Stjerne Skrevet 14. januar 2003 #1 Skrevet 14. januar 2003 Heisann! Vi har to kattepuser som er 7 mnd gamle. De har alltid gjort fra seg i kassa si, helt til for et par mnd siden. Da begynte plutselig hannkatten å gjøre fra seg på gulvet rett utenfor kassa. Han gjør aldri noe andre steder i huset, kun rett utenfor eller på siden av kassa. Vi har vært veldig oppmerksomme og forsøkt å putte ham forsiktig inn i kassa når vi ser han er i ferd med å gjøre noe, men han gjør stort sett dette en eller annen gang i løpet av natta når vi sover. Og det er ikke alltid han gjør det heller. I perioder er han flink og bruker kassa, men så plutselig våkner vi opp til en mindre hyggelig overraskelse igjen. Vi har ikke greid å finne noen sammenheng mellom hver gang han gjør det. Om vi nettopp har skiftet sand, eller om den har vært der i noen dager ser ikke ut til å spille noen rolle. Noen som har noen gode ideer til hva vi kan gjøre for å venne ham av med dette igjen? Stjerne
Gjest care Skrevet 15. januar 2003 #2 Skrevet 15. januar 2003 Kan det komme av at kassa er full. Mine katter er veldig kresen på at sandkassa er ryddig og ren, hvis ikke nekter de å gjøre fra seg. :blunke:
Stjerne Skrevet 15. januar 2003 Forfatter #3 Skrevet 15. januar 2003 Hei. Neida, kassa tømmes hver dag den. Og han gjør like gjerne fra seg på gulvet selv om vi nettopp har vasket kassa og lagt i ny sand :cry: Stjerne.
Gjest care Skrevet 15. januar 2003 #4 Skrevet 15. januar 2003 Hm, jeg er ingen ekspert på dette. Men kanskje du kan høre her: http://www.pusekatt.org/ Lykke til
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2003 #5 Skrevet 15. januar 2003 det er nok noe han "protesterer" på.. prøv å skyte ham med vannpistol om dere tar ham på fersken. det er viktig at det skjer akkurat når han tisser/bæsjer, slik at han forbinder ubehaget med tissingen/bæsjingen. dette har den fordelen at katten ikke vil bli sky eller redd "slemme kjeftende" mennesker, ettersom den ikke forbinder vannspruten direkte med deg. lat bare som ingenting. hvis man passer på katten en hel dag (kanskje to), og spruter konsekvent bør den fatte skissa, og gi seg med unotene. det er bedre å legge av litt tid til å intensivt bekjempe problemet, det kan spare tid og frustrasjoner i det lange løp. katten din er så gammel at den utmerket godt vet hvor den skal gjøre fra seg. dumme er de ikke... det er også viktig å få det HELT rent på gulvet der han har gjort fra seg, slik at det ikke lukter "toalett". katten har bedre luktesans enn oss.. noe annet katter ikke liker er sølvpapir. legg det over stedet han gjør fra seg på. det er også et dominant tegn å legge dritten sin åpent (jeg er så tøff at jeg ikke trenger å skjule avføringen min, og dette er MITT hus), så han holder kanskje på å bli voksen? snakk med vetrinær om når det er på tide å kastrere ham. håper det går bra med den slemme lille pusen.. *ravna*
Stjerne Skrevet 16. januar 2003 Forfatter #6 Skrevet 16. januar 2003 Ja, vi har brukt metoden med å sprute vann på kattene for å venne de av med å gå på bordet og spise på blomstene. Det har fungert bra. Problemet er at vi stort sett sover når hannkatten får det for seg at han skal gjøre fra seg på gulvet.... Men tror jammen jeg skal teste ut det sølvpapir-trikset. Han skal kastreres i februar, så da kan vi jo høre med dyrlegen samtidig. Stjerne
Morgan Skrevet 16. januar 2003 #7 Skrevet 16. januar 2003 Huff,stygg sak. Har vært borti samme problemet,da oppå dynen.Kjempefestlig!!!!!Av og til kan man bare lure på om de er helt tette i bollen. Men jeg vet ikke helt hvorfor de får sånne toskete anfall,kjedelig er det jaffal!
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2003 #8 Skrevet 16. januar 2003 Hvis du tar katten på fersken, så ta han i nakken og tørk opp med han! Trykk hele fjeset hans nedi!
Morgan Skrevet 16. januar 2003 #9 Skrevet 16. januar 2003 Jeg ler så jeg knekker sammen her,sorry Huff!
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2003 #11 Skrevet 16. januar 2003 Det er helt seriøst altså! Vi har tørket opp med mange katter, og det virker! Hvis katten har gjort fra seg et sted, så er det veldig stor sjanse for at den gjør fra seg på samme stedet igjen. Hvis en legger ut appelsinskall så går ikke katten der lenger, den liker ikke lukten av det. Det jeg også har funnet ut er at Febrize tar lukten skikkelig vekk. Så hvis en vasker og sprøyter godt med Febrize så skulle i grunnen det gamle trikset med appelsinskall være unødvendig... :D Jeg snakker av erfaring her, har hatt minst 20-25 katter opp gjennom åra. Ikke glem å kaste ut katten etter at du har tørket opp med den da... Den lukter ikke så godt de neste par timene...
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2003 #13 Skrevet 16. januar 2003 For meg så er det ikke så veldig viktig HVORFOR de gjør det, så lenge dem slutter med det! Alle våre katter har gått på døren når dem skal ut. Men de har også nesten alle hatt en periode da de var små hvor de da måtte læres opp.. Jeg tror ingen av dem har prøvd seg igjen etter at vi har tørket opp med dem! Kanskje dem skal teste grensene? Eller kanskje dem bare rett og slett mangler "folkeskikk"? Nei, kattepsykolog er jeg nok ikke...
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2003 #14 Skrevet 16. januar 2003 hvis du følger dette rådet kan du ende opp med en katt som gjør fra seg på gulvet, gnikker seg i avføringen selv, for så å ville ut...lol katten kan bli litt skeptisk til deg av dette, også. har inntrykk av at katter sender "meldinger" når de gjør slikt. har flyttet inn i hus hvor det bodde en katt, og han dreit konsekvent i sengen min inntil jeg var "godkjent", dvs hadde matet ham.. det var hans protest på at det kom fremmede inn i hans hjem. "kattens hevn" kan man kanskje kalle det? dere bør kanskje prøve en våkenatt slik at dere kan ta lømmelen på fersken? det kan kanskje også hjelpe å flytte kassen en periode? kattepsykolog er vel siste utvei. dander sølvpapiret slik at det knitrer når man rører det. fortell oss hvordan det går da. *ravna*
Morgan Skrevet 16. januar 2003 #15 Skrevet 16. januar 2003 *Ler så jeg får røyken i halsen og hoster Jeg har aldri sett en pus som gnikker seg i visittkortet sitt,men at de prøver å fortelle noe,det tror jeg nok. Minner litt om oss faktisk...etter en fuktig kveld på byn og alt er stengt.Da er det lett å åpne smekken og....nåja.Føler ikke at jeg trenger noen å snakke med av den grunn. En annen ting de ikke liker er hunder.
Amica Skrevet 16. januar 2003 #16 Skrevet 16. januar 2003 Å tørke opp med et dyr/dytte ansiktet til dyret ned i avføring er ALDRI noe annet enn forkastelig!!! Hvis du må ty til så skitne triks, burde du ikke hatt lov til å ha katt! Du bryr deg ikke om HVORFOR katten gjør som den gjør? Hallo? Hvis du prøver å forstå hvorfor katten gjør som den gjør, så kunne du kanskje klare å løse problemet på en adekvat måte, i stedet for med maktbruk. Katten vet ikke bedre og kan ikke selv tenke ut konstruktive kommunikasjonsformer når den prøver å fortelle deg noe. Du derimot burde være smart nok til å klare å forstå katten (går ut fra at du er mer oppegående sånn alt i alt). Makan :evil: !
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2003 #17 Skrevet 16. januar 2003 Jaja, du får nå mene det du vil du. Jeg vet at det funker. Og kattene våre har det faktisk langt bedre enn gjennsomsnittet. Så katt bør jeg absolutt ha
Bohemia Skrevet 16. januar 2003 #18 Skrevet 16. januar 2003 Et tips er å legge aluminiumsfolie på det stedet katten gjør fra seg. Jeg mener, om det skulle være en bestemt plass den hele tiden går for å gjøre sitt fornødne. Det kan være en bestemt lukt på nettopp det stedet som tiltrekker katten. Det er selvfølgelig max viktig å passe på at kattedoen alltid er ren. Katten skal ikke måtte drive å tråkke opp i sitt eget søl, for å si det sånn.. I tillegg er det ikke alle katter som liker den typiske kattesanden du kjøper på super`n. Man kan også bruke sagflis, men det blir vel forferdelig klissete og illeluktende. Men angående aluminiumsfolien, så leste jeg et sted at det skulle være noe som vekket "avsky" hos katten. De orket ikke gå på det visstnok. Du kan jo teste det ut. Håper den tar hintet, og ikke bare finner seg et nytt hjørne.. Blir jo litt ille dersom du må ned på kne og legge vegg-til-vegg teppe da..
Amica Skrevet 16. januar 2003 #19 Skrevet 16. januar 2003 Ring en veterinær da, eller en dyrevernforening, og spør dem om dette er en anbefalt måte å oppdra dyr på... Basis i all dyrevernsetikk er å behandle dyret på dets egne premisser, så mye som over hodet mulig. Å grise til et dyr som fra naturens side er svært opptatt av renslighet, og attpå til med avføring, er uetisk maktmisbruk.
Morgan Skrevet 16. januar 2003 #20 Skrevet 16. januar 2003 Skal vi se.....nå var det ikke jeg som foreslo det med å bruke katten som tørkepapir,jeg føler det tok litt av her i sted. Jeg opplever at en katt,som får gå inn og ut som den vil,og ofte er ute i maaaaange timer...presterer og stå og drite oppå sengen min og ofte i vasken!Fytt-i-helv***.......så galen man kan bli! Nei,jeg heiv den ut....hjelper det hvis jeg legger aluminiumsfolie rundt dynen og vasken?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå