Gjest Tyr Skrevet 13. september 2006 #1 Skrevet 13. september 2006 Nå er jeg passe svett etter å ha knadd ut en brøddeig til fire brød. Men jeg er like usikker hver gang. Hvor lenge skal jeg kna de og hvor mye mel skal jeg elte inn ? Normalt elter jeg hardt i 2-3 min. Mengde mel som jeg strør utover og elter inn er avhengig av hvor klissete deigen er. *gorvbrød'
Arkana Skrevet 13. september 2006 #2 Skrevet 13. september 2006 2-3 minutter er altfor lite. Jeg elter minst 5 minutter i en kjøkkenmaskin, du må elte mer enn det om du elter for hånd. Elt inn minst mulig mel, bare akkurat nok til at deigen ikke er altfor klissete.
Lady_Sharon Skrevet 13. september 2006 #3 Skrevet 13. september 2006 Jeg blander alltid så pass mye mel in i at deigen ikke setter seg fast på bollen lenger. For å få luftig brød er det best å elte litt lenger. Det er også viktig at deigen skal heve til den har dobbel størrelse
Gjest Tyr Skrevet 13. september 2006 #4 Skrevet 13. september 2006 (endret) 2-3 minutter er altfor lite. Jeg elter minst 5 minutter i en kjøkkenmaskin, du må elte mer enn det om du elter for hånd. Elt inn minst mulig mel, bare akkurat nok til at deigen ikke er altfor klissete. ← Vi bruker også maskin Arkana. Så det er etterpå, når brødene skal bakes ut jeg er litt i tvil. Endret 13. september 2006 av Tyr
Frk. Stella Skrevet 13. september 2006 #5 Skrevet 13. september 2006 Vi bruker også maskin Arkana. Så det er etterpå, når brødene skal bakes ut jeg er litt i tvil. ← Etter "første heving" elter jeg minst mulig jeg, bare såpass at de blir pene og jevne og legger dem i brødform - og så lar jeg dem heve til dobbelt størrelse mens ovnen blir varm...
Arkana Skrevet 13. september 2006 #6 Skrevet 13. september 2006 Vi bruker også maskin Arkana. Så det er etterpå, når brødene skal bakes ut jeg er litt i tvil. ← Ok, i såfall gjør jeg som Frk. Stella.
Gjest Tyr Skrevet 13. september 2006 #7 Skrevet 13. september 2006 Etter "første heving" elter jeg minst mulig jeg, bare såpass at de blir pene og jevne og legger dem i brødform - og så lar jeg dem heve til dobbelt størrelse mens ovnen blir varm... ← Nesten ingen elting ? Ok takk for svar.
Gjest Fjellsippa Skrevet 14. september 2006 #8 Skrevet 14. september 2006 Hvis brødene dine blir gode er det jo bare å fortsette sånn som du alltid har gjort. Hvis du ikke er fornøyd med dem bør du kanskje finne andre måter å gjøre ting på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå