Gå til innhold

Bachelor i sosionomutdanning

Mokka

Anbefalte innlegg

Hvilken skole går eller har dere gått på? Tenket å søke på Diakonhjemmet til neste år, har hørt så mye positivt om skolen.

Hvordan synes dere studiet er? Er det mye teori? Det er vel også en del praksis? Hvor mye tjener en sosionom tjene dersom man i tillegg har litt videreutdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En del teori - mer enn på barnevernpedagog-utdanningen. Jeg gikk ut av høgskolen i 99 så det begynner jo å bli noen år siden.... Studiet har sikkert endret seg noe siden da. Første året hadde vi 1-2 mnd praksis, andre året 2 mnd og siste året ca 5 mnd. Prøv å vær aktiv selv med å finne praksisplass så du får praksis innen noe du temker du vil jobbe med når du er ferdig så får du en smakebit på hvordan det er!

Vi hadde en del sosialt arbeid (ulike teknikker/samtalemåter, metoder etc), psykologi, kriminologi, rettslære, sosialøkonomi... Noen fag mer interessante enn andre selvfølgelig, men alt i alt et spennende og nyttig studie! Omhandler mennesker du vil møte i fremtidig jobb i ulike situasjoner og faser i livet; spedbarn, småbarn, familier, rusmisbrukere, handikappede, eldre osv.

Studiet gir deg mange muligheter til ulike jobber når du er ferdig, men lønnen er ikke noe å juble for. Jeg har ikke noe ekstrautdanning, men begynner å få litt ansenitet. Da jeg jobbet i barneverntjenesten i fjor hadde jeg en årslønn på ca. 272.000,-. Nå kommer det et lite lønnspållegg snart, men dersom du drømmer om å bli rik er ikke dette riktig vei å gå ;) . I forhold til hvilken oppgave man har er lønnen elendig. Man sitter og bestemmer skjebnen til små barn og det er en ganske stor påkjenning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går siste året på sosionom utdanning på Diakonhjemmetshøgskole.

Det er en god blanding av teori og praksis. Noen dager virker det som vi har vært på forelesning i en evighet, andre dager lengter jeg tilbake, når vi har hatt fem timer med gruppearbeid.

Selve praksisen er samlet i andre studier og strekker seg over et halvt år.

Diakonhjemmet har en veldig fin ordning når det gjelder eksamen. Vi skriver gjennom hele studiet arbeidskrav til hvert kurs (må få de godkjent), disse legges i en mappe som vi leverer inn før vi går opp til eksamen. De første to årene (slik det har vært mens jeg har gått der) har vi hatt en hjemmeeksamen (1 år) og en presentasjonsmappe eksamen. Da plukket vi ut enkelte arbeidskrav og skrev en begrunnelse for hvorfor vi valgte nettopp disse. I år (siste året) arbeider vi med et stort prosjekt for en reel aktør, dette prosjektet er en del av eksamen. I tilegg til dette er det en fordypningsoppgave og en muntlig eksamen.

På høgskolen i Oslo er det vist veldig mange eksamener til jul og til sommeren.

Jeg syns det er vanskelig å vurdere hvor “god” skolen er, siden jeg ikke har gått på noen annen skole, men jeg trives greit nok.

For å nevne det er skolen bygd på en kristen tro, noe lærerne liker å presisere, men siden dette er en utdanning der vi skal lære å favne alle slags mennesker, er det svært lite snakk om dette i selve undervisningen. De oppfordrer oss til å bli sikker på vårt eget ståsted når det gjelder verdier og holdninger, noe som faktisk er viktig når man skal arbeide med mennesker.

Selv har jeg ikke tenkt å jobbe som sosionom, men jeg fullfører studiet. Fagene er spennende og man kan bruke de til så utrolig mye!

Som sosionom kan man arbeide innenfor så veldig mye, det er en utdanning som åpner dører. For min egen del ser jeg på de som personlig spennende og jeg ser at jeg kan bruke de til andre fagområder.

Hvis du ønsker å jobbe med mennesker, men ikke vil låse deg til et bestemt område er dette utdanningen for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...