wado ryu-karate for noen år siden, det er en av de litt mykere formene for karate som legger vekt på bruke motstanderens kraft mot ham selv, og som derfor passer godt for dem som ikke er så store og sterke. Vi drev med endel kast- og låseteknikker, det var både gøy og veldig nyttig. Følte meg mye tryggere alene ute om kvelden, i hvert fall. :icon_smile:
Gjest ts Skrevet 13. september 2006 #3 Skrevet 13. september 2006 Jeg tenkte meg først og fremst noe som gir god trening og gjør kroppen sterkere og mer smidig. Det med selvforsvar er jo en veldig grei bonus, men ikke grunnen til at jeg vil begynne.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #4 Skrevet 13. september 2006 Kickboksing kan kanskje være noe. Tøff trening ihvertfall.
Gjest gjest1 Skrevet 13. september 2006 #5 Skrevet 13. september 2006 Kickboksing er i allefall tøff trening så det holder! Du får stålkondis og blir sterk som bare rakkern! Og det skader jo ikke at det er artig, heller...
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #6 Skrevet 13. september 2006 Jeg driver med karate, noe jeg absolutt kan anbefale. Det er mye slag og spark, og man er i konstant bevegelse. Jeg har iallefall fått knallkondis av det, og stål i ben og armer, som det heter så fint I tillegg til at man får god balanse, koordinasjon, reflekser, osv osv osv. Jeg ser for meg at kampsporter som judo og aikido, hvor man ikke har så mye slag og spark, men mer kast og låsegrep, ikke er like effektivt sånn treningsmessig sett, for kondisen sin del. Det har jeg også fått fortalt av et par venner som har drevet med både dette og karate. Tror jeg ville gått for noe med masse slag og spark, som karate eller taekwondo.
Ian Skrevet 13. september 2006 #7 Skrevet 13. september 2006 De stilartene dere nevner baserer seg på regler, og funker dårlig i virkeligheten. Sjekk ut Krav Maga. Knall hard trening som funker ypperlig både for kvinner og menn.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #8 Skrevet 14. september 2006 De stilartene dere nevner baserer seg på regler, og funker dårlig i virkeligheten. Sjekk ut Krav Maga. Knall hard trening som funker ypperlig både for kvinner og menn. ← I karaten lærer vi jo ikke bare å forsvare oss mot reglementerte angrep, da Vi trener også mye på å forsvare oss mot folk som angriper oss på måter som er helt ulovlige i en karatekamp. Karate er en hel del mer enn bare kampene, som foregår innenfor strenge regler. Det ble tross alt utviiklet som et selvforsvarssystem, ikke som en sport. Vi trener på knivforsvar (selv om knivangrep ikke er lov i kamp), komme seg løs fra kvelertak (selv om kvelertak er ullovlig i kamp), osv osv. Jeg har hatt lyst til å trene krav maga også, men såvidt jeg har funnet ut er det bare mulig på østlandet.
Gjest ts Skrevet 14. september 2006 #9 Skrevet 14. september 2006 Tusen takk for masse informative svar! Etter å ha kikket litt rundt på nettet, tror jeg nok karate og taekwondo er det som frister mest. Men hvordan vil det være å være nybegynner i en alder av snart 30? Gjest som anbefaler karate: Hvordan er alderssammensetningen på treningen?
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #10 Skrevet 14. september 2006 Da jeg begynte, var vi 12-13 nybegynnere, i en alder fra 18 - 55, altså var den opptil flere som var mye eldre enn deg. Nå sammen med de viderekomne er alderen i samme intervallet, dog de fleste ligger i alderen 20-35. Så du er så absolutt ikke for "gammel" til å begynne De som er oppi femtiårene henger like godt med som de yngre, så det å være 30 skulle ikke være noe problem i det hele tatt.
Festus Skrevet 14. september 2006 #11 Skrevet 14. september 2006 (endret) Alder, kroppstype mv har ingenting å si for å trene kampsport som karate og taekwondo mv. Begynte selv med ITF (NTN) taekwondo i mars i fjor i en alder av 34.. da var det 12 år siden jeg hadde trent noe som helst pga bekkenløsning, og var av den grunn 30kg tyngre enn da... skal opp til rødt belte til jul!! Vi er i alderen 12-54, og jeg har aldri følt meg utenfor på trening. Ikke alt jeg gjør like bra som en på 17, men hovedsaken er å overvinne seg selv - tørre å prøve!! Vi trener også på selvforsvar innen knivangrep og kvelertak (ikke akkurat det første du lærer, men det kommer etterhvert..). Og vi har mye spark og action på treningene. Kanskje "farlig" å anbefale en klubb sånn her i "det offentlige", men tar sjansen: klubb. Instruktørene der er kjempeflinke, og har bla. vært med å lage selvforsvarsdvder for NTN. Hun er på landslaget, og høster stadig vekk medaljer. Begge to har en utrolig utstråling og evne til å få med seg folk, og få dem til å yte ekstra! Lykke til! PS! Dersom linken blir sletta, kan du sende meg en PM! Endret 14. september 2006 av Festus
Leifr Skrevet 14. september 2006 #12 Skrevet 14. september 2006 Jeg har trent flere forskjellige greier i årenes løp: Et par forskjellige typer karate, litt aikido, et år med brazilian jiu jitsu samt kickboksing. Jeg har dermed et visst grunnlag for å uttale meg. Hvilken kampsport som skal anbefales vil avhenge av hvilke mål man har med treninga. Hvis primærmålet er å komme i form kan nærmest hva som helst duge; da holder det at man finner en klubb med kultur for trening på et intensitivitetsnivå som passer til det nivået man befinner seg på. Hvis man derimot har en viss idé om at man ønsker å bli skikket til å slåss, gjelder det å passe på. Det er ufattelig mye tullball ute og går, og det er veldig mange som innbiller seg at de er godt forberedt på eventuelle situasjoner uten at de egentlig er det. Litt forenklet kan man si at de eneste teknikkene man har noen særlig sjanse for å få til å bruke hvis det blir alvor, er de teknikkene man har trent MYE på å bruke i "seriøs" sparring -- dvs. med en motstander som faktisk gjør sitt beste for å motarbeide, og hvor man ikke følger noe fastsatt mønster. Hvis man bare har trent selvforsvarsteknikker ved metoden "nå gjør jeg slik, og da gjør du sånn" ville det ha vært mer produktivt å bruke tida på å trene sprint og mellomdistanseløping. Teknikker som er "for farlige til å bruke i sparring" får man aldri drillet inn slik at man kan få brukt dem på alvor heller. Skal man bli god på kast, låsegrep osv. er det best å trene noe hvor man driver mye med den typen sparring: Judo eller BJJ er spesielt å anbefale. For jenter kan det være særdeles nyttig å vite hva du skal gjøre hvis en større og sterkere person prøver å holde deg fast -- og ikke bare vite hva du skal gjøre, men ha trent på det så mye at du bare gjør det; hvis du må tenke deg om har du sannsynligvis tapt. Videre, når det gjelder kampsporter som dreier seg om slag og spark, er det bare fullkontakt-varianter som vil ha noen særlig verdi i en reell slåsskamp. Det vil si boksing, kickboksing, Muay Thai, og noen få typer karate. Hvis du ikke er vant til å slå motstanderen hardt vil du neppe gjøre det når det trengs. Hvis du ikke er vant til å tåle en trøkk selv vil du bli satt ut når det skjer. "Ekte" vold er stressende og uforutsigbare greier og det er ingen dommer som avblåser ved første treff. Hvis man f.eks. bare har trent poengsparring har man gjort seg selv en bjørnetjeneste av dimensjoner.
Festus Skrevet 14. september 2006 #13 Skrevet 14. september 2006 Vi driver en del med sparring, men det er jo klart at man både blir tøffere til å ta imot og å gi, dersom man trener fullkontakt! Man må dog likevel tåle en trøkk på sparringsmatta i taekwondo også - det er ikke fastsatte regler slik at du vet hva den andre kommer til å gjøre i sparringa, men det er selvsagt regler for hva som IKKE er lov.. Når vi trener selvforsvar begynner vi i det små. Hadde selvforsvar (ho sin sul) på mandag, og der trente jeg sammen med en 17åring som er sterk og flink (rødt belte - 2. gup). Øvelsen var mot kvelertak forfra. Han er såpass godt trent at han fikk meg til å slå ham hardere og hardere i magen (han strammet magemusklene, selvsagt), nettopp for at jeg skulle få følelsen av hvor hardt man egentlig må slå for at motstanderen skal kjenne det... Når vi øver selvforsvar (etter at øvelsene er lært inn), vet vi ikke hvilket angrep som kommer, og vi øver oss derfor opp på å reagere med riktig teknikk mot akkurat det angrepet. Vi "legger oss ikke bare ned" heller når øvelsen er øvd inn, LITT realisme må man jo ha! Men dersom situasjonen er ekte, spiller det ingen rolle hvor god du er i hallen, dersom du ikke klarer å reagere riktig. Etter alt jeg vet kan det hende jeg fryser til og tankene blokkeres fullstendig... Men det vet man jo ikke før man har prøvd... noe jeg dog håper å unngå...
