Gjest *Just-Me* Skrevet 12. september 2006 #1 Skrevet 12. september 2006 mange tråder her inne om hva man bør spise når man er gravid osv. Ikke spise for to, men spise dobbelt så sundt. Men GJØR dere virkelig det?? Spiser dere ikke godteri og drikker brus?? eller har litt usunne middager som pizza ol.? Jeg prøver å være sunn, og spiser mye frukt og grønt, drikker vann, trimmer osv. MEN jeg er veldig godtersyk også. Drikker brus og spiser sjokolade og godteri eller litt kake osv.... Prøver selvfølgelig å begrense dette, og innta minst mulig, men avstår ikke fra det heller. Noen dager blir det mye godt, men det kan gå lenge mellom hver gang. Har bare fått et inntrykk av trådene her at de fleste spiser bare "rett" og "sundt" som gravide, men kan ikke helt tro at ingen unner seg noe godt selv om man er gravid.
Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2006 #2 Skrevet 12. september 2006 Eg har svært lite lyst på godteri, så det har det har det blitt minimalt med under graviditeten. Elles et eg like sunt som før. Det er lett å utvikle svangerskaps-diabetes under graviditet, så ein bør absolutt ikkje unne seg "alt hva hjertet begjærer"!
Shabana Skrevet 12. september 2006 #3 Skrevet 12. september 2006 Jeg pleier å være et godtesluk, men etter jeg ble gravid har jeg mistet lysten. Får jeg lyst på noe så er det som regel noe som ikke smaker så mye eller frukt. Lørdager har blitt litt godtedag, men det er ikke like godt som det var før... merkelig. Om jeg spiser så sunt vet jeg i grunn ikke, men jeg spiser sunnere enn før ihvertfall.
Gjest *Just-Me* Skrevet 12. september 2006 #4 Skrevet 12. september 2006 Jeg pleier også å være godtesyk før svangerskapet... Men da jeg ble gravdi forsvant lyssten helt. ville ikke ha noe søtt eller godt.... Men godterlyssten er kom tilbake nå rundt uke 17 en gang.... er fullstendig klar over det med svangerskapdiabetes osv... men unner meg litt likevel. avstår ikke HELT.
Holly Hobbie Skrevet 12. september 2006 #5 Skrevet 12. september 2006 Jeg proever aa spise minst "fem om dagen" - gjerne en smoothie foer lunsj, salat til lunsj (med mye godt oppi), litt juice og plenty med groent til middag. Men jeg er ikke paa noen streng diett, og spiser litt godteri paa loerdagene og lager ikke veldig mager mat. Jeg er visst i faresonen for svangerskapsdiabetes i og med at jeg har pcos, saa jeg proever aa vaere forsiktig med sukker. Men som gravid er jeg sulten som en ulvinne, og selv om det sies at man ikke trenger noe saerlig mer mat foer paa slutten av svangerskapet, saa har jeg merket oekt apetitt helt fra begynnelsen av. Og det er vel ikke meningen aa gaa rundt sulten naar man er gravid, eller?
Blueberry Skrevet 12. september 2006 #6 Skrevet 12. september 2006 Føler meg litt heldig som har fått dilla på frukt og grønnsaker. Spiser masse mer av det nå enn jeg gjorde før. Godteri har jeg hatt lite lyst på hittil, så det har det blitt mye mindre av. Tenker mye på faren for diabetes og om ungen blir for stor og sånt. Jeg har nok ikke godt av å bli for stor jeg heller, selv om jeg er gravid. Men det går av seg selv stort sett det med å leve sundt. Jeg skal innrømme at jeg har trykt i meg en pose potetgull i kveld, men det var veldig lenge siden sist da!
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #7 Skrevet 12. september 2006 Jeg er ikke så flink som jeg var tidligere i svangerskapet... Har ca 5 uker igjen nå, og fra å omtrent ikke eie matlyst frem til uke 22/23, så er nå apetitten mangedobblet... Og jeg kan være fryyyktelig fysen på noe godt selv om jeg akkurat har spist meg "mett" på sunn mat. Er akkurat som om det ikke virker på samme måte som før... For jeg er faktisk sulten/fysen helt til jeg har spist noe usunt, og det plager meg... Vil ikke være en godtegris!!!!
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #8 Skrevet 13. september 2006 Jeg spiser det jeg har lyst på jeg!!! Har en liten i magen som "spiser av meg" - jeg tar av meg istedenfor å gå opp i vekt jeg... Merker jo om jeg spiser noe søtt blir han mer aktiv da - så prøver å begrense sukker litt...
Gjest ost Skrevet 13. september 2006 #9 Skrevet 13. september 2006 Jeg spiser vel omtrent som før. Prøver å tenke på hva jeg putter i meg, men spiser også grandis til middag hvis det skal være veldig lettvint. Jeg drikker brus når vi skal kose oss med litt snop en fredags kveld. På jobb har vi gratis frukt, og der prøver jeg å forsyne meg godt når jeg blir småsulten i løpet av dagen.
Engel Skrevet 13. september 2006 #10 Skrevet 13. september 2006 Spiser akkurat som når jeg ikke er gravid jeg.
ulizza Skrevet 13. september 2006 #11 Skrevet 13. september 2006 Spiser som før, prøver alltid å spise sundt før jeg spiser de usunne tingene – så er jeg i det minste ikke dirkete sulten når jeg angriper sjokoladehylla
Linn3c Skrevet 13. september 2006 #12 Skrevet 13. september 2006 Eg et det eg har lyst på. Planlegg å legga vekk snopet og det meste av sukkerinntaket, som brus og det meste av saltinntaket, som chips og anna saltknask no som eg nærmar meg termin. liv sa til meg at dei siste fem vekene er dei vekene babyen legg mest på seg, så då tenkjer eg å halda meg unna det søte og feite. Kroppen har uansett ikkje godt av alt det salte, får jo så masse vatn i kroppen av det, så det skal eg også prøva å kutta ut. Oi, det blir jo allereie i neste veke det... Jaja.. *sukk* Det går til eit godt formål!
Caramba Skrevet 13. september 2006 #13 Skrevet 13. september 2006 Jeg spiser sunt i det daglige. Har også fått fruktdilla og spiser mye mer frukt en vanlig. Middag blir stort sett også vanlig, sunn kost. Spiser ikke mye ferdigmat og drikker ikke brus. Men jeg kan godt ha craving på godteri og selv om jeg prøver å stå i mot, så klarer jeg ikke alltid det. Spiser sikket godteri 2-3 ganger i uken, men ikke så mye hver gang. Tar meg også gjerne et kakestykke eller en vaffel hvis jeg er på kafe, eller på besøk... Nam nam....
Furstina Skrevet 13. september 2006 #14 Skrevet 13. september 2006 Jag är kanske så där irriterande sund - men inte fanatisk. Det händer att jag tar en liten chokladbit eller godisbit. Äter en glass/is men långt i från varje vecka. De är ungefär som förut. Brus dricker jag nästan inte alls, varken nu eller tidigare. Chips, ostbågar och sånt äter jag inte heller. Pizza har jag aldrig tyckt om utan gillar faktiskt hellre en sallad, pasta eller lasagne. Mitt trick för att undvika sötsuget är att ha frukt till hands. Jag äter ca två äpplen om dagen, en banan, en kiwi och kanske vindruvor eller hallon/bringebär eller björnbär (vi har ett stort fint björnbärsris hemma). Angående hunger i graviditeten: Både nu och när jag väntade sonen var jag extremt hungrig de första 12-13 veckorna. Jag åt stor frukost, 3 fullkornsknäckebröd på förmiddagen, lagad lunch, 2 knäckebröd på eftermiddagen, lagad middag och sen musli och mjölk innan sängdags. Min kropp behövde de extra kalorierna eftersom jag egentligen väger för lite i vanliga fall... NU i vecka 34 är jag mer normalhungrig.
momo Skrevet 13. september 2006 #15 Skrevet 13. september 2006 Jeg la om hele kostholdet mitt for 1 år siden, og gikk ned 20 kg på 1 år. Så jeg var en av de som skulle spise bare sunnt, men det har jeg ikke klart. Jeg er jo så sulten, og spiser jeg ikke så blir jeg kvalm, og det er jo ikke bare sunne ting jeg har lyst på. Jeg prøver jo og begrense det som er mest usunnt, men blir jo litt av det og. Også spiser jeg større mengder, så selv om jeg bare er 8 uker på vei har jeg gått opp 2.7 kg. Men jeg har tenkt det, at jeg får nå bare spise, det jeg spiser mest av er jo vanlig sunn mat og frukt og litt godteri. Og så lenge jeg klarer og begrense søtsakene, så får jeg bare legge på meg det jeg gjør, så får jeg heller ta det senere.
Mrs N Skrevet 13. september 2006 #16 Skrevet 13. september 2006 Jeg prøver å spise sunt og flere små måltid om dagen. Man trenger jo ikke spise for to (kun 200 ekstra kalorier den siste tiden). Er et problem om kvelden når sukkersulten slår inn, men det hjelper med en kopp kakao eller søt frukt som kiwi
Scorpina Skrevet 13. september 2006 #17 Skrevet 13. september 2006 Spiser akkurat som når jeg ikke er gravid jeg. ← Ja, her også. Har ikke forandra matinntaket/vanene særlig. Har fått dilla på frukt. Nektarin, epler, bananer...NAAAMM!! (men det medfører også at jeg har fått litt luft i magen...oppss... stakkars mann ) Brus får jeg oppfylt mage av så det prøver jeg å unngå - men kaffe MÅ jeg bare ha... Å ja...jeg koser meg gjerne med en sjokolade i helger eller som f.eks i helga når vi hadde besøk, da kosa jeg meg med et kakestykke og multekrem. Namme!!! Bruke litt common sense mht hva man skal spise/ikke spise.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #18 Skrevet 13. september 2006 Jeg synes også det er mange som er veldig sunne her inne. I allefall i forhold til gjennomsnittsbefolkningen. Jeg spiste stort sett som før. Var forsiktig til å begynne med, siden jeg hadde hørt at da ble vi gravide kjempesultne og kastet oss over alt, og fikk dillaer osv. Da gikk jeg rundt med frukt i veska hele tiden som jeg spiste dersom jeg hadde lyst på noe. Om kveldene spiste jeg gjerne vaniljeyoghurt med frukt eller bær dersom jeg var godtesyk. Kuttet noe ned på Lightbrus inntaket, kaffe drikker jeg ikke, og sjokoman har jeg alltid vært, så det ble nok noe sjokolade ja.... Trente helt frem til jeg var 6 mnd på vei, hadde fortsatt lenger, men fikk da en skade som ikke var relatert til graviditeten og måtte nøye meg med spaserturer frem til terminen. La på meg 5 kg, og har nå tatt av 10, tre uker etter fødselen.
Snutus Skrevet 13. september 2006 #19 Skrevet 13. september 2006 Jeg spiser mer frukt enn jeg gjorde før. Ellers så spiser jeg det jeg klarer å få i meg. Har hatt problemer med matlysten og det er mange typer mat jeg ikke klarer tanken på. Godteri og brus frister ikke i det hele tatt.
83` Skrevet 13. september 2006 #20 Skrevet 13. september 2006 I første svangerskap mistet jeg helt lyssten på snop og brus de første 4 mnd. Tok av en del kilo til å begynne med da altså. Etter det kom lyssten igjen, og jeg spiste en del av dette. Mistet også lyssten på frukt og grønt, så spiste minimalt med dette i løpet av hele svangerskapet. Hadde litt dårlig samvittighet for det, men klarte det bare ikke. Prøvde å kose meg mest mulig, og tenkte ikke så mye på hva jeg puttet i munnen. Trente hele svangerskapet, omtrent. Ble ufrivillig nesten undervektig et par dager etter fødselen pga. stor melkeporoduksjon. Så langt i dette svangerskapet har jeg spist snop hver dag. Kom inn i en dårlig rytme etter forrige svangerskap, da jeg plutselig kunne spise en haug snop hver dag uten å legge på meg. Spiser ennå mye, men prøver å kutte ned. Er ikke tykk, men vet at det umulig kan være noe særlig bra for barnet. Men nå kan det virke som at lyssten på snop er begynt å avta igjen, så kanskje er jeg så heldig som sist..! Spiser i tillegg altfor lite frukt og grønt. Kjøper alltid inn i store hauger, men må hive mye for det blir dårlig før jeg får spist det. Alt i alt, jeg må prøve å spise mer grønt, men er vanskelig å kutte ut snopen når jeg kan spise så mye jeg vil uten å legge på meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå