Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg lurer på hva dere liker å lese?

Selv har jeg mange favoritter; Hamsund, Askildsen, Liv Køltzov, Linn Ulmann, Kjærstad, Solstad med mange fler.

Sist leste bok er halvbroren. Det er en utrolig bra bok man virkelig lever seg inn i. Den kjennes i magen lenge etterpå! Anbefale, anbefale!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joseph Heller, Kurt Vonnegut, Robert Heinlein, Douglas Adams, Clive Barker, Neil Gaiman.

osv osv osv.

blir jeg for oppramsende??

Milo :D

Skrevet

John Irving og Salman Rushdie lager bare noen utrolig fine verdener!

Haruki Murakami hvis jeg vil ha en absurd historie (og det vil jeg jo).

Alice Hoffman for lune sommerkvelder (disse har jeg lest mange ganger..)

Einar Már Guðmundsson, Universets Engler - les boken og se filmen!!! (har ett og annet å si om psykiatrien..)

og mange mange fler..

Skrevet

Jeg har flere jeg elsker å lese bøker av, det kommer helt an på hva slags type bok jeg ønsker å lese.

Den jeg liker aller best å lese bøker av, er Margit Sandemo. Hun bringer meg til en verden der alt er mulig, og det er deilig av og til! :lol:

Som en veldig god nummer 2 kommer Mary Higgins Clark. Trodde tidligere at jeg ikke ville ha sansen for hennes bøker, hadde fått det for meg at det var sånn Poirot-lignende greier. Men da jeg leste min første bok av M.H.Clark, ble jeg trollbundet tvert. Spenning fra start til slutt, det er bare så mange bra bøker hun har skrevet!!

Ellers liker jeg Nicci French (pseudonym for Nicci Gerrard og Sean French, journalistektepar), derfra kommer det spennende bøker som jeg liker å sitte under et lunt teppe å lese.

Liker flere også, men det er liksom de tre her som utpeker seg mest som de jeg leser flest bøker av.

Lillian

Skrevet

Knut Hamsun er min desidert største favoritt, men jeg leser mye. Nå leser jeg "Da Nitchse gråt" av Irvin Yalom. :wink:

Skrevet

Min favoritt er Stephen King.

Er glad i et grøss når hjeg først skal lese.

Bøkene hans leser jeg gjerne på engelsk for å få litt trening. Dessuten er bøkene best på originalspråket.

Ellers har jeg vel ingen favorittforfattere. Liker, som sagt, grøss og spenning. I påsken leser jeg som regel krim, resten av året grøssere.

Skrevet

Douglas Adams, Terry Pratchett, Terry Brooks, Mercedes Lackey, Robert Heinlein, Ingar Knudsen, Willy Ustad, Wendy/Richard Pini, Ursula LeGuin, Lovecraft, Abdul Alhazred, ...

Hmmm - trur eg likar å lesa, eg... :-D

Skrevet

Ingvar Ambjørnsen, Herbjørg Wassmo, Maria Gripe, Anne Karin Elstad, Unni Lindell...

Skrevet

Anne Karin Elstad, Mary Higgins Clark, Henning Mankell, Karin Fossum, John Grisham... Og mange, mange flere. Men det er disse jeg leser om igjen og om ogjen...

Skrevet (endret)

Toni Morrison

og Fosnes Hansen

Endret av Klips
Skrevet

Leser nesten alltid bøker på engelsk, er vel mest for treningens skyld, begynte med det på ungdomsskolen da engelsklæreren min sa jeg måtte gjøre det for å få M i engelsk. Begynte å lese bøker på engelsk uten at jeg sa noe til læreren, og jeg gikk opp fra svak G til M

Men som svar på spørsmålet: Leser helst bøker av Minette Walters, Ken Follet, og Stephen King innimellom(litt for skummelt...)

Skrevet

Å for en gøy tråd !!! *ler*......skal vi se ......elsker å lese jeg ...her kommer noen av mine favorittforfattere.

Minette Walters (spenning)

Patricia D Cornwell(spenning)

John D. Carre /Carter Dickson(god gammel detektivforfatter)

Bjarne Walle (bonderomantikk)

Mary Higgins Clark (spenning)

Agatha Christie (Poirot/Miss marple m.m)

Clive Cusler (spenning)

Victoria Holt (kjærlighet ......)

Jean M Auel (hulebjørnensklan m.m)

Sue Grafton (detektivromaner)

Danielle Steel

Wilbour Smith

Stephen King (grøss og gru)

Dean R koontz (grøss og gru)

Therase Charles ( kjærlighet :P )

Alister Maclain (?)

og mange mange andre ....... :sjarmor:

Skrevet

Crazee!

Skal vi byttlåne bokhylle??? :D

Ser en del navn der som harmoniserer godt med innholdet i min hylle.

milo

Skrevet

Har lagt merke til at du har god smak, ja :-)

Bur du langt vekke frå meg då? Rogaland er litt meir diffust enn Sandnes... ;-)

Gjest Anonymous
Skrevet

herman hesse er den største favoritten.

*ravna*

Skrevet

Mine favoritter er:

-Frid Ingulstad

-Anne Karin Elstad

-Sverre Asmervik

Skrevet

Wow..where to begin :)

Den første boken jeg leste som VIRKELIG fikk meg til å gråte, føle og sanse, var Hamsuns Sult. Ellers har jeg lenge satt stor pris på Kafka, han er vel min desiderst største litterære helt. Jeg liker det angstfylte, ubegripelige universet han fører meg inn i.

Ellers har jeg stor sans for Brontë-søstrene sine verker. (Jane Eyre av Charlotte, Wuthering Heights av Emily). Virginia Woolf er en annen favoritt.

Thomas Mann bør nevnes, Trolldomsfjellet er virkelig en magisk opplevelse. Ernest Hemingway, Proust, Dickens og Dostojevskij (Idioten er min favoritt) liker jeg også veldig godt.

Av nålevende forfattere kan jeg nevne Irving, Rushdie, Paul Auster, Nick Hornby, Milan Kundera, Erlend Loe, Linn Ullmann ++

Gjest Anonymous
Skrevet

Margit Sandemo og Stephen King er absolutt mine favoritter!! =)

Skrevet

Uten tvil Karin Fossum og Unni Lindell

SSax

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...