Gå til innhold

Felles etternavn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

...men hos oss kommer sannsynligvis min kjære til å ta mitt navn... hva syns du om det da? Det er vel også like likestillingsfiendtlig, eller??

Syns det blir forferdelig dumt å angripe andre, fordi de gjør noe du ikke vil! Vi tenker forskjellig, og har forskjellige ønsker, og sånn er det!

Personlig syns jeg at det å hete det samme er fint, uansett hvilket navn det er - det tydeliggjør at vi er familie for meg. Og hvis det ikke gjør det for DEG, er det helt i orden. Men ikke kritiser meg for mine valg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv har vi ingen konkrete planer (ennå ;-)) om giftemål, så det med å bytte navn for egen del har jeg ikke tenkt så mye på ennå.

Jeg kjenner imidlertid 3 menn som har tatt sin kones navn av ulike årsaker. Jeg synes at det er supert ettersom jeg mener at det burde være like naturlig som at kvinnen tar mannens navn.

Men nå er det en gang sånn at tradisjonen om at kvinnen tar mannens navn har vært meget sterk, og er det fortsatt. Det er likevel blitt vanligere og vanligere at begge beholder sitt eget navn eller at mannen tar kvinnens navn.

Jeg forstår ønsket om samme etternavn når man gifter seg. Både for å markere at man er en familie, og også i forhold til felles barn. Hvilket etternavn man tar burde ikke bestemmes av kjønn, men hva det enkelte par mener er "riktigst" for nettopp dem.

Men ettersom tradisjonen med å ta mannens etternavn har vært så sterk, så tar det TID før det er like naturlig at man tar kvinnens navn.

Noen velger også å beholde sine respektive etternavn, og det synes jeg også er helt OK. Det må jo være opp til den enkelte.

Poenget mitt er at tradisjoner tar tid å snu, men vi ser en klar vridning mot at det blir vanligere med andre "løsninger" enn at kvinnen tar mannens navn ved giftemål. Dette synes jeg er bra.

Men det er helt latterlig å beskylde kvinner som tar mannen navn for å være uselvstendige og patetiske. Det har da ingenting med saken å gjøre, og viser liten forståelse for hvordan historie og tradisjoner påvirker oss alle. Med det mener jeg ikke at dette er en tradisjon som bør holdes på, men man må akseptere at vi alle er forskjellige, har forskjellig forhold til navnene våre og til tradisjoner som skifte av etternavn.

Det som måtte være patetisk i denne diskusjonen er de som ikke ser disse nyansene og aksepterer at det tar mange generasjoner å snu en så sterk tradisjon.

Gjest Anonymous
Skrevet

klart at det tar tid å snu en tradisjon.. men gode endringer skal man jobbe for å få... det mener jeg at jeg gjør når jeg kjemper for endring av denne gamle normen

og selv om det tar flere generasjoner å snu en befolkning, så kan det ta noen minutter/dager/år å snu oppfatiningene til et enkelt menneske.. og det er de enkelte menneskene som gjør at samfunnet endres

jeg mener altså at vi som enkeltpersoner har et ANSVAR for å gjør i våre liv det som vi vil at samfunnet skal gjøre på sikt

når det gjelder likestilling må denne jobben gjøres av kvinner..

så folkens; det er opp til oss... og jobber du ikke MED endringen, så jobber du MOT -og da er du bakstrebersk og ødelegger for oss andre :Nikke:

Gjest Anonymous
Skrevet

det å gjemme seg bak tradisjoner er feigt

vi må selve stå for våre valg

Skrevet
det å gjemme seg bak tradisjoner er feigt vi må selve stå for våre valg

Det er ikke nødvendigvis noen motsetning mellom å stå for egne valg og å holde på gamle tradisjoner (eller "gjemme seg bak" som du så "flott" kaller det). Vi tar alle valg hver eneste dag. Noen større og noen mindre. Jeg står personlig ALLTID for mine valg. Skulle jeg en dag velge å ta etternavnet til mannen min kan jeg love deg at jeg står for det også!!! På lik linje som jeg vil stå for det om jeg velger p beholde mitt eget etternavn. Det er i så fall et personlig valg som jeg sannsynligvis vil ha mine helt personlig grunner til å ta.

når det gjelder likestilling må denne jobben gjøres av kvinner..

så folkens; det er opp til oss... og jobber du ikke MED endringen, så jobber du MOT -og da er du bakstrebersk og ødelegger for oss andre

Likestilling er viktig, det!!! Det går jo ikke an å være uenig i det. Jeg tror imidlertid ikke at den viktigste kjønnskampen står om hvilket etternavn man bør ha. Jeg tror at dette er noe som vil endre seg i takt med samfunnsutviklingen forøvrig. Vi ser jo allerede en klar tendens til endring på dette området.

Vi har alle våre fanesaker, men jeg tror ikke man vinner flere "tilhengere" for saken ved å fremme et såvidt bastant og lite nyansert syn som "gjest" her gjør.

Gjest Anonymous
Skrevet
[..

Likestilling er viktig, det!!! Det går jo ikke an å være uenig i det. Jeg tror imidlertid ikke at den viktigste kjønnskampen står om hvilket etternavn man bør ha. Jeg tror at dette er noe som vil endre seg i takt med samfunnsutviklingen forøvrig. Vi ser jo allerede en klar tendens til endring på dette området.

Og hva er det som gjør at vi ser "tendenser til endring"?

Jo det er at noen tar ansvar for den utviklingen via sin egne valg!

Og det er kanskje ikke "den viktigste kjønnskapen", men betyr det at vi skal gå aktivt inn for å holde på den bakstreberske varianten?

Det er ikke den viktigeste kjønnskampen, men det er en kjønnskamp... og den har en viktig signaleffekt.

Og det er kamp mot likestilling å ta mannens etternavn.. Det kan ingen gjemme seg unna

Skrevet

Jeg er ikke 100% uenig med "gjest" her, selv om det ut fra innleggene til vedkommende virkelig kan virke sånn :roll:

(ikke at jeg er 100% enig heller da, for det er jeg heller ikke)

Utgangspunktet for mitt første innlegg var at jeg synes det er lite konstruktivt å rope opp om uselvstendighet, at folk er patetiske og at man ikke respekterer de som tar andre valg enn seg selv.

Forøvrig forbeholder jeg meg retten til å ta de valgene som er riktige for MEG i MIN situasjon i kraft av å være et selvstendig og sterkt menneske.

Skrevet

Sædbanker har vi allerede, kloning er på full fart inn - likestillingskampen vil være over og kvinnene vant?!

Jeg er for likestilling jeg, misforstå meg ikke - men ikke for enhver pris. Jeg ser ikke hvordan jeg hemmer likestillingsutviklingen for mine medsøstre med å bytte til min manns navn ved ekteskap. Denne skikken er tuftet på tradisjon og gjør såvidt jeg kan bedømme ingen skade/urettferdighet. Det som må kjempes for er det som virkelig er urettferdig så som samme lønn for samme stilling uansett kjønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...