Gjest Gjest_Katta_* Skrevet 13. september 2006 #1 Skrevet 13. september 2006 Kjæresten min har en katt på 5 mnd. Han tok i mot henne fordi de ellers ville avlivet henne. Men han vet ikke når hun skal begynne med p-piller. Jeg har rådet han til å sterilisere henne, men han har ikke råd. Jeg har heller ikke god råd, men hvis det ikke koster for mye så skal jeg klare å betale. Hvor mye koster det å sterilisere en hunnkatt, og når bør man gjøre det? Nå spør jeg om to ting, for jeg vet ikke alt om katter og når de bør begynne med p-piller og hvor ofte hun må ta de men det er for ille om hun blir gravid og får kattunger.
Ciara Skrevet 13. september 2006 #2 Skrevet 13. september 2006 Nå husker jeg ikke helt hvor mye sterilisering koster, men ring rundt til forskjellige veterinærer da prisene uansett kan variere. Det koster vel drøye tusenlappen vil jeg tro. Husk at p-piller også koster penger. I tillegg kan hunnkatter få kreft av mye p-pillebruk. Som om ikke det er nok, er det ofte noe styr å få i katten pillene. Jeg vil derfor absolutt anbefale å sterilisere, det er dyrt med en gang, men absolutt den beste løsningen i lengden. Det går sikkert fint å bruke p-piller for en periode. Siden hun er fem måneder er hun nok snart kjønnsmoden, men kanskje litt i tidligste laget? Har dere merket noe til at hun begynner å få løpetid?
Gjest Gjest_Katta_* Skrevet 13. september 2006 #3 Skrevet 13. september 2006 Jeg vet ikke hvordan men merker at en katt får løpetid. Hun er ute i hagen men ikke lenge av gangen. Hvordan merker man at en katt begynner å få løpetid? Jeg vet hvordan man merker det på hunder og at de er villig til å parre seg mellom niende og 11. dag, men katter vet jeg ganske lite om...
Ciara Skrevet 13. september 2006 #4 Skrevet 13. september 2006 Du vil merke det på mer rastløs atferd, gjerne en del mjauing og at hun løfter rumpa i været når dere klapper henne. Problemet selvfølgelig er jo at det allerede kan være for sent innen dere merker at hun har løpetid, så det lønner seg kanskje å begynne med p-piller snart for sikkerhets skyld. Men som sagt, sterilisering er jo absolutt det beste.
Gjest Gjest_melony_* Skrevet 13. september 2006 #5 Skrevet 13. september 2006 Jeg hadde sterilisert henne før hun fikk gå videre ut.. men det er min mening. En hunnkatt kan få sin første løpetid fra 4 mnd alder, og hannkatter vil alltid merke det før eieren.. Koster ca 1000, noen ganger har de kampanjer på det som gjør det rimeligere. Ring til flere og sjekk. P-piller koster over tid endel det også, da er det bedre med et engangsutlegg, og det fungerer garantert. Mens mange katter blir drektige av en glemt pille, at de får løpetid til tross for pillene, eller spytter ut pille..
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #6 Skrevet 14. september 2006 Hør med veterinæren om å få faktura og avbetaling. Eller bruk kontokreditten på Visa-kortet. Det er gjerne ikke så vanskelig å få til, og det blir GARANTERT dyrere for dere hvis dere må fostre opp et kull med kattunger. Som nevnt tidligere her så er ikke p-piller 100% sikkert (katten kan bli drektig selv om den får pillene til riktig tid på riktig måte), og det er kreftframkallende. Katten må uansett kastreres, så jeg ville gjort det med en gang. Og ikke slipp katten ut før den er kastrert.
