'Lilly' Skrevet 14. januar 2003 #1 Skrevet 14. januar 2003 Har som mange andre med meg startet på et nytt og bedre liv nå på nyåret, og trives med det. Det jeg savner n.d.g. middag er SAUSENE!! Finnes det noen gode sauser som også er sunne? Tar i mot tips med åpne armer. Også fint med evt. andre oppskrifter på gode sunne matretter.
Gjest Gjesta Skrevet 14. januar 2003 #2 Skrevet 14. januar 2003 Hvis du går på greteroede (greteroede.no) og søker på saus har de champignon og tomatsaus oppskrift der vet jeg bla..og noen andre.
xeyes Skrevet 14. januar 2003 #3 Skrevet 14. januar 2003 Sjysaus fra toro? er det lite kalorier i.. -x
fruenge Skrevet 15. januar 2003 #4 Skrevet 15. januar 2003 Saus iog saus fru blom, salsa som du lager selv er jo en type saus uten fett og noe særlige med kalorier. Eller så er en god ting å bruke fruktsaft til sauser. Sitron, appelsin ol. Lag sauser på jevning i stede for smør, bruk sennep i saus, sjysaus.
Cilla Skrevet 15. januar 2003 #5 Skrevet 15. januar 2003 De fleste Toro sausene erganske magre, i hvertfall om holder deg unna de med masse smør i (bernaise f.eks men de har jo lett variant av den). Smørmengden kan også reduseres betraktelig og fremdeles være like gode synes jeg. Hvit saus lager jeg av jevning, og tilsetter LITT salt, grovkvernet pepper, muskat og hvitløk. Savner da ikke smøret.
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2003 #6 Skrevet 15. januar 2003 De fleste sauser en lager selv, kan lages uten smør eller fløte, ha heller i litt forskjellig type krydder for å få frem god smak. Enkel saus: Stek hakket løk i LITT olje, hell på vann, gi det et oppkok mens du i et lite glass med lokk rister sammen hvetemel og vann. Denne blandingen heller du slik at det blir tykt nok. Smak til med salt og pepper. Varier med sennep eller muskatnøtt. Hvis du synes fargen blir blass, jukser du med sukkerkulør En annen saus som skal være en slankesaus i følge kokeboken: Hakk to paprika (gule eller røde eller grønne, eller bland; det kommer an på hvilken farge du vil ha på sausen) og 4 fedd hvitløk. Legg det i en kasserolle, fyll på vann til det dekker og hai litt salt. Dette kokes i ca. 20 min. Hell det hele i en foodprosessor, og kjør blandingen til den blir klumpefri. Hell det hele tilbake i kasserollen, ha i 1/2 beger lettrømme eller creme fraiche, krydre med cayennepepper. Varm det hele opp og smak evt. til med mer salt og cayennepepper (husk: cayennepepper er veldig sterkt og blir sterkere ved koking). Kan serveres til alle typer kjøtt og kylling. Passer med både poteter og ris
Frk Doodad Skrevet 15. januar 2003 #7 Skrevet 15. januar 2003 Hell det hele tilbake i kasserollen, ha i 1/2 beger lettrømme eller creme fraiche, krydre med cayennepepper. Dette kan da umulig være en saus man bør bruke mens man slanker seg, rømme og creme fraiche er jo typiske ting man skal holde seg unna i slike tider. Men jeg må si, sausen hørtes veldig god ut, så den har jeg lyst til å prøve til helga (helst da det blir skikkelig middag)!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå