Gå til innhold

Ang p-sprøyte

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Susanne

Hei.

Jeg har brukt p-sprøyte i 8 mnd'er nå og er 17 år , og blør ganske ofte, og det er jævlig irriterende :oops: . Har prøvd å ta sprøyten tidligere enn den riktige datoen for å få den til å funke ordentlig, uten alt annet mas. Men, neida det funket ikke, samme hvor mange ganger jeg prøvde. Legen min anbefaler at jeg ikke skal ta p-piller ved siden av, så nå lurer jeg seriøst på hva jeg skal gjøre.. Er så veldig lei av å ha vondt i magen dag inn og dag ut +++ at som følger med. Men jeg liker sprøyta veldig godt også, bare den hadde funket ordentlig. Er det noen som har noen tips til meg, det hadde jeg satt veldig pris på. For dette er rett og slett slitsomt. Og blødningene starter som oftest elle noen ganger etter at jeg har hatt sex, men utenom det oxo. Trenger veldig tips altså, om hva det er som skjer, og hva jeg bør gjøre.

:-?

Takk for svar :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det er dessverre svært vanlig å blø endel når man bruker p-sprøyte, selv om blødningene egentlig skal opphøre når man bruker denne. Enkelte folk blør konstant og lenge. Da er det bedre å slutte og bruke p-piller i stedet eller annen prevensjon.

Ang at legen din anbefaler at du ikke skal ta p-piller i tillegg :

Det er en praksis jeg vil beskrive som svært risikabel og jeg tror ingen gynekologer noen gang vil anbefale dette alternativet. Husk at det er hormoner du dealer med her. Ikke noe å spøke med.

Synes ikke det høres ut som om p-sprøyte passer deg, og kan ikke helt forstå hvordan i alle dager du liker den når den egentlig ikke virker som den skal, mht blødningene og smerter. Sånn skal det ikke være,- selv om det forekommer.

Tips til deg :

Slutt på p-sprøyta. Gå over til p-piller eller annen prevensjon i stedet. Ganske mange får reaksjoner og blødninger på p-sprøyte og det er forferdelig å gå å lide og blø i flere måneder. Da ville heller jeg kuttet den ut.

Ta kontakt med legen din og forhør deg om råd.

Ikke lid mer! Det er ikke verdt det!

Kanskje prøve p-ringen hadde vært en idè ?

Lykke, lykke til :D

og ta vare på deg selv :)

Klem, Diva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Diva.....prøv en annen type prevensjon.... :)

Og for all del ikke begynn å ta "dobbelt opp" (P-piller i tillegg).......!! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også du skal skifte prevensjon. Og når du har blødninger etter så lang tid kommer det nok ikke til å bli bedre heller.

Da jeg fikk sprøyten min i går fikk jeg beskjed om nyere forskning viser økt risiko for beinskjørhet, og hun (legen) ville ikke anbefale det om andre metoder virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ragnhils ikke innlogget

Jeg tviler også på at du vil bli kvitt blødningene etterhvert.. Desverre er det sånn at p-sprøyten gir bivirkninger, og disse må du leve med til hormonene er ute av kroppen. Har et par veninner som har fått p-piller i tillegg, for å stoppe blødningene.. (men her snakket vi om så store blodtap at virkningene av litt ekstra hormoner i kroppen veide opp for ulempene...)

Med det samme du er i gang med spm om p-sprøyte, kan du gå litt lenger ned på siden og se mine erfaringer.. Min lege (ikke den som ga meg sprøyten, men en ny en) fortalte meg at hun gir p-sprøyte til jenter som ikke bør bli gravide (altså ute av stand til å ta pillen til riktig tid, og til å ta seg av et barn, f.eks narkomane eller funskjonshemmede).

Javisst er det lettvint, jeg var også kjempefornøyd med p-sprøyta mens jeg brukte den, nå er halvannet år siden jeg satte siste sprøyte, og virkningen er fortsatt ikke ute av kroppen. Mao litt for effektiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...