Gjest ts Skrevet 14. september 2006 #7 Skrevet 14. september 2006 Takk for svar. Jeg skal ringe veterinæren og høre om det går an å få avbetaling. Det finnes bare en veterinær her. Katta er kanskje allerede drektig og jeg har fortalt kjæresten min at alternativet blir å avlive kattungene og la henne beholde en, og jeg har forklart han hvor mange husløse katter som finnes pga uansvarlige mennesker. Det er vanskelig å vite om hun er drektig men jeg håper ikke det er for sent.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #8 Skrevet 14. september 2006 Takk for svar. Jeg skal ringe veterinæren og høre om det går an å få avbetaling. Det finnes bare en veterinær her. Katta er kanskje allerede drektig og jeg har fortalt kjæresten min at alternativet blir å avlive kattungene og la henne beholde en, og jeg har forklart han hvor mange husløse katter som finnes pga uansvarlige mennesker. Det er vanskelig å vite om hun er drektig men jeg håper ikke det er for sent. ← Dere kan fint kastrere katten selv om den allerede er drektig, og dere trenger ikke finne ut om den er drektig først før dere opererer. Det eneste som skjer da er at det samtidig som kastreringa blir foretatt en abort. Og dette må da være en mye bedre løsning enn å la katten bære fram ungene, for deretter avlive etter ungene er født? Ev la kattungene blir 12 uker gamle og prøve å annonsere, for deretter avlive dem når de har blitt så store? Så, bestill kastrering allerede idag!
Odny Skrevet 15. september 2006 #9 Skrevet 15. september 2006 Jeg har ringt dyrlegen her i byen, men fikk bare mobilsvar for akutt hjelp. En venninne av meg sa at de har kun åpent par dager i uka. Men inntil kattepus er sterilisert, så får hun ikke gå ut. Jeg sa at det var kjæresten min, men det er min mann og vi er begge allergiske mot katter, men jeg reagerer ikke så mye på akkurat henne. Min mor ble helt overrasket. Takk for alle svar. Jeg håper veterinæren går med på en avbetalingsordning. Hvis han er en ok fyr som er glad i dyr, så gjør han nok det. Jeg er så glad i den ungkatta og hun passer på meg i tykt og tynt, men hvem skal ta vare på kattungene, det er så mange uansvarlige katte-eiere. Jeg vet hvem som kan ta henne i mot, en slektning av meg, hvis jeg bare skal går her og spise allergipiller, men hun er snill mot dyr. Men først skal ungkatta til veterinæren og steriliseres.
Gjest Gjest_linda_* Skrevet 5. desember 2007 #10 Skrevet 5. desember 2007 hei. jeg og typen har 2 katter, vi skal sterilisere dem men har ikke råd akkurat no, derfor tenkte vi at vi kan gi dem p- piller til vi har nokk penger. men hvor mye koster p- piller? og går det ant å dra på apotek å skaffe det uten resept hos vetrenær først? trenger svar fort.. tør ikke å sleppe ut kattene før vi har skaffet p- piller.. blir veldig taknemelig for svar.:D
spezitas Skrevet 5. desember 2007 #11 Skrevet 5. desember 2007 hei. jeg og typen har 2 katter, vi skal sterilisere dem men har ikke råd akkurat no, derfor tenkte vi at vi kan gi dem p- piller til vi har nokk penger. men hvor mye koster p- piller? og går det ant å dra på apotek å skaffe det uten resept hos vetrenær først? trenger svar fort.. tør ikke å sleppe ut kattene før vi har skaffet p- piller.. blir veldig taknemelig for svar.:D Nei, man kan ikke kjøpe p-piller reseptfritt på apoteket. Katten må inn til dyrlegen for en helsesjekk først. Jeg regner med at dette koster ca rundt 500 kr, og i tillegg må du ut med ca en 100-lapp for p-pillene. Når du alikevel må betale 600 kr for en veterinærbesiktning inkl. piller, kan du likegjerne prøve å spare opp 600 kr til, så har du rådtil kastrering av hunnkatten din:) Jeg reagerer litt på at mange sier de ikke har råd til å kastrere kattene sine. Selvfølgelig er det mange som av diverse årsaker rett og slett ikke har råd, men å spare kan vel ikke være så vanskelig, om det er noe man virkelig vil? Hva med å la være å kjøpe godteri i en måned, eller la være å gå på byen? Eller heller tenke på katten istedenfor å kjøpe akkurat den kule buksa av siste mote? Til TS: Jeg regner med at kastrering av en hunnkatt ligger et sted mellom 1000- 1500 kr. Det kommer litt an på hvor i landet du bor. Dere kan fint kastrere henne nå, hun behøver ikke å vente til hun er 6 mnd før dere gjør det. De fleste veterinærer er forståelige slik. Ta heller ikke forgitt at veterinæren vil gå med på en avbetalingsløsning. De aller ferreste gjør dette. Det er også noen veterinærer som nekter å kastrere katten om den er drektig, desverre.
NovaFlare Skrevet 9. desember 2007 #12 Skrevet 9. desember 2007 Ikke vondt ment, men for meg virker det som om mange bare får seg katt, uten å ha tenkt særlig igjennom det. Kastrering av hunkatt koster i snitt 1300 kr, og hvis man har lest litt før man skaffer seg katt, så vet man at kastrering av hunkatt skjer fra 5 mnd alder, og man har forhørt seg om omtrent hvor mye det koster. Så hvorfor legger ikke folk unna penger til kastreringen allerede når kattungen er kommet i hus? Så har man allerede de pengene når tiden er inne. Det er jo prioritering. P-piller er svært kreftframkallende. Moren til min stefar har hatt 10 katter, hvorav 8 av dem fikk livmor- og jurkreft. Nå har hun endelig lært at sånn sjansespill med p-piller gjør man ikke, når kastrering er et alternativ. Det står jo om liv! SÅ farlig er det faktisk! For de som skulle reagere på at jeg sier kastrering om hunkatt- så er det kastrering- og ikke sterilisering som blir utført på begge kjønn. Før i tiden så steriliserte de hunkatter, dvs at de kun klippet/knøt egglederne istedet for å fjerne livmoren, men det gjøres ikke lenger. Forskjellen er at kastrering fjerner i tillegg løpetidsadferd og eliminerer sjansen for livmorkreft, mens sterilisering kun forårsaker at katten ikke kan forplante seg, men løpetidsadferden er intakt. Men sterilisering brukes fortsatt som et ord for å skille mellom kjønnene.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #13 Skrevet 9. desember 2007 Hvis du vil at katten din skal få kreft så kjøre på med ppiller. Er du en seriøs katteeier derimot, så steriliserer du den.
Gjest Eir Skrevet 9. desember 2007 #14 Skrevet 9. desember 2007 Nei, man kan ikke kjøpe p-piller reseptfritt på apoteket. Katten må inn til dyrlegen for en helsesjekk først. Jeg regner med at dette koster ca rundt 500 kr, og i tillegg må du ut med ca en 100-lapp for p-pillene. Dette varierer fra dyrlege til dyrlege, å få skrevet ut en respet koster ca 50 kroner, også rundt 100 kroner for ett års forsyning med p-piller. Sammenligner man med sterilisering vil det lønne seg etter ti år, og siden katter gjerne lever lengre enn dette bør man sterilisere av økonomiske hensyn også, i tillegg til de helsemessige som flere har nevnt her. Men å bruke p-piller kan være ok i kortere perioder, frem til katten er gammel nok, og man har spart opp penger. Hunnkatter blir vanligvis kjønnsmodne mellom 6 og 12 måneder, men kan skje så tidlig som 4 måneder. Derfor bør katten får p-piller fra 4 måneder, dersom det er noen sjanse for at den treffer ukastrerte hannkatter. Hvis katten er innekatt er det lett å merke at den får løpetid, men dersom den går ute vil den sannsynligvis parre seg før man oppdager det, så man bør begynne å gi fra man slipper ut katten. Katter skal heller ikke være alene ute før de er ca 6 måneder gamle.
