Susie Skrevet 14. januar 2003 #1 Skrevet 14. januar 2003 Er det flere enn meg som mener det er helt naturlig å skifte navn når man gifter seg?? Vi har bestemt oss for at begge tar begge sitt.. Mitt til mellomnavn og hans til etternavn. Jeg har et kort etternavn, så det passer greit sammen. Men det jeg har opplevd er at det er så mange som reagerer på det. Det er så gammeldags, uselvstendig osv... Den verste kommentaren jeg har fått er: Hva når dere skilles da? NÅR?? Hvorfor tror dette mennesket at jeg gifter meg? For meg er det en selvfølge at vi skal ha samme navn. Enten det er mitt eller hans.. Det er jo den eneste måten å vise utad at man er i familie, i disse samboende stunder... Hva sier dere??
blå Skrevet 14. januar 2003 #2 Skrevet 14. januar 2003 Jeg ville også hatt samme etternavn som min mann om vi skulle ha giftet oss. Men problemet hos oss er vel heller hvilket navn man skal ta. Det vanligste før var jo å ta mannens navn, men det er vel ikke like vanlig lenger eller...????
K. Skrevet 14. januar 2003 #3 Skrevet 14. januar 2003 Jeg er kanskje gammeldags, men hos meg har det aldri vært tvil om hvilket navn jeg skal ha etter vi er gift; min kommende manns Jeg skal heller ikke beholde mitt navn som mellomnavn - det blir så mye navn liksom... K.
'Lilly' Skrevet 14. januar 2003 #4 Skrevet 14. januar 2003 Jeg skal også ta min manns navn. Det blir liksom mye enklere når vi etterhvert blir en familie. Slipper liksom at alle familiemedlemmene har forskjellige navn... Kommer nok til å beholde mitt navn som mellomnavn fordi det er et veldig sjeldent navn som bare 1 familie i Norge (og verden..) har
Gjest care Skrevet 14. januar 2003 #5 Skrevet 14. januar 2003 [Er det flere enn meg som mener det er helt naturlig å skifte navn når man gifter seg?? Jeg synes det er helt unaturlig å skulle skifte til et annet etternavn. Jeg kommer til å beholde mitt eget. :blunke:
tuva77 Skrevet 14. januar 2003 #6 Skrevet 14. januar 2003 jeg beholder mitt som mellomnavn og tar hans som etter navn
RoadQueen Skrevet 14. januar 2003 #7 Skrevet 14. januar 2003 Jeg synes det er helt naturlig å skifte etternavn når man gifter seg - og ihvertfall om man velger det tradisjonelle kirkebryllupet med slekt og venner fra fjern og nær. Dersom man gifter seg stille og rolig uten stor ståhei - ja til og med i hemmelighet er det mer naturlig å ikke skilfte navn, mener nå jeg. Jeg kommer til å skift til min tilkommendes etternavn og ikke bruke mitt nåværende etternavn som mellomnavn - da blir det så mye navn.... Vi gifter oss på tradisjons vis i kirken med venner og slekt samlet til fest, og for at vi ønsker å være familie og holde sammen livet ut.
monja Skrevet 14. januar 2003 #8 Skrevet 14. januar 2003 Jeg synes det er helt naturlig å skifte etternavn, så jeg skal ha mitt som mellomnavn og hans som etternavn :D
Karoline Skrevet 14. januar 2003 #9 Skrevet 14. januar 2003 Jeg syns det er helt greit å beholde sitt eget etternavn, selv etter vielsen. Jeg syns ihvertfall det er greit å slippe å innarbeide et nytt navn. Kan være det har noe å gjøre med det at vi var samboere først.
starie Skrevet 14. januar 2003 #10 Skrevet 14. januar 2003 Jeg skal ha mitt etternavn, men vet ikke om jeg kanskje hadde slengt på hans på slutte. Etternavnet mitt er et slektsnavn, og jeg er stolt over det
Gjest Nilla Skrevet 14. januar 2003 #11 Skrevet 14. januar 2003 Jeg syns også det er helt naturlig at vi skal ha samme etternavn - det er jo akkurat det at det er det eneste 'synlige beviset' på at vi er i familie... Men hos oss har jeg et svært sjeldent etternavn, som er et slektsnavn, mens min tilkommende har et -sen - navn, som er uhyre vanlig, og som ikke er koblet til slekta på noen særlig måte. Derfor tenker vi på at vi begge tar mitt etternavn - kanskje med hans som et 'lite brukt mellomnavn'. Han er absolutt positiv til dette, og syns det skal bli greit å få et litt mindre vanlig navn - blir ikke så lett misforståelser da... :D Men jeg har hørt reaksjoner som at 'Det får da vel være grenser for likestilling' etc. Men dette har jo ingenting med kjønnskamp å gjøre...!? Hva synes dere?
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2003 #12 Skrevet 15. januar 2003 "naturlig" å skifte navn? på ingen måte! det er et VALG! og man skal aldri ta et valg fordi "det er jo sånn det skal være" og ja; jeg synes det er både gammeldags og uselvstendig
meta Skrevet 15. januar 2003 #13 Skrevet 15. januar 2003 Jeg har ikke så sterke meninger om temaet egentlig. Jeg er liksom bare Meta og har ingen sterke følelser for etternavnet mitt egentlig. Har derfor bestemt at jeg skal beholde mitt som mellomnavn og ta hans som etternavn. Sånn at alle kan vite at vi er mann og kone. Sikkert gammeldags og teit, men det bryr ikke vi oss noe om, vi syns bare at det er koselig :D
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2003 #14 Skrevet 15. januar 2003 Jeg tok hans etternavn. Har fått mange reaksjoner på at man er så uselvstendig, men hey jeg mener at den som legger hele selvstendigheten i etternavnet sitt har ennå større problemer. Er ennå samme uselvstendige jenta som jeg var før jeg giftet meg.
Tosca Skrevet 15. januar 2003 #15 Skrevet 15. januar 2003 Jeg har i dag et mellomnavn og et etternavn. Begge navnene mine er sjeldne slektsnavn, og jeg velger å beholde det navnet jeg føler mest tilknytning til. Jeg beholder mellomnavnet mitt og tar hans etternavn. Begge navnene er slektsnavn. Vi har en sønn som også har hans etternavn. Det er helt naturlig for oss at vi tre skal ha samme etternavn. Kommentarer fra andre skal en ikke bry seg om i det hele tatt. Det er helt opp til hver enkelt hva de vil gjøre. Det er det ingen andre som har noe med.
it Skrevet 15. januar 2003 #16 Skrevet 15. januar 2003 Dette er et lite dilemma. For det første har min tilkommende ikke mindre enn 4 navn, to fornavn og to etternavn. To etternavn har han fordi hans foreldre valgte å ikke ha felles etternavn. Når vi gifter oss og etterhvert får barn (forhåpentligvis) så ønsker jeg at barnet skal ha samme etternavn som foreldrene. Det er uaktuelt for meg å ta hans etternavn da mitt er mye mer uvanlig, har derfor spurt om han vil ta mitt. Han er ikke helt sikker på om han vil dette pga identiteten man har i dag med sitt navn. Vi har også snakket litt om å begge endre til hans første etternavn og kutte ut alle andre etternavn, på den måten blir det litt nytt for oss begge og dette mellom-etternavnet er litt uvanlig. Vet ikke hva vi kommer fram til, men min største motivasjon for navnendring er pga framtidige barn. Vil ikke ha barn som etterhvert får 4-5 navn for det er helt uaktuelt.
blå Skrevet 15. januar 2003 #17 Skrevet 15. januar 2003 Jeg er helt enig med et innlegg her at det kommer litt ann på navnet. Om min tilkommede hadde hatt et helt vanelig -sen navn, så ville jeg ikke ha brukt det, og hadde ønska at han tok mitt navn. Men vi har begge gamle slektsnavn, så vi kommer nok til å få en diskusjon der når den tiden kommer..... Om vi tar begge sine navn, så ville jeg ikke gitt begge disse til mine barn, det kommer jo til å ende med en hel haug med navn til slutt, om dette barnet møter en med flere navn.
Salamandra Skrevet 15. januar 2003 #18 Skrevet 15. januar 2003 Huff.. dette er et problem hos oss også, og vi gitfter oss om bare 3 mnd, så vi må se å få tatt en avgjørelse på dette ganske snart. Jeg har ikke så veldig lyst til å ha bare hans navn (han har et kjempevanlig -sen navn. Mitt navn er noe mer uvanlig) Har vudert å bruke mitt som mellomnavn, men han syns det høres helt håpløst ut, jeg syns forsåvidt det høres ok ut. Jeg kunne selvsagt bare beholdt mitt eget, men hva med eventuelle barn? Jeg har en sønn fra et tidligere forhold, som har farens etternavn. (et kjempefint et.. samboeren min fleipet med at vi kunne spørre han om å få ta navnet hans når vi gifter oss.. ), og hvis jeg beholder mitt får vi 3 forskjellige etternavn i familien.. det blir håpløst det også syns jeg. Har luftet tanken på at han kan ta mitt, men det er visst helt uaktuelt. Det virker som han er litt sår over at jeg ikke umiddelbart er ekstatisk av glede over å få hans -sen navn, men det er jo tross alt jeg som må bruke dette navnet, jeg skal jo trives med det jeg også eller hva? Superfrustrert Frk. Busybody
blå Skrevet 15. januar 2003 #19 Skrevet 15. januar 2003 Det hørtes vanskelig ut. Men jeg tror jeg ville ha stått på for å få han til å velge mitt etternavn om han hadde et kjempevanelig -sen navn.
Salamandra Skrevet 15. januar 2003 #20 Skrevet 15. januar 2003 Har prøvd.. det kommer ikke på tale påstår han.. Frk. Busybody
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå