Gå til innhold

Dilemma: tyveri i bod bare naboer har tilgang

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Bor i en bygård i Oslo hvor det bare er 8 leiligheter. Totalt er vi bare 14 stykker. I kjelleren har alle boder som er merket. Nå har en av naboene blitt frastjålet en en dyr sykkel som sto i boden. Døren inn til boden var sparket inn, mens døren ned til kjelleren ikke har noen tegn til innbrudd. Vi byttet for bare 3 md ut låsen til den ytterste døren, samt satte et stort beslag på døren så den kan ikke være brutt opp. Nye nøkler ble da delt ut til beboere og disse er ikke mulig å slipe opp uten bekreftelse fra styret.

Ergo må det være noen som har tilgang til boden som har sjålet sykkelen...

Kjenner de fleste i gården godt og føler jeg med rimelig sikkerhet kan utelukke seks av leilighetene. Dermed sitter man igjen med to leiligheter hvor det bor folk man er litt mere usikkre på... (men dette er også veldig hyggelig folk så vet ikke hva man skal tro).

Hvordan skal man gå frem i en sånn sak? Sitter i styret og noe må vi jå foretå oss...

Kalle inn til møte? Sende brev? Hva kan man egentlig gjøre?

Veldig lite hyggelig at noen man bor sammen med sannsynlighvis har gjort det...

Alle råd tas i mot med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke dere kan gjøre så mye mer enn å:

- anmelde forholdet til politiet

- advare beboere mot å oppbevare veridfulle saker i bodene

Skrevet

Høres ut som en skikkelig lei sak.

Alle låser denne døren ned til bodene?? Smekklås??

Vet ikke hva du skal gjøre dessverre, men lykke til..

Skrevet

Ja, døren ned til kjelleren hvor bodene er har smekklås og dørpumpe. Døren smekker seg veldig kjapt igjen...

Skrevet

Du kan aldri vite helt 100% sikkert om det er noen av naboene som er synderen eller ikke, derfor synes jeg dere skal anmelde det som vanlig, og kanskje gi info om deres antagelser.

Da burde det faktisk kunen være bevis i saken så politiet har mulighet til å etterforske selv om jeg dessverre tviler på at de gjør det... :forvirret:

Skrevet

Det MÅ vel ikke være noen av naboene? Noen kan ha glemt å låse døren også, slik at en fremmed kan ha kommet seg inn?

Ellers enig med Spinone.

Skrevet

Alle dører kan nok dirkes opp også, dersom de som står bak vet hva de driver med.

Skrevet

Hos oss var det også innbrudd i bod. Man må låse opp ytterdør + kjellerdør for å komme ned dit. Jeg mistenker ikke noen naboer for å ha gjort det, derimot mistenker jeg noen naboen for at de kan ha latt dørene stå åpne... (selv om vi også har dørpumpe og smekklås - det er så mange som setter opp dørene mens de skal fikse ting, og så tar ting tid og så...)

Jeg hadde anmeldt saken til politiet (var det jeg gjorde her) og ellers latt det ligge. Selvfølgelig minnet folk på at en bod ikke er et altfor trygt sted.

Skrevet

Enig med Spione:

- anmelde forholdet til politiet

- advare beboere mot å oppbevare veridfulle saker i bodene

Begyn i allefall ikke med å etterforske det selv uten at dere har noen beviser. Du sier det er hyggelige mennesker som bor der. Hvis dere begynner med å misstenke hverandre og eleminere folk fordi de er hyggelige og dere har godt intrykk av dem blir det fort veldig uhyggelig å bo der. Bare fordi du tror det kan være "to av de andre" betyr ikke det at det er det. De som har mista sykkelen må evt ta det opp med forsikringsselskapet sitt. Også må dere se på om dere kan ha bedre låser/dører på enkeltbodene. Eller må dere ikke oppbevare verdifulle ting der.

Skrevet

Hva med å henge opp lapp? Event. be alle passe ekstra godt på og si i fra hvis de ser/har sett noe. Prøv å spille litt på samvittigheten til folk...

Skrevet

Hva du kan gjøre? Etter min erfaring så er det ikke en skit du kan gjøre. Bortsett fra å anmelde, kontakte forsikringsselskapet og lære av det.

Jeg bor også i Oslo, og i kjellerboden oppbevarer jeg kun ting som gjerne kunne blitt stjålet. Har opplevd at tyver har tatt sykkel, gamle vinterklær, en ødelagt pc osv osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...