Gjest Bata Skrevet 2. desember 2008 #15 Skrevet 2. desember 2008 Nei, man kan ikke kjøpe p-piller reseptfritt på apoteket. Katten må inn til dyrlegen for en helsesjekk først. Jeg regner med at dette koster ca rundt 500 kr, og i tillegg må du ut med ca en 100-lapp for p-pillene. Når du alikevel må betale 600 kr for en veterinærbesiktning inkl. piller, kan du likegjerne prøve å spare opp 600 kr til, så har du rådtil kastrering av hunnkatten din:) Jeg reagerer litt på at mange sier de ikke har råd til å kastrere kattene sine. Selvfølgelig er det mange som av diverse årsaker rett og slett ikke har råd, men å spare kan vel ikke være så vanskelig, om det er noe man virkelig vil? Hva med å la være å kjøpe godteri i en måned, eller la være å gå på byen? Eller heller tenke på katten istedenfor å kjøpe akkurat den kule buksa av siste mote? Til TS: Jeg regner med at kastrering av en hunnkatt ligger et sted mellom 1000- 1500 kr. Det kommer litt an på hvor i landet du bor. Dere kan fint kastrere henne nå, hun behøver ikke å vente til hun er 6 mnd før dere gjør det. De fleste veterinærer er forståelige slik. Ta heller ikke forgitt at veterinæren vil gå med på en avbetalingsløsning. De aller ferreste gjør dette. Det er også noen veterinærer som nekter å kastrere katten om den er drektig, desverre. Vi fikk tak i p-piller idag for 200 kr vi , direkte fra klinikken uten ekstra kostnad. Og det er p-piller for et helt år. Vi skal bruke katten til avl senere så for ett år mener jeg det er greit å ha katten på pillen, men deretter skal den steriliseres. Slipper i allefall å vekke hele nabolaget med løpetiden hennes, samt at hun slipper å få livmorhalsbetennelse av all det stresset med å ha løpetid uten å få seg noe
Sofie1 Skrevet 3. desember 2008 #16 Skrevet 3. desember 2008 Vi fikk tak i p-piller idag for 200 kr vi , direkte fra klinikken uten ekstra kostnad. Og det er p-piller for et helt år. Vi skal bruke katten til avl senere så for ett år mener jeg det er greit å ha katten på pillen, men deretter skal den steriliseres. Slipper i allefall å vekke hele nabolaget med løpetiden hennes, samt at hun slipper å få livmorhalsbetennelse av all det stresset med å ha løpetid uten å få seg noe Hva slags katt er det du har? Dersom det ikke er rasekatt kan jeg ikke forstå hvorfor du skal bruke henne til avl når det er så mange hjemløse katter i Norge. Mye bedre og få sterilisert den med en gang.
Modic Skrevet 3. desember 2008 #17 Skrevet 3. desember 2008 (endret) Risikoen for kreft stiger fra første p-pille. Dersom man IKKE skal bruke katten til avl senere, er det derfor best å sterilisere (egentlig kastrere, men ordet sterilisere brukes ofte) hunnkatter med en gang de er gamle nok til det. Når det gjelder priser f.eks. på p-piller, så vil en SERIØS veterinær ta katten inn til sjekk først. Da betaler du for både sjekken, og for pillene (på apoteket elelr hos veterinæren). Men du kan, hos enkelte veterinærer, få p-piller til katten uten sjekk også. Det blir selvfølgelig billigere. Men hva da hvis katten allerede er drektig? Den som har vært med på å ta i mot kattunger som har fått misdannelser på grunn av at kattemor har fått p-piller mens hun har vært drektig, gir ikke en katt p-piller igjen, uten å være sikker på at katten ikke er drektig først! Mulig jeg virker fordømmende nå, men det er godt ment... Endret 3. desember 2008 av Modic
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #18 Skrevet 10. mars 2010 Hva slags katt er det du har? Dersom det ikke er rasekatt kan jeg ikke forstå hvorfor du skal bruke henne til avl når det er så mange hjemløse katter i Norge. Mye bedre og få sterilisert den med en gang. jeg oxo har en un ho katt.. jeg skal sette henne på p-piller en stund for skal ha kattunger på henne senere.. må du ha en rasekatt for og drive med avl???? det er dine ord!
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #19 Skrevet 10. mars 2010 jeg oxo har en un ho katt.. jeg skal sette henne på p-piller en stund for skal ha kattunger på henne senere.. må du ha en rasekatt for og drive med avl???? det er dine ord! Hva er vitsen med å drive avl på huskatter? De gies jo bort. Rasekatter koster penger og gir fortjeneste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå