Gå til innhold

Møte/leke med andre hunder FØR vaksinering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal hente lille Jokke Rabalder i morra (skulle egentlig hante han på søndag, men det måtte gjøres om) nå skal ikke valper vaksineres før dem er 12 uker, så da lurer jeg rett og slett på om Jokke ikke kan hilse på andre hunder? eller kan han han leke med dem? Eller burde vi holde oss hjemme frem til han er vaksinert?

Eller er det ok å ha han med feks til byen en liten svipp (gubben surrer litt rundt mens jeg er hos legen) så lenge han ikke hilser på andre hunder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg/vi har pleid å la valpen være sammen med andre hunder som vi kjenner godt, vet er vaksinert og ikke ferdes i smittefarlige miljøer. Fremmede hunder har vi holdt oss unna til den er ferdig vaksinert.

Så lenge valpen ikke er i kontakt med andre hunder, burde det gå helt greit å ta den med til byen. Vær imidlertid obs på at ofte valper får myyye oppmerksomhet fra fremmede, så det kan kanskje bli litt vel mange inntrykk på en liten tass som nettopp har reist fra mamma og søsken. Valper er ofte litt engstelige de første dagene og det er jo forståelig. Ved nærmere ettertanke tror jeg kanskje det er lurt å vente litt med byturen for valpens del! (Nå vet jo ikke jeg om det var akkurat i morgen dere hadde tenkt dere på bytur da...)

Skrevet

Takk for svar. Eh, skjer mye her. Mannen har bestill 1 valp til. så vi skal hente 2 valper i morra :sjokkert: OH my!! Det er da julegave til meg.. :sjokkert:

Var forøvrig på fredag vi skal til byen.. men nå.. (er litt satt ut) jeg skal dit altså, men han får vel holde seg hjemme.

Begynner forøvrig å skjønne hvorfor han kjøpte 2 like store halsbånd... (at jeg kunne gå på det at de kunne bli ødelagt..)

Skrevet

Dere bør absolutt ut og hilse på andre hunder før valpen er 12 uker!!! Absolutt!!!

Den viktigste tiden for sosialisering og miljøtrening er fra valpen kommer i nytt hjem og til den er 13 uker! Den første uka skal valpen bare være hjemme og bli kjent med huset og hagen og dere.

Deretter må dere begynne å ta den med på absolutt alt! Bygater, landet, turstier, barnehager, gå på forskjellig underlag, hilse på masse ulike mennesker (mange hunder har en tendens til å bjeffe på mørkhudede mennesker), og noen hunder dere VET er greie med valper.

Vent for all del ikke til den er vaksinert før dere begynner sosialisering og miljøtrening, for dette tar den tiden det tar. Skulle valpen f.eks vise seg å synes at biler er skummelt, må den gradvis tilvennes lyden og synet av biler som suser forbi.

Dere skal selvsagt ikke gå turer med valpen, men bær den til begynnelsen av turstien, f.eks, og rusle 20 meter avgårde i valpen sitt tempo. Rusle tilbake og håp på at det kommer masse folk bort og vil hilse. Kanskje også noen trygge koselige hunder.

Hvis valpen begynner å vise tegn til at den syns det er skummelt, står dere på litt avstand til alle folka.

Minst mulig negative opplevelser til den er rundt fire mnd, og dere er nesten sikret å få en trygg hund.

Men da er det kjempeviktig at dere er flinke med miljøtrening før det!

Tips: Husk flytebrygger! :)

Skrevet

Stikker innom vetrinæren i dag for å høre, men kommer nok til å være forsiktig med hvem hunder dem møter uansett :)

HVa mener du med flytebrygger?

Skrevet

flytebrygger er kjekke å huske i miljøtreningen. Plutselig en sommer skal pelsen(e) være med i båt og må ut på flytebrygge som de aldri før har opplevd... Det kan bli en lang dag hvis de først da finner ut at underlag som ikke står fast i noe er skikkelig skummelt. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...