Gå til innhold

Frejkas Pute

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla på 9 uker var å sykehuset og ble lagt i Freikas-pute i går. Hun skal i første omgang ha den i 4 månder.

Hun tar det med stoisk ro (nesten i alle fall), mens mamma synes det er fryktelig å binde fast den svær kladden. :grine: Men der et nå så sin sak, og alternativet er verre!

Foreløpig går alt det praktiske ganske greit, men jeg ser at vi kommern til å få noen utfordringer etterhvert. Og det er der dere som har gjort dette før kommer inn i bildet.

-Bilsikring. Foreløpig passer Britax Römer Baby-Safe setet vårt, men det er bare så vidt. Hun kommer til å bli for stor for setet før hun når 9 kg, som er nedre vektgrense for det andre setet vi har. Vi må med andre ord ha en annen løsning, evt et annet sete. Tips? Hva gjorde dere?

-Vintertøy. Er det mulig å finne vintertøy, type dress, som går utenpå puten? Merke? Eller andre tips?

Jeg er helt sikker på at jeg hadde flere spørsmål, jeg husker dem bare ikke nå. Så i stede kan jo dere bare komme med de tips og erfaringer som dere har...

Thanks!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ååå........*mimrer*

skal hoste opp noen tips straks

Skrevet

Supert!!

Kom på en ting til; Amming. Det kan da umulig være bra å spise maten sin i den vinkelen der? Det ser i allefall ikke bra ut!!

Skrevet

Hva med å kontakte Hjelpemiddelsentralen? Mest sansynlig har de noen hjelpemidler som vil passe dere, og om ikke, er det fagpersoner der som vil kunne være behjelpelig med å finne praktiske løsninger for dere. :)

Skrevet

Hjelpemiddelsentralen kunne ikke hjelpe oss da prinsessen fikk pute som liten. Hun var fire mnd og fikk noe som heter LIC-ortose, men prinsippene er de samme. Eneste forskjellen er at du kan ha klær under en Frejkapute, det kan man ikke under LIC.

Bilsete blir en umulighet. Jeg regner med at datteren din skal ha Frejka i rundt tre mnds tid. Det vi gjorde var rett og slett og bruke buss i den tiden. Det høres vrient ut, men poenget er at puten skal være på mest mulig, og i et bilsete passer hun ikke lenge. Videre kjøpte jeg voksipose, jeg hadde en sånn ullpose m glidelås og det ble for trangt så klart, men voksipose funker. Og så droppa jeg dypvognen og kjøpte en Fisher sportsvogn. Den er genial, fordi den kan du kneppe opp sideveggene på, slik at du kan stikke knærne ut på siden. Det høres brutalt ut, men funka helt glimrende!!

Når det gjelder amming er trikset å legge babyens mage mot din mage. Sånn er det egentlig meningen at man skal amme enten man har pute-baby eller ikke. Hvis du ammer på venstre bryst skal babyens høyre arm kunne klø deg på ryggen, og magene deres skal ligge helt mot hverandre. Det krever littegran øvelse, men går veldig fint!

Klær, min datter kunne bare ha en strømpebukse under LIC, men det finnes masse søte kjoler, så det var ikke noe problem. Det er jo stort sett jenter som får denne diagnosen......

Jeg fikk tak i en genial utedress. Den var sånn at du kunne gjøre beina om til en pose. Den var altså som en vanlig dress på overdelen, men den hadde glidelås på innsiden av begge ben, slik at den både kunne være med ben og med pose. Ikke noen kjempejobb å sy, hvis man er litt fingernem. Hvis ikke kan du sikkert låne min, jeg har den her ennå ;)

Lykke til, dette går bra. man tror at det er verdens undergang, jeg husker jeg var så fortvila, helt knust faktisk..... Men nå går det måneder mellom hver gang jeg husker det, og jentungen her går opp til nest høyeste belte i taekwondo neste uke :)

Skrevet

Takk for masse tips!!

Jeg er dessverre helt avhengig av bil pga avstanden til alt, så jeg må finne en løsning der. Vurdere bag med nett, selv om jeg ikke har det minste lyst.

Ammingen ser ut til å funke bra for hennes del, men jeg synes det ser veldig ubehagelig ut. Hodet hennes er omtrent det laveste punktet på kroppen hennes, og det ene beinet hennes når meg til haken... Ser ikke bra ut.

Den dressen hørtes super ut. Skal se om jeg finner noe sånt, evt fri til snuppas fingernemme farmor.

Dette går seg til etterhvert, det er jeg fullt klar over. Og for øyeblikket ser det gudskjelov ut som om det er verre for meg, enn for henne. ;)

Skrevet

Vi hadde jenta vår i bag med nett over i bilen. Og det var plass der i 4 mndr, enda hun var over 5 kg som nyfødt.

Ammingen er nok verre for deg enn for henne ;-) bare pass på at hodet er høyere enn bryst og mage, så spiler det ingen rolle om bena stikker hit og dit ;-)

Ellers brukte jeg et helseteppe, brettet sammen , som hun alltid lå på med overkroppen for at hun skulle ligge flatt.

Lykke til !

Skrevet
Og for øyeblikket ser det gudskjelov ut som om det er verre for meg, enn for henne. ;)

Jeg kan trøste deg med at det helt sikkert er verre for deg enn for henne! For 36 år siden tilbragte jeg også noen måneder med Frejkas pute. Det husker jeg naturligvis ikke noe av, men jeg har overhodet ikke hatt noen plager siden! Mine foreldre fulgte også rådet som ble gitt av avdøde Dr. Gabor på Sophies Minde; Sørg for aktiviteter gjennom oppveksten som styrker muskulaturen i hofter, rygg og mage uten å virke belastende. Svømming og ridning mente han var ideelt. Kanskje dere allerede har fått det rådet, men hvis ikke kan det være verdt å ta med seg når hun blir så stor at det blir aktuellt.

Lykke til! :klem:

Skrevet

Det skal jeg huske på, Leo!

Skrevet

hør med bjørnsdatter, mener de har erfaring med den.

Skrevet

Urk...her strømmer minner på ja. 1 dag gammel kom en ass.lege og tok opp jenta mi, dulla og prata litt med henne. La henne på senga og undersøkte om alt var som det skulle. Hun lå bare i bleia på senga mens jeg satt på sengekanten. Plutselig tar hun beina og (noe som virker for meg) BRETTER hardt ut til hver sin side. Jenta ræmjer og bæljer. Jeg, som er fullpakka av hormoner og gudane vet mer, skvetter jo til og begynner nesten å tute jeg også. Hun sier "hm....hofteleddsdysplasi ja" Hun må til røntgen - med EN gang!

Og sånn havna hun altså i pute 2 1/2 dag gammel. Og den hadde hun på seg helt fram til 4 mndrs dagen. Da viste røntgen at hun var helt fin.

Men - for et styr det var med den jekla puta. Den vi fikk hadde borrelås jeg måtte feste med (rundt magen og over skuldrene) Hadde den utenpå klærne jeg da. Gadd ikke bale med å skulle ha puta INNI klærne. Usj... Hun er født på høsten - så vi hadde kjøpt en relativ stor utedress. Gikk snovint det da...med henne i puta, i dressen i voksiposen i vogn. No problema. Hele var bare en tilvenning. Heldigvis fant de jo dette ut veldig tidlig og ergo slapp hun å bruke det SÅ lenge (selv om 4 mndr der og DA føltes som en liten evighet)

Hørte fra sykepleiere som hvordan det var i de "riktig gamle dager" med store barn (6 år ++) som lå gipsa fra hofta og ned, bundet til senga hele tiden! *grøss*

Etter vi tok av puta begynte hun å skulle utforske verden med å ake seg fram på gulvet. Takk og pris var puta borte da!! Så Eliza Doalot - hvis du/dere er heldig må hun bruke den fram til 4 mndr, CT-røntgen av hofta vil forhåååpentligvis vise at den er fin-fin :)

Slapp av - det GÅR bra :):klem:

Skrevet

Jeg lå i helgips i 18 mnd med HD da jeg var liten, og husker heller ingen ting av det. Du har nok rett, dette er verre for deg enn for baby.

HD er jo veldig arvelig, så vi har vært inne til UL med jenta vår 5-6 ganger for å sjekke hoftene hennes. Så langt har hun sluppet behandling, men de kan ikke friskmelde henne før hun er ett år.

Men tilbake til saken...

Boxette er nok det beste og sikreste alternativet for bilsikring. Dette kan du leie flere steder. Siden vi trodde jenta vår kom til å få HD hadde vi planlagt å leie en boxette i de mnd pute var nødvendig. Den sies å være sikrere enn bag og nett, og er komfortabel for baby.

Ellers støtter jeg alle Evelinas forslag til deg. Min niese var putebarn, og de gjorde det samme mht amming og klær.

Ønsker dere lykke til og håper hun blir "friskmeldt" raskt. Vet det er både litt tungvindt og vondt for deg som nybakt mamma å måtte gå gjennom dette, men heldigvis fant de ut av det nå og kan få henne helt frisk på bare kort tid!

Skrevet

Takk for tips og oppmuntring!

Hun må ihvertfall ha puta fram til 6 mnd-alder. Jeg er egentlig litt lei meg for at de ikke la henne i pute med en gang hun var født, istede for å vente over to mnd. De ville vente og se om det rettet seg selv, tiltross for at både min og mannens familie tusser av hoftefeil.

Synes liksom det er verre å ta fra henne den bevegeligheten nå som hun er sprelsk og aktiv, enn da hun var helt nyfødt og bare lå stille.

Men sånn er livet, ogvi satser på at det blir med denne ene runden!

Skrevet

Datteren min fikk da hun var drøye fire mndr, og hadde ti lhun var nesten ett år....... Ikke moro nei... :sjenert:

Skrevet
Datteren min fikk da hun var drøye fire mndr, og hadde ti lhun var nesten ett år....... Ikke moro nei... :sjenert:

Off....Ikke skrem meg'a! :grine:

Skrevet

:ler:

Slapp av, det er over før du aner det, og vips har du (nesten) glemt det ;):kose:

Skrevet
Hva med å kontakte Hjelpemiddelsentralen? Mest sansynlig har de noen hjelpemidler som vil passe dere, og om ikke, er det fagpersoner der som vil kunne være behjelpelig  med å finne praktiske løsninger for dere. :)

Jeg kontaktet hjelpemiddelsentralen i Sør-Trøndelag. Der fikk jeg denne adressen www.hofteforeningen.no. Siden er nede for øyeblikket, men jeg fikk navn og telefonnr. til den i Hofteforeningen som er ansvarlig for utleie av bilseter. Send meg en PM om du vil ha kontaktinformasjonen. :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jenta mi (og jeg) hadde hd da vi ble født. Jeg hadde pute i 3 mnd, og Vendelin hadde i 4 1/2. Begge fikk vi diagnosen på fødeavdelinga. Begge er helt fine nå :)

Tips nr 1: Klærne inni puta.

Tips nr 2: Sy noen ekstra trekk til puta, det er kjempeenkelt. Veldig kjekt å ha i tilfelle total utdritning (som fort kan skje siden puta er ganske stram, så har ikke bæsjen noe annet sted å gå enn ut til sidene)

Tips nr 3: Ha en pute under armen når du ammer. Så blir du ikke så sliten i skuldra. Det er verre for deg enn for henne :)

Tips nr 4: Prøv å få kontakt med disse hofte-menneskene (du skjønner hva jeg mener), de kan hjelpe deg med bilsete/boxette.

Tips nr 5: Du er heldig som har fått på puta nå som det ikke er så varmt. Om sommeren er det dritkjipt for det blir utrolig hett inni plasten når det er 30 grader ute. Strømpebukse og body holder i massevis inne. Skal du ut og det er kaldt, pass på å skifte bleie rett før du skal ut - og da tar du på ei ekstra bukse og varme sokker i samme slengen. Planlegging er nøkkelen.

Tips nr 6: Vogn. Kjøp softbag til vogna di hvis mulig. Da går det an å klemme ned/ut sidene så det blir plass til knærne. Bruk saueskinn i bunn og et godt teppe eller dyne over, så blir det ikke kaldt.

Tips nr 7: Legg ei fast pute i senga/vogna som går akkurat like langt ned på ryggen som frejkas går opp, så hun slipper å ligge i nedoverbakke.

Tips nr 8: Pass på at hun ligger mye på magen. Bruk gjerne fem minutter hvert bleieskift uten pute, så hun får trent ryggen litt ekstra. Ikke overdriv. Med pute er det lurt å legge noe under magen, et sammenbrettet pledd eller noe sånt, så hun ikke blir liggende med nesa ned i parketten og sprelle med beina. Da blir det grining ;)

Er du fingernem, så kan du sy litt klær selv. Da kan du sy litt større størrelser eller tilpasse hvis det er nødvendig. Det er ikke så vanskelig!

Skrevet

Takk for masse tips!!

Må bare si at det her går over all forventning, hun gir vel for det meste blanke i hele puta, og jeg har blitt litt mer vant til å ta den på.

Vi har hatt litt flaks og da. Vi kjøpte STOR vogn, så den har god plass foreløpig.

Bilstolen passer foreløpig, innen den ikke gjør det får vi ha skaffet noe annet.

Jeg er ikke noe særlig kompis med symaskinen, men svigermor er...og hun er akkurat blitt pensjonist....!

Forresten...Hofteforeningen har visst lagt ned for godt, så der er det ikke mye hjelp å hente.

Men hvem trenger vel den, når man har dere!! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...