Gjest ulogget nå Skrevet 14. september 2006 #14 Skrevet 14. september 2006 Jeg har trent flere forskjellige greier i årenes løp: Et par forskjellige typer karate, litt aikido, et år med brazilian jiu jitsu samt kickboksing. Jeg har dermed et visst grunnlag for å uttale meg. Hvilken kampsport som skal anbefales vil avhenge av hvilke mål man har med treninga. Hvis primærmålet er å komme i form kan nærmest hva som helst duge; da holder det at man finner en klubb med kultur for trening på et intensitivitetsnivå som passer til det nivået man befinner seg på. Hvis man derimot har en viss idé om at man ønsker å bli skikket til å slåss, gjelder det å passe på. Det er ufattelig mye tullball ute og går, og det er veldig mange som innbiller seg at de er godt forberedt på eventuelle situasjoner uten at de egentlig er det. Litt forenklet kan man si at de eneste teknikkene man har noen særlig sjanse for å få til å bruke hvis det blir alvor, er de teknikkene man har trent MYE på å bruke i "seriøs" sparring -- dvs. med en motstander som faktisk gjør sitt beste for å motarbeide, og hvor man ikke følger noe fastsatt mønster. Hvis man bare har trent selvforsvarsteknikker ved metoden "nå gjør jeg slik, og da gjør du sånn" ville det ha vært mer produktivt å bruke tida på å trene sprint og mellomdistanseløping. Teknikker som er "for farlige til å bruke i sparring" får man aldri drillet inn slik at man kan få brukt dem på alvor heller. Skal man bli god på kast, låsegrep osv. er det best å trene noe hvor man driver mye med den typen sparring: Judo eller BJJ er spesielt å anbefale. For jenter kan det være særdeles nyttig å vite hva du skal gjøre hvis en større og sterkere person prøver å holde deg fast -- og ikke bare vite hva du skal gjøre, men ha trent på det så mye at du bare gjør det; hvis du må tenke deg om har du sannsynligvis tapt. Videre, når det gjelder kampsporter som dreier seg om slag og spark, er det bare fullkontakt-varianter som vil ha noen særlig verdi i en reell slåsskamp. Det vil si boksing, kickboksing, Muay Thai, og noen få typer karate. Hvis du ikke er vant til å slå motstanderen hardt vil du neppe gjøre det når det trengs. Hvis du ikke er vant til å tåle en trøkk selv vil du bli satt ut når det skjer. "Ekte" vold er stressende og uforutsigbare greier og det er ingen dommer som avblåser ved første treff. Hvis man f.eks. bare har trent poengsparring har man gjort seg selv en bjørnetjeneste av dimensjoner. ← Jeg er veldig enig med deg, Leifr, men samtidig litt uenig. Jeg trener TKD, har gjort det i mange år, har sort belte. Jeg trener ikke primært for selvforsvaret sin del, men for å bli sterkere, tryggere, sunnere - og fordi det er tøft, morsomt og givende. Jeg tåler en trøkk, men er overhodet ikke motivert for fullkontakt og knock-out. Tror mange jenter kvier seg hvis det blir for tøft, ihvertfall vi voksne jenter. Samtidig så trenger man mange års trening for å ha noe å stå imot med hvis man kommer opp i en reelt farlig situasjon. Det er alt for mange som tror de kan gå på et selvforsvarskurs over 4 uker, og så vips er de klar for enhver situasjon. Not! Jeg tror jeg vil være tøffere i en reell situasjon, men har aldri trent på å slå noen så hardt jeg kan, og vet følgelig ikke hva jeg har å gi på med. Men på den annen side: jeg har nok refleksen inne på å gjøre endel som kan skade, men som ingen vil være med å trene på Problemet er at man ikke vet hvordan man reagerer i en reell situasjon: paralysert eller rasende? Hun dama i "Bones" er kul, jeg er nok ikke helt der Poenget mitt er at karate og Taekwondo gir deg styrke og selvtillit, samtidig som du får en bedre forutsetning til å vurdere og takle farlige situasjoner. Men det er ingen garanti for at du klarer deg i en ekstrem situasjon. Noe av det du lærer er jo å unngå ekstreme situasjoner. Jeg går ikke på byen i kort skjørt og høye hæler lenger, det er alt for innebygget i meg at jeg skal kunne bevege med og løpe fort (og så viser jeg ikke navelen, men det er fordi jeg ikke er 20 lenger.....)
Ian Skrevet 14. september 2006 #15 Skrevet 14. september 2006 (endret) Men det er ingen garanti for at du klarer deg i en ekstrem situasjon. ← Dette lærer man i Krav Maga! Hadde alle jenter lært seg å kunne instinktivt gi fra seg et spark/slag i nøtt'ne på en mann, så hadde vi sikkert redusert voldshandlinger mot kvinner med over 40%! Smerten er ubeskrivelig ille. Endret 14. september 2006 av Johno
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #16 Skrevet 15. september 2006 Dette lærer man i Krav Maga! Hadde alle jenter lært seg å kunne instinktivt gi fra seg et spark/slag i nøtt'ne på en mann, så hadde vi sikkert redusert voldshandlinger mot kvinner med over 40%! Smerten er ubeskrivelig ille. ← Det er ikke særlig mante steder i Norge man har mulighet til å trene krav maga. Jeg har lyst, men det er ingen klubber i bergensområdet, nærmeste man kommer er stavanger Så da er det karate for min del.
punktom Skrevet 15. september 2006 #17 Skrevet 15. september 2006 Som nevnt flere ganger, er det selvforsvar man ønsker å lære seg, er krav mage det aller beste. Stilarten er utviklet med tanke på at små mennesker (som oftest jenter) fint skal klare å ta kontroll over store. Enkelt, kjapt og brutalt. Til lefr: jeg er litt uenig i at en fullkontaktsport per se er det beste når det kommer til selvforsvar. I virkeligheten, uten hansker, så er det kjekt å ikke ha en strategi som bygger på å ta i mot noen par slag før du kontrer Er du en villmann, greit nok, men da er du nok heller den en skal klare å beskytte seg mot. Uansett ville jeg aldri anbefalt "sloss"-idretter til noen som ønsker å lære selvforsvar. Den beste selvforsvaren slike idretter gir deg er den økte selvtilliten og det manglende behovet for å gå inn i uønskede situasjoner. Men slikt er nok mer for gutter/menn enn jenter. Til siste gjest: forsøk kali sikaran. Det har de i Bergen. Jeg har selv sett små 17 år gamle jenter hardt og brutalt kaste tunge menn på over 190 i bakken. Riktignok i en oppvisning, men det kan være en fin idrett å forsøke. I tillegg til vanlig selvforsvar driver de også med kamp og stickfighting. Kali-gruppen driver et kampsportsenter med flere andre idretter og, så passer ikke kali har senteret sikkert noe annet å tilby.
Leifr Skrevet 15. september 2006 #18 Skrevet 15. september 2006 Som nevnt flere ganger, er det selvforsvar man ønsker å lære seg, er krav mage det aller beste. Stilarten er utviklet med tanke på at små mennesker (som oftest jenter) fint skal klare å ta kontroll over store. Enkelt, kjapt og brutalt. Det finnes minst et par nokså forskjellige stilarter som bruker navnet "Krav maga" -- på verdensbasis er det enda fler. Dersom de driver med betydelige mengder sparring og vektlegger teknikker som faktisk kan brukes i sparring er det bra saker. Til lefr: jeg er litt uenig i at en fullkontaktsport per se er det beste når det kommer til selvforsvar. I virkeligheten, uten hansker, så er det kjekt å ikke ha en strategi som bygger på å ta i mot noen par slag før du kontrer Jeg tror du misforstår meg litt. Fullkontakt er ikke "det beste"; det er det eneste som funker. I en stressa situasjon vil det aller meste av "strategi" gå ut av vinduet med en gang. I en reell kamp må man være forberedt på at det kommer til å gjøre vondt på en eller annen måte; hvis man ikke er vant til å takle det kommer man ut å kjøre med en gang ting ikke går helt etter planen. Fullkontakt omfatter forøvrig i aller høyeste grad "bryting"-stilarter som f.eks. judo (det blir ikke stort fullere kontakt enn når man slenger hverandre i bakken) og det er primært den slags jeg vil anbefale for folk som er ute etter å lære selvforsvar. Spesielt jenter. Uansett ville jeg aldri anbefalt "sloss"-idretter til noen som ønsker å lære selvforsvar. Den beste selvforsvaren slike idretter gir deg er den økte selvtilliten og det manglende behovet for å gå inn i uønskede situasjoner. Men slikt er nok mer for gutter/menn enn jenter. ← Det er helt sant at slåssing er en relativt liten del av selvforsvar. Årvåkenhet og påpasselighet er langt viktigere, og det trenger man ikke lære på treninga. De aller fleste som driver med kampsport vil aldri få bruk for det de har lært; jeg har f.eks. ikke vært i en eneste slåsskamp siden ungdomsskolen, og det passer meg utmerket. Problemet slik jeg ser det er at erfaring fra de aller fleste kampsporter kan gi falsk selvtillit; man tror man kan takle farlige situasjoner bedre enn man egentlig kan og blir derfor ikke tilstrekkelig forsiktig, noe som kan få temmelig tragisk utgang. Dette er nok også et større problem for gutter enn for jenter, men det betyr ikke at jenter ikke kan rammes av det.
Festus Skrevet 16. september 2006 #19 Skrevet 16. september 2006 (endret) Var på selvforsvarskurs for jenter med Roy Rolstad (selvforsvarsguru i NTN) for en tid tilbake, og han nevnte en interessant ting: Hvem er mest redd for overgrep/raning mv? Svar: gamle damer Hvem er minst redd for overgrep/raning mv? Svar: unge gutter Hvem er minst utsatt for overgrep/raning mv? Svar: gamle damer (men hver gang det skjer står det i VG..) Hvem er mest utsatt for overgrep/raning mv? Svar: unge gutter.... Så de som er mest "oppesen" er faktisk mest utsatt.. for de har ikke vett på å la være å oppsøke bråk og "farlige steder".. Noe man jo også lærer på feks. taekwondo... målet er faktisk å unngå kamp.. noe som bla. vil si å ikke oppsøke bråk.. Rødt belte i taekwondo symboliserer advarsel - nettopp pga av "teknikk kan være farlig da eleven mangler tilstrekkelig innsikt i sine ferdigheter". Så falsk trygghet kan nok enkelte føle - ja. Men det er da opp til bla. instruktører og eleven selv å ta tak i nettopp det, og få eleven ned igjen på landjorda. Som jeg skrev tidligere - dersom jeg reagerer riktig i forhold til situasjonen kommer jeg meg vekk, hvis ikke... Det er jo noe med å vite hvor grensa går også.. det er forskjell på en veskenapper og en voldtektsmann med kniv... selv om man jo ALDRI skal leke helt!! Endret 16. september 2006 av Festus
punktom Skrevet 16. september 2006 #20 Skrevet 16. september 2006 Det finnes minst et par nokså forskjellige stilarter som bruker navnet "Krav maga" -- på verdensbasis er det enda fler. Dersom de driver med betydelige mengder sparring og vektlegger teknikker som faktisk kan brukes i sparring er det bra saker. Det er mulig det finnes flere som kaller seg Krav Maga, men slik jeg forstår det er Krav Maga Norge bygget på den sivile delen av den opprinnelige israelske varianten. Med trenere som til sammen har noen hundre års erfaring som instruktører, vil Krav Maga være det jeg vil anbefale som et generelt råd. Hele hensikten med KM er pragmatisme, så jeg regner med at teknikkene funker. Soldater flyr ikke rundt og driver med aikido-teknikker. BJJ og annet er for spesielt interesserte, og ikke noe jeg vil anbefale noen som kun vil lære seg selvforsvar. Du skal ikke trenge å vite hvordan det er å bli slått ned eller sparre for å kunne forsvare deg selv. Det er noe som ikke er for alle. Men synes du bryting er kult, og har lyst på en ny treningsform, kan folk alltids forsøke seg på bjj. Ønsker folk en full body work out og en snerten rumpe vil jeg anbefale tkd eller kickboxing. Ønsker man å bli skikkelig sterk i tillegg, så kan man forsøke karate og andre stilarter som bruker dårlige teknikker, og dermed må basere mer på styrke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå