Gå til innhold

Ortopedisk riktige sko til barn.

Anbefalte innlegg

Gjest Takknemlig for svar
Skrevet

Min datter på 9 1/2 år har vært hos lege pga vond hæl. Vi ble videre henvist til røntgen, og der var vi i forrige uke. Idag var vi hos legen igjen for å få resultat av bildene, og de kunne ikke finne forkalkning eller andre ting i selve benet.

Men hun skal nå begynne å bruke skotøy som har en god såle og helkappe som gir god støtte. Hvis ikke benet blir bedre etter noen uker så skal hun henvises videre til ortoped for ev. å få laget en såle.

Dro derfor innom skobutikken her på stedet, men dagens sko - som barna vil bruke - er ikke veldig fornuftige, derfor er utvalget av fornuftige sko i butikkene dereter. Tok også turen innom sportsbutikken, men her var også utvalget dårlig.

Lurer derfor på om det er noen sportskjeder, skokjeder eller andre butikker som kan ha litt utvalg av sko som tilfredsstiller våre krav.

Skal en tur innom Tønsberg idag, kanskje noen som vet om noen butikker der?

Når vi først snakker sko, så må jeg også nevne at jeg så på endel støvletter i samme slengen, og på det området tror jeg ikke det blir enkelt å finne gode og fornuftige skotøy som samtidig følger dagens mote.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at i Kr.sand f.eks er det en ortopedisk skobutikk. Her blir man sendt om man skal få tilpassede sko. Men man har også mulighet til å kjøpe sko her uten at man får de tilpasset.

Ellers bruker Ecco f.eks ha ganske fornuftige sko. Men vet ikke hvor mye utvalg de har til store barn.

Skrevet

Jeg har funnet gode, stabile barnesko og -støvler med fint utseende også. Handler mye på Grensen Sko. Jeg snakker da ikke om fottøy med medisinske effekter. Stort sett finner jeg at jeg må betale mellom 400 og 800 kroner for gode vinterstøvler til barn (str 25-27).

Skrevet

Kjenner meg igjen. I alle år sleit jeg med å finne gode sko. Pensko kunne jeg bare glemme. Nå biter jeg i det sure eplet og godtar litt smerte for å se pen ut, og så begrenser jeg bruken av "pene, men vonde" sko så mye som mulig.

Beklager å ikke kunne hjelpe deg, men jeg ser du har fått gode tips. Håper dere finner noe!

Gjest Gjest_Anki_*
Skrevet

Hei.

Høres ut som ett klassisk problem. Jeg er fotterapeut, og anbefaler absolutt at du går til en før du oppsøker ortoped. Dette fordi ortopeder lager kun såler til en statisk fot, dvs til en fot som kun står i ro.... og det vet vi jo alle at føtter ikke gjør. En fotterapeut vil se på barnet i gange og lage såle ut fra skotøy den skal brukes i, og for å rette opp resten av kroppen som blir skjev i forhold til hvor man har vodt... Veldig greit å besøke fotterapeut ofte før man gå til lege... legen vil gjerne operere, mens fotterapeuten kan begrense skader og forebygge disse.

Anbefaler deg en god fotterapeut i nærmiljøet. Se etter autoriserte fotterapeuter.

Klem, og lykke til :klem:

Gjest Takknemlig for svar
Skrevet

Tusen takk for nyttige tilbakemeldinger.

var som sagt i Tønsberg igår siden datteren min måtte ha 1 par sko.

Utvalget i sports og skobutikker hadde ett heller elendig utvalg av gode sko til jenter. Det ville ikke vært noen problemer med å finne sko med riktig såle og helkappe om barnet hadde vært gutt, for der var utvalget stort. Men i jentehyllene skal skoene være i fine, moteriktige farger, å utrolig nok så er både undersålene og sålen inni skoene stort sett både tynne og flate. Hvis det er hel på skoene, så er de så lave og "løse" at de ikke gir stabilitet.

Jeg fikk ikke overtalt min datter til å ta 1 par sorte unisex sko, så vi endte opp med 1 par sko fra spotsbutikken. Opprinnelig pris på de var 1300, men heldigvis var det 1/2 pris på de.

Min erfaring var ihvertfall at produsentene ikke tenker så mye på barnas fot, å det er jo på en måte forståelig siden markedet og etterspørselen for sånne sko ikke er tilstede. Ungene vet hva de vil ha, å produsentene og butikkene må følge etterspørselen.

Fotterapeut høres veldig fornuftig ut.

Kan jeg oppsøke en uten henvisning fra legen, eller må jeg innom legen først?

Skrevet

Vet ikke om Scholl har barnesko, men de har ihvertfall veldig mye både pent og godt til voksne. Ville forundre og skuffe meg stort om de ikke har til barn også.

Skrevet

Siden Ortopediteknikk har avdeling i Tønsberg, ville jeg bedt legen om en henvisning dit.

Da blir skoene litt rimeligere også; det er en ganske høy egenandel, men såvidt jeg husker er den omtrent som prisen på vanlige sko.

Gjest Gjest_Anki_*
Skrevet

Hei igjen. Du trenger ingen henvisning til fotterapeut. Bare å bestille en time å si hva det gjelder... Våre såler er bare en tredel av prisen av de ortopediske, og laget spesielt for deg!! Hadde villet sjekket dette først uansett. Anbefaler sålene (hvis du skal ha noe utenom fotterapeutisk) til Green Comfort. Det er Basis i Kristiansand som fører disse, og de selges kun hos fotterapeuter og i bandasjebutikker.

• 7 år senere...
Skrevet

Hei :) Nyhet i Norge https://www.facebook.com/lregnbue barnesko som er perfekt anatomisk formet barnets føtter og oppfyller ortopediske forhold :)Beskytter barnas føtter, slik at foten vokser skikkelig, og også forbedrer sko holdbarhet. Masse pene sko der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...