Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #1 Skrevet 13. september 2006 Føres utgifter til privatlege opp på frikortet?
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #3 Skrevet 13. september 2006 Pokker heller. Men noe positivt er det med det, da slipper jeg tenke på at jeg bør utsette det til neste frikortrunde, økonomien lider like mye uansett Men takk for hurtig svar
Gjest Gjesta Skrevet 13. september 2006 #4 Skrevet 13. september 2006 Det går fint det, dersom legen har kommunal driftsavtale.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #5 Skrevet 13. september 2006 Det går fint det, dersom legen har kommunal driftsavtale. ← Og der gikk håpet opp igjen. Hvordan kan jeg finne det ut? Helst uten å måtte spørre legen direkte (jeg har pinlig dårlig økonomi, og vil helst ikke framstå som den fattiglusa jeg er ovenfor legen)
Gjest Gjesta Skrevet 13. september 2006 #6 Skrevet 13. september 2006 Og der gikk håpet opp igjen. Hvordan kan jeg finne det ut? Helst uten å måtte spørre legen direkte (jeg har pinlig dårlig økonomi, og vil helst ikke framstå som den fattiglusa jeg er ovenfor legen) ← Du finner i alle fall de som har fastlegeavtaler her: https://is.trygdeetaten.no/rtv-minfastlege/...ikkepalogget.do Finner du ikke legen din her, kan du ringe kommunen din og spørre der.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #7 Skrevet 13. september 2006 Du finner i alle fall de som har fastlegeavtaler her: https://is.trygdeetaten.no/rtv-minfastlege/...ikkepalogget.do Finner du ikke legen din her, kan du ringe kommunen din og spørre der. ← Ok, så for å forsikre meg om at jeg forstår det rett. Om den legen jeg ønsker meg er oppført der, så kommer beløpet på frikortet selv om jeg ikke har vedkommende som fastlege? (Full liste)
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #8 Skrevet 13. september 2006 Det går fint det, dersom legen har kommunal driftsavtale. ← Men privatpraktiserende pleier ikke å ha kommunal driftsavtale.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #9 Skrevet 13. september 2006 Men privatpraktiserende pleier ikke å ha kommunal driftsavtale. ← Og dersom de har det så får du bare dekket det samme som det koster staten at du går til en offentlig og du sitter igjen med mellom legget som du ikke får på frikortet.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #10 Skrevet 13. september 2006 Ok, så for å forsikre meg om at jeg forstår det rett. Om den legen jeg ønsker meg er oppført der, så kommer beløpet på frikortet selv om jeg ikke har vedkommende som fastlege? (Full liste) ← Ikke nødvendigvis. Det er mange privatpraktiserende leger uten driftsavtale som likevel er fastleger. Du må nesten bare ringe og spørre; det er ikke så mange andre måter å finne det ut på.
Gjest Gjesta Skrevet 13. september 2006 #11 Skrevet 13. september 2006 (endret) Joda. Mange av dem har det. Av tretten fastleger i min kommune er tre kommuneansatt. De tretten andre er privatpraktiserende. I tillegg til disse legene har vi et legesenter UTEN driftsavtale, der refusjonsreglene er annerledes. Hvorvidt man kan bruke frikort / få ført egenandeler på kvitteringskort osv avgenger ikke av hvem legen får lønna si fra, men hvilke refusjonsavtaler og driftsavtaler vedkommende har med NAV Trygd og (evt) kommunen. Endret 13. september 2006 av Firefox
Gjest hovedinnlegger Skrevet 13. september 2006 #12 Skrevet 13. september 2006 Så for å samle infoen her: Jeg bestiller time hos en privatpraktiserende lege på fastlegelisten. Betaler det som det koster (lurer på hva det kan bli…) Får oppnotert vanlig fastlegepris (som jeg heller ikke aner hva er) på frikortet. Hvordan blir det med eventuelle blodprøver og lignende?
Gjest Gjesta Skrevet 13. september 2006 #13 Skrevet 13. september 2006 Trygdeetaten.no skriver dette om allmennleger: Allmennlege/fastlege Trygden yter stønad til behandling hos allmennlege. Legen må ha fastlegeavtale med kommunen. For å finne ut om legen har fastlegeavtale, kan du gå inn på MinFastlege, eller kontakte fastlegekontoret på telefon 810 59 500. Du har rett til stønad for behandling hos fastlege selv om du ikke står på legens liste. Ved øyeblikkelig hjelp utenfor fastlegens åpningstid kan du kontakte legevakten. Hvis du går til en allmennlege som ikke er fastlege, må du betale alle kostnader selv. Mer om fastlegeordningen
Gjest Gjesta Skrevet 13. september 2006 #14 Skrevet 13. september 2006 (endret) Så for å samle infoen her: Jeg bestiller time hos en privatpraktiserende lege på fastlegelisten. Betaler det som det koster (lurer på hva det kan bli…) Får oppnotert vanlig fastlegepris (som jeg heller ikke aner hva er) på frikortet. Hvordan blir det med eventuelle blodprøver og lignende? ← Jeg går ut ifra at du er med i fastlegeordningen. Hvis ikke går du inn på "Min Fastlege" via linken ovenfor og melder deg inn. Deretter bestiller du time hos en lege som står på lista. Det trenger ikke å være din egen fastlege, og heller ikke i din egen kommune. Du betaler bare vanlig egenandel uansett om vedkommende er privatpraktiserende eller offentlig ansatt, og får ført opp denne på egenandelskortet ditt. Har du frikort skal du ikke betale noe. Da sender legen hele regninga til NAV Trygd (trygdeetaten). Endret 13. september 2006 av Firefox
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #15 Skrevet 13. september 2006 Så for å samle infoen her: Jeg bestiller time hos en privatpraktiserende lege på fastlegelisten. Betaler det som det koster (lurer på hva det kan bli…) Får oppnotert vanlig fastlegepris (som jeg heller ikke aner hva er) på frikortet. Hvordan blir det med eventuelle blodprøver og lignende? ← Dersom legen du velger har kommunal driftsavtale, kan du få skrevet opp hele summen (+/- 150 kr) på egenandelskortet. Dersom du velger en privatpraktiserende lege med kommunal driftsavtale vil du måtte betale et større beløp og få skrevet inn en del av det beløpet i egenandelskortet. Dersom du velger en privatpraktiserende lege uten kommunal driftsavtale vil du måtte betale et større beløp uten å få skrevet inn noe som helst i egenandelskortet. Summen det koster varierer, men det kan være snakk om ganske mye penger (trolig +/- 1000kr), så du burde virkelig sjekke hvor mye det koster hos legen du velger. Av blodprøver o.l. vil det meste være gratis hos en lege med kommunal driftsavtale, men det hender man må betale noe for engangsmateriell.
Gjest Hovedinnlegger Skrevet 13. september 2006 #16 Skrevet 13. september 2006 Jeg er ikke medlem av fastlegeordningen. Valgte å stå utenfor pga at jeg er svært sjelden hos lege, og fikk inntrykk av at jeg stod mye mindre fritt til å velge lege om jeg var i det systemet, andre jeg kjenner ble henvist til fastlegen nærmest uansett situasjon. Mulig det er et bygdefenomen. Da tar jeg en dartpil og finner meg en fastlege et eller annet sted i landet, og så behøver jeg ikke tenke på at jeg egentlig skal gå til han/henne? Det er nærmest for godt til å være sant :-D At jeg ikke har spurt her før, skal bli godt å få ordnet opp i dette her Tusen takk for all hjelp
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #17 Skrevet 13. september 2006 Du betaler bare vanlig egenandel uansett om vedkommende er privatpraktiserende eller offentlig ansatt, og får ført opp denne på egenandelskortet ditt. ← Nei, det gjør man ikke! Dersom legen ikke har offentlig driftsavtale koster det flesk å gå dit, fastlege eller ikke. Det kan være at fastlegelisten for din kommune tilfeldigvis bare består av leger med kommunal driftsavtale, men en rask telling på min kommunes liste gir meg 30-40 navn som ikke har kommunal driftsavtale og hvor det koster ganske mye å gå. Deriblant min fastlege.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #18 Skrevet 13. september 2006 Jeg er ikke medlem av fastlegeordningen. Valgte å stå utenfor pga at jeg er svært sjelden hos lege, og fikk inntrykk av at jeg stod mye mindre fritt til å velge lege om jeg var i det systemet, andre jeg kjenner ble henvist til fastlegen nærmest uansett situasjon. Mulig det er et bygdefenomen. Da tar jeg en dartpil og finner meg en fastlege et eller annet sted i landet, og så behøver jeg ikke tenke på at jeg egentlig skal gå til han/henne? Det er nærmest for godt til å være sant :-D At jeg ikke har spurt her før, skal bli godt å få ordnet opp i dette her Tusen takk for all hjelp ← Hvis du melder deg inn i fastlegeordningen vil fastlegen din være den du blir henvist til nesten uansett. Det er veldig vanskelig å få time hos en annen lege enn den du har som fastlege. Dersom du står utenfor fastlegeordningen vil det nok også være vanskelig å få time noe sted, da legene som oftest har mer enn nok med listepasientene sine. Ser ingen grunn til at du skal melde deg inn i fastlegeordningen for så å gå til en ANNEN lege hvis det er det du mener å gjøre? Og du, siden økonomien din er såpass stram som den er, burde du ringe legen du velger for å spørre om prisen. Ring anonymt, da vel, hvis du synes det er flaut. Og så kan du ringe og spørre om time et par dager senere. De får masse telefoner hele tiden og kommer ikke til å koble de to telefonene i det hele tatt.
Gjest Gjesta Skrevet 13. september 2006 #19 Skrevet 13. september 2006 Nei, det gjør man ikke! Dersom legen ikke har offentlig driftsavtale koster det flesk å gå dit, fastlege eller ikke. Det kan være at fastlegelisten for din kommune tilfeldigvis bare består av leger med kommunal driftsavtale, men en rask telling på min kommunes liste gir meg 30-40 navn som ikke har kommunal driftsavtale og hvor det koster ganske mye å gå. Deriblant min fastlege. ← Hallo??? Ta deg en tur innom trygdeetaten.no Leger uten driftsavtale får heller ikke lov til å være fastleger. Har du reflektert over muligheten for at din fastlege tar seg friheter mht å ta høyere egenandeler enn h*n har lov til.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #20 Skrevet 13. september 2006 Hvis du melder deg inn i fastlegeordningen vil fastlegen din være den du blir henvist til nesten uansett. Det er veldig vanskelig å få time hos en annen lege enn den du har som fastlege. Dersom du står utenfor fastlegeordningen vil det nok også være vanskelig å få time noe sted, da legene som oftest har mer enn nok med listepasientene sine. Ser ingen grunn til at du skal melde deg inn i fastlegeordningen for så å gå til en ANNEN lege hvis det er det du mener å gjøre?← Nei, skal jeg være helt ærlig forstod ikke jeg heller det, men jeg fikk inntrykk av fra “Firefox” at det var nødvendig å være på en eller annen liste uansett. Mulig jeg har misforstått totalt her. Og du, siden økonomien din er såpass stram som den er, burde du ringe legen du velger for å spørre om prisen. Ring anonymt, da vel, hvis du synes det er flaut. Og så kan du ringe og spørre om time et par dager senere. De får masse telefoner hele tiden og kommer ikke til å koble de to telefonene i det hele tatt. ← Jeg har stram økonomi, men jeg har dessverre lært at det å velge lege etter pris går ikke bra. Greit nok at timene er billigere, men hva hjelper det når jeg ikke får hjelp? Nå har jeg en lege jeg har blitt anbefalt av flere, og da blir det havregryn og vann i en måneds tid for å ta meg råd til å gå til lege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå