Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i et langt forhold tidligere, og når jeg ser tilbake på det er det med blandede følelser. Vi tok hverandre for gitt, kranglet masse, klarte ikke å kommunisere og "det lille ekstra" manglet. Sexlivet var heller ikke så bra. Var singel lenge, men har nå møtt en mann jeg liker utrolig godt. Er så redd for at "hverdagen" skal innhente oss og at forholdet skal bli som det forrige. Jeg tenker negativt pga min tidligere erfaring. Hva kan jeg gjøre for å snu tankene mine, og hvordan skal jeg få dette forholdet til å fortsette å være bra?

Tusen takk for tanker og innspill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har så veldig lyst til å svare! Har blitt helt oppspilt på at mennesker skal ha det bra sammen etter all den utroskapen som foregår.

Først og fremst, så må du SLUTTe med tanker om ditt gamle forhold. Det er fortid, og noe helt annet. bruk heller energien din på å tilfredstille den nye (ikke bare seksuelt) Det er viktig å gi hverandre oppmerksomhet selvom dagen er lang. Er en link på hovedsiden om forskjellige måter å overraske kjæresten på.. ha som mål at du skal gå gjennom den innen en viss periode. hvert lille punkt på den listen, blir til noe stort så fort man opplever det. det er ikke bare svart på hvitt! DOO it! :)

Skrevet

Du har litt av svaret i ditt første innlegg - bare med feil fortegn.

Eneste måten å unngå at du tar forholdet på gitt, er å være aktiv for å forhindre det. Joda, hverdagen kommer til oss alle, men det betyr ikke at dere skal gå fra å være kjærester til å være venner som bor sammen. Hold flammen ved like ved de små tingene i hverdagen: et godt ord, et kompliment, et kyss når dere passerer hverandre i gangen, en koselig lapp i lunsjpakken.

Pass også på at forholdet ikke blir en slagarena, men en oase. Du gjør mye for kjærligheten ved å behandle den andre med respekt. Det er lov å være irritert og sur en dag, men pass på at det ikke går ut over forholdet. La gjerne den andre få vite at du vet at du er sur og irritert (si det: "Jeg er litt irritert i dag, pga ditt eller datt - istedet for å trampe gjennom huset og slamre med dører), og fortelle hvorfor - og når du ikke vet hvorfor (for det skjer), så si det og forsikre partneren om at det ikke har noe med ham å gjøre.

Kommunikasjon er også å vite når man ikke skal snakke. Noen ganger er det viktigere å gi den andre litt rom til å summe seg om sine egne tanker og følelser, før du hopper inn og vil være en del av det hele. Det tar iblant tid før følelser selv blir tydelige, også for oss selv. Da hjelper det lite at partneren maser om at "vi må snakke om det". Andre ganger er det viktigere å lytte til det som blir sagt enn å være den som snakker.

Før du kaster deg ut i en krangel, ta et skritt tilbake. Må du forsvare deg? Må du angripe den andre? Du kommer lenger ved å innrømme feil (ingen av oss er perfekte, vi bare liker å tro det iblant), og ved å lytte til hva det er som plager den andre, enn å stille deg på barrikadene og forsvare noe som kanskje ikke trengs forsvares. Bruk jeg-form når du snakker, istedet for du (altså: "jeg oppfatter det slik", istedet for "du gjør sånn og sånn").

Det er kjipt å ha negative erfaringer å drasse med, men på den positive siden er du et skritt nærmere et godt forhold pga av dette, Nå vet du i alle fall hva som ikke virker.

Skrevet

Tusen takk for veldig gode svar. Skal gjøre mitt beste for å følge de rådene dere har gitt meg.

Gjest Gorgonzola
Skrevet

1. Snakk sammen

2. Respekter hverandres behov for egentid

3. Om han liker fotball på TV mens du liker Oprah, godta det!

4. Overrask hverandre med småting i hverdagen.

5. Ta på hverandre, ofte! Også når dere er ute blant folk.

6. Fortell hverandre hva dere liker, også i sexlivet.

7. Le sammen

8. Innrøm ulikhetene mellom mann og kvinne, og dyrk de positive forskjellene, svelg noen kameler og akseptér ulikhetene, de er der uansett hva endel grupper mener.........

10. Partneren din er ikke tankeleser (heldigvis), fortell ham/henne hva som bekymrer deg/gleder deg/rører deg/sjokkerer deg/gjør deg kåt.

Have a nice life! :tommelsmil:

Skrevet

Det mest fornuftige mammaen min fortalte meg som jeg nå først har forstått er:

"Kjærlighet er hard jobbing hver dag"

Følg punktene til Gorgonzola som gi og for seg er hard jobbing så går det som oftest bra.

Hilsen 36 årig mann som jobber hardt med kjærligheten hver dag

Skrevet

Du har fått mange gode råd allerede, men jeg vil bare føye til noe.

Da vi gikk på ungdomsskolen for noen evigheter siden, så var venninnegjengens "yndlingsregle":

All kjærlighet er som en plante

som trenger varsomt stell

Du kan ikke la pleien vente

Da sier din kjære farvel

Den virker ganske banal nå i voksen alder, men det er likevel mye riktig i den..

Det gjelder å prioritere riktig.

Hvis du ikke setter av tid til å prioritere din kjære, at alt annet er viktigere der og da, så visner kjærligheten sakte men sikkert... Ingen liker å bli tatt som en selvfølge.

Jeg tror det er viktig å vise hvor mye en setter pris på å ha sin kjære i livet sitt, hver dag!!

Skrevet

Det er fint og flott å kommunisere og å gi hverandre oppmerksomhet, men et forhold trenger også en sterk felles stamme. Ofte forfølger hver av partene sine egne interesser så mye at samlivet sakte men sikkert forfaller. Når fellesskapet i all vesentlighet består av måltider, tv-titting og kos, får man ingen dypere tilknytning til partneren. Man blir bare passivt avhengig av å dele mellomrommene i livet med partneren.

Så mitt råd er: gjør noe sammen, oppdag noe sammen og lær noe sammen. Om det er dansekurs, seiling eller oppussing av kjøkkenet er irrelevant. Poenget er bare å gjøre interessante og morsomme ting i fellesskap, ikke bare hver for seg.

Gjest Gorgonzola
Skrevet
Ikke for å pirke, altså, men hva er punkt 9? :klø:

Er det et så godt råd at du helst vil ha det for seg selv, eller...?

For øvrig var det mange gode tips i denne tråden!

He-he, neida - ser ut som jeg ble rammet av akutt talldysleksi her.

Punkt 9 er selvfølgelig: Gjør/opplev noe sammen!!!!!

Stort eller smått, fra hånd i hånd på svaberget mens sola går ned til tråling av hovedgatene i New York.

Takk for at du passer på meg "mamma" Nigo :klem:

Gjest Gorgonzola
Skrevet
Jeg tar det opp med læreren din i neste konferansetime, hvis det ikke bedrer seg, Gorgon! *streng*

:ler:

Men takk for oppklaring. Og det er jo et vesentlig punkt det der! Å bevisst gå inn for å gjøre ting sammen, er viktig. I begynnelsen av forholdet går det ofte helt av seg selv, men utfordringen ettersom forhold varer (og blir invadert av jobb, unger, familie, husbygging og kanskje aldri så lite kjedsomhet) er å fortsette dette- selv om det må legges til rette for. Men tar man seg tid til det, tror jeg man får tilsvarende mye igjen for det også!

Hmm, tror jeg skal printe ut den lista, jeg ;)

Wow! Lukter rollespill lang vei her, åssen kunne du gjette at jeg drømmer om "streng lærer(inne) vs. nuaghty boy" egentlig? :sjarmor:

OK - kjenner meg veldig igjen i hva du skriver, det er en solid utfordring å faktisk greie å gjøre ting sammen midt oppi alt annet som skjer i livet. Hos oss har det gått litt i bølger (når gjør det ikke det egentlig?) men vi er ihvertfall flinke til å ha en dialog på det slik at vi pusher hverandre positivt i stedet for at en surner grunnet manglende delte opplevelser. Det i seg selv er veldig bra!

Så lenge det ikke bare blir med praten da......... :ler:

Jeg har faktisk et par sånne lister på kontoret mitt jeg, noen hyggelige påminnelser om hva JEG skal/må bidra med/tenke over både i forhold til partneren min og de ansatte. Det er slett ikke dumt å bli fronta med noen remindere innimellom slagene i ofte travle dager. ;)

Skrevet (endret)

Gorgonzola - er du sikker på at du er mann?? For den listen var veldig godt listet opp altså....

la meg da få legge til at ingen av de mennene jeg har i min hverdag er så velformulerte

:dagens-rose:

Endret av Carrot
Gjest Gorgonzola
Skrevet
Gorgonzola - er du sikker på at du er mann?? For den listen var veldig godt listet opp altså....

la meg da få legge til at ingen av de mennene jeg har i min hverdag er så velformulerte

Gracias.

Når jeg knepper opp buksa for å tisse så henger det en pølselignende sak foran, sånn ca midt på kroppen der beina møtes.... under den henger det to skal vi kalle dem steiner pent pakket inn i en slags hudposesak.

Takk for komplimenter, jeg sverger - er mann :sjarmor:

Gjest Gorgonzola
Skrevet

PS Du var ikke like imponert over meg i den tråden om dødsfallet til han derre krokodille-kisen dere alle var så fryktelig glad i.... :plystre:

Men - spist er spist, kanskje vi har mer til felles i samlivsdelen av forumet.

Skrevet
PS Du var ikke like imponert over meg i den tråden om dødsfallet til han derre krokodille-kisen dere alle var så fryktelig glad i.... :plystre:

Men - spist er spist, kanskje vi har mer til felles i samlivsdelen av forumet.

:ler: veel..

En helt er en helt som er en helt når det passer slik... Ikke alle settinger gjør en helt til en helt vet du...

:sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...