Gå til innhold

Mat i lavo

Gjest Gjest_Merethe_81_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Merethe_81_*
Skrevet

Hvis du er i selskap e.l og skal spise i en lavo, hva slags mat syns du "passer" å få servert da? og drikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville vel forventet å få noe typisk samisk som bidos, eller kanskje en god viltgryte (synes egentlig det er best da, siden det er fyldigere)?

Skrevet

Spekemat kan være godt i en slik sammenheng.

Skrevet

Når vi er på lavvofester pleier vi å ha reinkjøttsuppe eller lapskaus. Eller tørket reinkjøtt og lappkaker. Eller vi bare griller pølser på bålet. :) Vi drikker det vi nå måtte finne på å ha med oss. Men det er i vår families lavvo, og vi er ikke samer. ;)

Gjest Gjest_Merethe_81_*
Skrevet

Jeg også syns at viltgryte passer veldig godt i en lavo..

Noen som har tips på drikke da?

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Det kommer jo an på hva slags fest du skal ha, og hvor mange dere blir. Også om maten skal lages i lavoen eller om dere har kjøkken i umiddelbar nærhet. Noe av reinkjøtt er bestandig godt. Reinskavgryte er veldig godt. Brun en pakke reinskav. Når den er stekt strør du litt mel over og blander. Ha på litt vann så det blir en tykk saus. La trekke ei stund. Deretter har du i ett beger seterrømme. Ha i litt sukkerkulør for å få en mørkere saus. Smak til med salt, pepper, einebær og litt brun geitost. Skær løk og champignon i skiver. Stek champignon først og ha deretter i løk (ikke la det steke lenge). Bland i gryta sammen med reinskaven. Server med enten vanlig kokte mandelpoteter eller lag potetmos. Du kan også presse potetene hvis du har potetpresse. Server med nyrørt tyttebærsyltetøy.

Som dere ser har jeg ikke angitt mengde på de fleste ingrediensene. Jeg synes at det å prøve seg frem er en del av kreativiteten, så slipp trangen til nøyaktige oppskrifter. :klappe:

Både øl og rødvin er godt å drikke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...