Gå til innhold

1 uke til vi får vite om vi er leilighetseiere...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, idag er dagen da leiligheten vi har kjøpt blir lagt ut til de med forkjøpsrett, så om 1 uke fra i dag får vi vite om vi VIRKELIG er leilighetseiere.

Irriterende at vi har signert kontrakt og alt, men at den kan elimineres hvis det dukker opp en med forkjøpsrett... sukk...

Ingen her får lov til å benytte seg av forkjøpsretten sin denna uka!! ;)

Pliiiiiiiiiiiiz!! ;)

Uansett, det dukker alltids opp en annen hvis denne skulle glippe :)

men vil veldig gjerne ha denne :sjenert:

Endret av Lamadama
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjedelig når en må vente så lenge i hvert fall. Gikk sånn foran sommeren jeg... Men ikke like lang tid å vente her da. Det var en uke etter vising at forkjøpsretten gikk ut at fristen for forkjøpsrett gikk ut.

Ikke no skriving av kontrakt eller lignende før forkjøpsretten var avklart. Men skjønt det er litt annerledes i Oslo ihvertfall. Et vennepar av oss har solgt leiligheten akkurat, og skrevet kontrakt. Men forkjøpsretten er vel ikke avklart der heller... Kjedelig at det skal gå så mye tid.

Vi solgte vår leilighet før sommeren. Fikk greie på at vi hadde fått der vi bor nå i begynnelsen av juni og hadde overtagelse på leiligheten ca en måned senere... (Gikk jo ekstremt fort, men var jo veldig greit for oss når vi fikk solgt så fort...)

Hvor har dere kjøpt leilighet?

Skrevet

Vi fikk akseptert budet vårt for 2 uker sia så synes vi har venta lenge jeg :sjenert:

Kjøpt mellom Oslo og Lillestrøm :-D

Skrevet (endret)

Forkjøpsrett er bare herlig :sjarmor:

Da jeg kjøpte så gikk det veldig tregt med budgivning. Jeg bare lente meg tilbake og ventet. Etter en måned så kom telefonen fra megleren. Om jeg ville tre inn i det høyeste budet. Yes! Behagelig måte å kjøpe på. Ikke noe stress og nerver.

Skjønner jo det er kjipt for den som faktisk la inn det høyeste budet.

Lykke til, Lamadama ;)

Endret av Persille
Skrevet

Lamadama: har dere noe ansinitet i boliglaget?

Får håpe alt ordner seg. :) Og som du sier; hvis denne glipper, så finnes det mange andre leiligheter.

Skrevet (endret)

Det kan jo være en ide å melde seg inn i boligbyggelaget.

Har hørt om tilfeller der veldig kort medlemstid har vært nok til å sikre seg boligen.

Da jeg brukte forkjøpsretten min så var jeg faktisk den eneste. En dag medlemstid hadde vært nok ;)

Endret av Persille
Skrevet

Vi meldte oss inn for ei ukes tid sia.

Nå så jeg i avisa til pappa, og leiligheten blei faktisk lagt ut i går så da er fristen for de med forkjøpsrett tirsdag kl 12 :hoppe:

En dag mindre :hoppe:

Takker for lykkeønskninger!! :klem:

Skrevet
Vi fikk akseptert budet vårt for 2 uker sia så synes vi har venta lenge jeg  :sjenert:

Kjøpt mellom Oslo og Lillestrøm :-D

Skjønner jeg godt. Når vi kjøpte før sommeren var visning torsdag, budrunden fredag og fristen for å melde forkjøpsrett gikk først ut onsdagen etter. Dvs vi måtte vente til torsdag. Jeg syntes det var mer enn lenge nok. Selv om vi hadde 5 års ansenitet og det ikke er like vanlig med lang ansenitet her som i Oslo så kunne det jo dukke opp noen... Men vi hadde lengst ansenitet, så satt egentlig bare på gjerdet og ventet på at forkjøpsretten var avklart...

Vet dere om det ligger noen med lenger ansenitet foran dere?

Hadde vært litt morsomt om det var leiligheten til vennene mine, men sannsynligheten er vel ganske liten for det... Siden du har startet oppussingsdagbok så er det nok ikke det. Dems var ganske strøken :)

Lykke til ihvertfall, så får du holde oss oppdatert.

Skrevet

Vi kjøpte gjennom OBOS i vinter. Da måtte de som ville det, melde forkjøpsrett innen et visst tidspunkt, dette var før budrunden begynte. Etter at budrunden måtte de med forkjøpsrett bestemme seg på 10-øringen (tror de hadde 10 min eller noe sånt). Dama som ville snappe den på forkjøpsrett, hadde ikke finansiering til så høyt som vi bøy, så hun var rimelig sur - banken nektet hun de siste 10.000! :klappe:

Sånn fungerer det i OBOS: "Forkjøpsretten er en viktig medlemsfordel ved kjøp av OBOS-bolig. For hver enkelt bolig blir det fastsatt en egen frist for å melde bruk av forkjøpsretten, også kalt meldefrist.

Medlemmer som vil benytte forkjøpsrett, må gi skriftlig melding til OBOS på oppgitt adresse, e-postadresse eller telefaksnummer i prosjektet.

Meldingen må være mottatt av OBOS innen den fastsatte meldefristen. Meldefristen vil være minst fem virkedager etter at boligen er kunngjort i vår tabellannonse i Aftenposten. Du finner den samme oversikten gjennom å trykke på søkknappen på linjen "Søk etter et nytt hjem" nederst på obos.no.

Medlingen fakser du til oppgitt nummer på budskjema/meldeskjema.

Hvis OBOS mottar din melding om forkjøp etter at meldefristen er løpt ut, kan du ikke kreve å overta boligen på grunnlag av forkjøpsretten.

Finansiering

Skal du benytte forkjøpsrett, må du ha finansieringen klar. Finansiering av hele kjøpesummen må dokumenteres skriftlig og innen meldefristen. Egenkapital basert på salg av egen bolig må dokumenteres med mellomfinansiering. Oppgjør av kjøpesummen skjer gjennom den eiendomsmegleren som har hatt salget. OBOS har iht. lov om borettslag §4-21 anledning til å kreve bankgaranti. Man kan ikke kreve å bruke forkjøpsretten dersom finansiering ikke er dokumentert innen meldefristen.

Når fristen er ute

Er det flere medlemmer som har meldt forkjøpsrett, har medlemmet med lengst ansiennitet fortrinnsrett. Bare medlemmer med ansiennitet fra dagen før bud ble akseptert, eller tidligere, kan benytte forkjøpsrett. Andelseiere i det borettslaget boligen tilhører, går foran øvrige medlemmer i OBOS. Dersom flere i borettslaget vil benytte forkjøpsrett, blir normalt botiden i borettslaget avgjørende.

Fastprisavklaring og forhåndsavklaring

Det er to måter å avklare forkjøpsrett på: Ved forhåndsavklaring kunngjøres boligen før den er solgt, og normalt med en prisantydning. Etter at bud er akseptert, avklares forkjøpsretten ved at OBOS henvender seg til dem som har meldt forkjøpsrett. Ved slik henvendelse må du straks, og med bindende virkning, ta stilling til om du skal bruke forkjøpsretten din.

Ved fastprisavklaring er boligen solgt før den kunngjøres for våre medlemmer. Når boligen er kunngjort til fast pris, er rettidig melding om forkjøp forpliktende, det vil si at du plikter å overta boligen hvis ingen med bedre ansiennitet enn deg har meldt seg innen meldefristen.

Som forkjøpsberettiget medlem må du være klar til å gi et raskt svar. Gjør du bruk av forkjøpsretten, trer du inn i allerede inngått avtale, og kjøper boligen til avtalt pris på avtalte vilkår. I tillegg kommer et gebyr for avklaring av forkjøpsrett med kr 4300,-, og et gebyr på kr 1500,- for dokumenttransport. For hver notering av pant/urådighet må det betales kr 1500,-. Dersom det i kontrakt /salgsoppgave er avtalt at kjøper betaler eierskiftegebyr, tilkommer et gebyr på 3440,-.

Sørg for å være tilgjengelig når meldefristen er utløpt og forkjøpsretten skal avklares. Ta kontakt med OBOS avdeling Forkjøp dersom du selv er utilgjengelig.

Midlertidig nullstilling

Ved bruk av forkjøpsrett på grunnlag av OBOS-medlemskap suspenderes medlems-ansienniteten i 12 måneder (midlertidig nullstilling). Medlemsansienniteten kan dermed ikke brukes til kjøp av bolig eller annet før etter 12 mnd. Midlertidig nullstilling gjelder ikke intern forkjøpsrett, det vil si der en andelseier i samme borettslag benytter forkjøpsrett.

Salg av egen bolig

Som person kan du kun eie én bolig i borettslag tilknyttet OBOS. Vær oppmerksom på at dersom du kjøper ny bolig, benytter forkjøpsrett, og eier en OBOS-tilknyttet bolig fra før, er du forpliktet til å selge denne. Den kan ikke overføres til ektefelle, foreldre, barn etc. etter unntaksreglene i borettslovgivningen og OBOS’ regelverk. Denne bestemmelsen gjelder enten du kjøper brukt eller nyoppført bolig, herunder bolig som ikke er oppført på kjøpstidspunktet.

Medlemskap

Du må sørge for at ditt medlemsskap er i orden før du benytter forkjøpsrett. Skal et medlemskap overføres må dette være overført innen meldefristen.

Hvis det går mer enn tre måneder før boligen blir solgt, vil boligen bli kunngjort for medlemmene på nytt og ny melding om forkjøpsrett må sendes OBOS.

Noen gode tips:

- Som medlem må du selv avgjøre om du ønsker å delta i budrunden. Bud sendes eiendomsmegleren. Melding om forkjøpsrett sendes OBOS!

- Sørg for at medlemskapet er i orden før du melder forkjøpsrett.

- Ha finansiering ordnet før du legger inn meldingen."

Skulle egentlig bare mangle at dette ikke blir avklart i samme øyeblikk - for de som har kommet med det høyeste budet kan jo ikke by på andre leiligheter i mellomtiden, da kapitalen er bundet opp i noe man ikke vet om man får...

Skrevet

Forkjhøpsrett er både en glede og en pest, avhengig av vhilken side du står på.

Vi mistet et hus på forkjøpsrett før sommeren, SURT! Også tok vi ett på forkjøpsrett ett par måneder senere, da var det deilig :)

Skrevet

5 dager igjen :hoppe:

Takker for info jente 26 og niomi. :-D

Vi har jo meldt oss inn så kan hende skjer oss også :tommel:

Skrevet

Vi er i samme båt vi lamadama. Får vite på onsdag vi også. Men to dager har jo gått nå der ingen har benyttet seg av retten, så vi krysser fremdeles fingre!

Skrevet
Vi er i samme båt vi lamadama. Får vite på onsdag vi også. Men to dager har jo gått nå der ingen har benyttet seg av retten, så vi krysser fremdeles fingre!

Vi får heldigvis vite det tirsdag kl 12 :hoppe:

Den blei lyst ut en dag tidligere enn jeg trodde...

*krysser alle lamahårene for oss* :klem:

Skrevet

Fristen går visstnok ut kl 14 i dag så nå er det ikke mange timene igjen :hoppe:

Skrevet

:hoppe:

Ikke hørt noe enda vel?

Skrevet

Da vi fikk huset vårt på forkjøp fikk vi ikke vite det dagen etter fristen, og da vi MISTET hus på forkjøp fikk vi ikke vite det før flere dager etter fristen.

For når firsten er er fristen for å melde seg. Deretter må de kontakte dem som står på listen og spørre om de vil. (vi sto alene påden listen da vi fikk huset, så derfor fikk vi vite det fort)

Men dette kan være ulikt mellom ulike boligbyggelag. I vårt står det i papirene at de har 20 dagerpå seg til å avklare forkjøpsretten etter at fristen er gått ut, og de er jo LEEEENGE!

Skrevet
Da vi fikk huset vårt på forkjøp fikk vi ikke vite det dagen etter fristen, og da vi MISTET hus på forkjøp fikk vi ikke vite det før flere dager etter fristen.

For når firsten er er fristen for å melde seg. Deretter må de kontakte dem som står på listen og spørre om de vil. (vi sto alene påden listen da vi fikk huset, så derfor fikk vi vite det fort)

Men dette kan være ulikt mellom ulike boligbyggelag. I vårt står det i papirene at de har 20 dagerpå seg til å avklare forkjøpsretten etter at fristen er gått ut, og de er jo LEEEENGE!

Men vi får avklaring i dag heldigvis. :)

men når i dag er jo en helt annen sak da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...