'Lilly' Skrevet 14. januar 2003 #1 Skrevet 14. januar 2003 Vi har valgt ut to salmer: "Guds godhet sang i sinnet" og "Å Gud velsigna desse to" og vi vurderer å ha med en til som vi synes er så fin: "Lær meg å kjenne dine veie" MEN!! Hva synes dere om teksten? Passer den i et bryllup?????? Det er ikke tillatt å legge ut tekster her. Jeg har derfor slettet den. Moderator Gikk litt fort for seg, så om det er noen touch-feil, så håper jeg det går bra......
Gjest Imax unplugged Skrevet 14. januar 2003 #2 Skrevet 14. januar 2003 Ja! denne kan dere bruke. Husk at døden som ord i gamle tekster er vanlig, var i et bryllup hvor noen sang Schubert og om at kjærligheten var like sterk som døden!
Gjest Nilla Skrevet 14. januar 2003 #3 Skrevet 14. januar 2003 Jeg syns den passer kjempegodt! Den sier jo SÅ mye, og har en inderlighet og ærlighet som få andre salmer kan sammenlignes med. Jeg syns ABSOLUTT dere skal bruke den! Lykke til! :D
Amica Skrevet 15. januar 2003 #4 Skrevet 15. januar 2003 Men lær meg fremfor alt å kjenne din grenseløse kjærlighet Den tørrer tåren som den skapte og leger såret som den slo Dens vei går gjennom det vi tapte den gir oss mere enn den tok. Ikke for å være ekkel...men tror du at Guds kjærlighet først skader oss og så trøster oss? Synes at dette er et litt pyton sluttpoeng i en ellers fantastisk salme. Den ble skrevet av en mann som hadde mistet både kone og barn på tragisk vis, og som i følge teksten til slutt har avfunnet seg med situasjonen, fordi "Gud sikkert vet best for meg"og "det er nok en mening med det". Personlig tror jeg ikke at det er slik, og jeg synes at salmen "skjemmes" litt av denne (utdaterte) oppfatningen. Ellers synes jeg jo selvfølgelig at det er en fantastisk salme om tillit, og som dessuten er svært poetisk og har en nydelig melodi.
Power Skrevet 15. januar 2003 #5 Skrevet 15. januar 2003 Synes dette er en av de vakreste salmene, og synes så absolutt at den passer i et bryllup! Den handler jo om livet og kjærligheten...
Gjest solstrålen_ Skrevet 15. januar 2003 #6 Skrevet 15. januar 2003 Jeg var i bryllup i sommer, og da hadde de denne sangen i kirken. Den er veldig nydelig. og passer helt flott under en vielse! Klemmer fra Solstrålen, ikke innlogget.
'Lilly' Skrevet 15. januar 2003 Forfatter #7 Skrevet 15. januar 2003 Ikke for å være ekkel...men tror du at Guds kjærlighet først skader oss og så trøster oss? Synes at dette er et litt pyton sluttpoeng i en ellers fantastisk salme. Tror vi tolker litt forskjellig. Jeg tolker det slik at man kan både gråte og bli såret i kjærlighet, men kjærligheten seirer til slutt. Tror neppe Gud har slik skadefryd... Flere som har tolkninger??
Gjest Nilla Skrevet 15. januar 2003 #8 Skrevet 15. januar 2003 Jeg kan godt tolke litt jeg! :D Tror den handler om at all kjærlighet - også den fra Gud - vil bringe både sorg og glede (det vet vel alle, med mindre man er totalt nyforelska og naiv...). Men at kjærligheten - i dette tilfellet Guds kjærlighet - er så sterk, kraftfull og stor at den står gjennom alt, og til sist vil vi se at 'den gav oss mere enn den tok' - alt det positive overskygger det vonde... Det tenker jeg... :D
Amica Skrevet 16. januar 2003 #9 Skrevet 16. januar 2003 Siden salmen er skrevet i 1902, er jeg rimelig sikker på at jeg ikke har misforstått gudsbildet i denne salmen. Det ER snakk om at Guds kjærlighet oppleves både som ond og som god av oss mennesker. Poenget er så at denne kjærligheten EGENTLIG (når vi bare har lært oss å overgi oss og bli ydmyke nok) er bra for oss selv om vi ikke kan forstå det. De færreste ville vel klare å se meningen i f.eks. å miste et barn. I denne gamle tankemåten er det en mening med alt, og denne meningen er det bare Gud som kjenner og forstår. I dag ville en prest aldri si en begravelse at dette hadde en mening, og at vi bare må stole på at Gud vet best. Nå for tiden tillegges ikke Gud kontrollen over det meningsløse. Det var vanlig før. Det som er helt sikkert, er at denne salmen handler om en mann og hans forhold til Gud. Den omhandler ikke kjærlighet mellom mennesker (man skrev ikke salmer om mellommenneskelige forhold i 1902, de handlet alltid om Gud). Det som jeg synes er litt fint, er at det går an å se annerledes på denne salmen enn det som opprinnelig var ment fra forfatterens side (slik som flere her gjør). Den kan gi mening i en helt annerledes situasjon enn opprinnelig planlagt. Det er litt fasinerende når salmer lever sitt eget liv på den måten...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå