Gå til innhold

Stiv og støl

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid bedrevet trening i en eller annen form. Trener jevnlig 3-4 ganger pr uke. Synes imidlertid ikke jeg har så stor effekt av trening som jeg kunne ønske. Hovedårsaken til det er nok at hver gang jeg prøver å øke innsatsen så ender jeg opp med å være stiv og støl i kroppen i flere dager etterpå.

Er det virkelig meningen at det skal være sånn?

Jeg er ganske godt trent, og er som sagt treningsvant, men er dritlei av denne stølheten. Kjennes ut som om jeg går rundt med influensa i kroppen flere ganger i måneden. Det setter jo en demper på min treningsiver, og jeg er nå lei av trening og vondthet som følger med.

Er det noe som hjelper mot dette, eller må man bare ta det med som en del av pakka? Tror ikke jeg gidder mere trening hvis det skal være sånn. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tror det skal hjelpe med olje??udos choise har jeg hørt-

Ja, det sies å hjelpe. Jeg syns ikke det hjelper, men sunt er det uansett.

Det er vanlig å bli støl i begynnelsen av trening og etter styrketrening i allefall, men hva slags trening bedriver du nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener nå mest spinning og aerobics, styrketrening gidder jeg ikke mer siden jeg ble så forferdelig støl etter hver økning. Hvis det finnes en måte å slippe unna stølheten på, så kanskje jeg begynner igjen med det. Liker styrketrening veldig godt, drev med det i flere år, men ble som sagt lei av stølheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener nå mest spinning og aerobics, styrketrening gidder jeg ikke mer siden jeg ble så forferdelig støl etter hver økning. Hvis det finnes en måte å slippe unna stølheten på, så kanskje jeg begynner igjen med det. Liker styrketrening veldig godt, drev med det i flere år, men ble som sagt lei av stølheten.

Hvis man trener hardere enn normalt vil jo kroppen bli støl de første gangene. Hvis du ble veldig støl etter å ha gått opp i styrke, så kan du jo bare gå ned til en litt lavere styrke hvis du ikke har lyst til å bli støl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo lite poeng i å trene styrketrening dersom man ikke tar økning. For meg blir iallefall det meningsløst.

Det er heller ikke noe poeng for meg å trene med akkurat den samme intensiteten i årevis. Skal man gjøre det, får man ingen framgang og treningen blir dødskjedelig.

Problemet for meg er joat når jeg trener slik at jeg har en viss progresjon, så blir jeg også stiv og støl og det er det jeg er så lei av. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Solskinnsbolla_*

jeg får inntrykk av at du trener en del og har høyt tempo og slikt...

derfor lurer jeg på om du har minst en dags hvile mellom treningene? ellers så har ikke kroppen nok tid til å bygge seg opp igjen etter trening(enegilagrene i muskelen og sånt)

og spiser du nok proteiner?? egg, nøtter, avokado feks?...

og kanskje du må få i deg mer væske under treningen?-saft feks, så du gir sukker til kroppen?

hva med en gang i ny og ne, svømme og ta badstu.hvis du trener mye med bein(spinning og aerobic, kan det gi en del belastningsskader på kne og foran på leggen) kanskje du skal gjøre noe HELT annet i en periode- ikke slutte å trene, men variere på belastningen

generelt så synes jeg at alle som trener som deg og mer burde lese litt om dette temaet. jeg har lest en bok som heter "Idrettens treningslære" (Gjerset)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve med en litt mer moderat økning? Bare legge på 0.5 - 1 kg eller noe, og så vente til kroppen blir vant til det, og så gå videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen belastningsskader, trener variert også med yoga. Passer også på å få nok hvile mellom øktene.

Men jeg mistenker at jeg ikke har et godt nok balansert kosthold iforhold til treningsmengde. For det skal da ikke være slik når man trener. Nekter å tro at alle disse menneskene som trener rundt omkring sliter med så mye stølhet i kroppen som meg.

Eller er det bare ekstremt mye forfengelighet ute og går, hva vet jeg.

Jeg tar tran hver eneste dag, men får muligens i meg for lite proteiner. Er dette noe man kan måle hos legen med en blodprøve? Tenker da på at alle har individuelle behov ifht hva man trenger av næringsstoffer. Blodprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompenserer du den økte treningsmengden med økt energiinntak etter treningen?

Selv har jeg erfart at jeg kan få influensasymptomer og til og med feberlignende drømmer hvis jeg dropper å få i meg et ordentlig måltid etter en hard treningsøkt.

Edit: så ikke ditt siste svar før etter jeg postet. Rett kosthold kan nok hjelpe deg på vei. Iallfall er det verdt et forsøk.

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All trening som gir større belastning enn musklene er vant til vil gi en viss grad av stølhet. At du blir stokke stiv ved bytte av trening eller helt nye øvelser er nok vanlig, men det skal gå over i løpet av noen uker.

Det virker jo som du har et godt grunnlag, og derfor blir det litt rart at du skal bli så stiv av styrketrening. Kanksje du øker litt for fort? Klart man skal ha progresjon i treningen, men om du øker for fort rekker ikke musklene å henge med.....

Men med styrketrening, og spesielt om man kjører tungt, er nok hvile mellom øktene like viktig som selve treningen. Musklene må ha tid til å reparere seg selv.

Kosthold kan også spille en viktig rolle, se over hva du spiser (og når du spiser det ;) ) .

Styrketrening er utrolig viktig, spesielt for oss damer ( hopper muligens til konklusjoner, men tror TS er kvinne). Det gjør underverker for å forhindre det store rumpefallet, gir styrke til å gjennomføre både arbeid og fritid på en slik måte at vi ikke ødelegger oss og ikke minst; er forebyggende ift benskjørhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er dårlig til å tøye ut etter trening. Da jeg var yngre lærte man at uttøyning var like viktig som selve treningen.

Men de senere årene har "alle" lært at tøyning ikke har noen betydning, og at man bare skader musklene mer dersom man tøyer ut direkte etter en treningsrunde...hmmm...hva er riktig tro...

Og kanskje trenger jeg magnesium og kanskje mye annet tilskudd også, hadde nok vært greit å fått en time hos lege for å finne det ut, vil ikke begynne med noen cocktail av litt av hvert før jeg vet om jeg trenger det liksom...

Får man tatt blodprøve hos lege for å finne ut hva man mangler tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye tro på at tøying skal ha noen innvirkning på hvor stiv man blir dagen etter. Får musklene uvant belastning blir de stive okke som.

Men bevegeligheten bør være en naturlig del av treningen, bare så det er sagt....

Jeg vet ikke om legen kan tilby en blodprøve som sjekker for alt av mineraler og sporstoffer. Men med et multivitamintilskudd skulle du kanksje være sikret det meste av det meste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke mindre støl av å tøye ut.

Jeg synes det er godt å være støl jeg. Det sier meg at jeg har trent godt. Er ikke farlig å trene når man er støl.

Det minsker restitusonstiden å trene veldig rolig eller ta en meget rolig joggeøkt dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir faktisk mindre støl av å tøye ut. Det er ikke anbefalt å tøye ut rett etter at man har beinkjørt en muskel, ettersom muskelen da er helt oppblåst og man bare risikerer å skade muskelen. Men hvis man avslutter treningen rolig, altså gir musklene tid til å komme seg litt, uten at man blir kald, og så tøyer, så har det en positiv effekt på meg. Jeg merker iallefall forskjell, og jeg tror ikke det bare er placeboeffekt ;)

Men jeg synes også det er deilig å være litt støl. det er jo da man føler at man har trent. Hvis man ikke blir støl i det hele tatt så signaliserer det liksom at man ikke har tatt i nok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir faktisk mindre støl av å tøye ut. Det er ikke anbefalt å tøye ut rett etter at man har beinkjørt en muskel, ettersom muskelen da er helt oppblåst og man bare risikerer å skade muskelen. Men hvis man avslutter treningen rolig, altså gir musklene tid til å komme seg litt, uten at man blir kald, og så tøyer, så har det en positiv effekt på meg. Jeg merker iallefall forskjell, og jeg tror ikke det bare er placeboeffekt  ;)

Men jeg synes også det er deilig å være litt støl. det er jo da man føler at man har trent. Hvis man ikke blir støl i det hele tatt så signaliserer det liksom at man ikke har tatt i nok :P

prøv 30 min rask gange etter neste økt du ;)

Ang å være støl, så kommer det an på hva msn skl oppnå. Skal man bli stor eller sterk, så blir man gjerne støl. Skal man forebygge eller lign burde man ikke bli støl. (da har man trent feil i forhold til målet..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv 30 min rask gange etter neste økt du ;)

Det har man da prøvd, men jeg blir likevel mindre støl etter å ha gått, roet skikkelig ned -og- tøyet enn hvis jeg bare går og roer ned. Hvis jeg ikke tøyer føles alle musklene litt "for korte" et par dager etterpå. Kan godt være tøying ikke hjelper for -deg-, men -jeg- merker forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har man da prøvd, men jeg blir likevel mindre støl etter å ha gått, roet skikkelig ned -og- tøyet enn hvis jeg bare går og roer ned. Hvis jeg ikke tøyer føles alle musklene litt "for korte" et par dager etterpå. Kan godt være tøying ikke hjelper for -deg-, men -jeg- merker forskjell.

Jeg bare refererer til vitenskapelig utførte undersøkelser om emnet jeg.

Men fint om du føler det er ok. For deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...