Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #1 Skrevet 12. september 2006 Bor på et større tettsted på Vestlandet. Husprisene her er som resten av landet, med unntak selvfølgelig av sentrale Oslo/Bergen/Tr.heim. Nå har vi fått oss 1,2 mål flat og nydelig tomt med utsikt over byen og havet (kun 4 km til bysentrum, skole, barnehage osv). Tomt + hus på 1 1/2 etasje (loft skal vi innrede selv) med grunnflate på 110 kvadrat (totalt blir det ca 180) + garasje osv. kommer på 2 mill. Vi har da fått inkludert varmepumpe med gulvvarme, parkett på alle gulv osv. M.a.o. ganske høy standard. Vi har benyttet arkitekt + velrennomert byggfirma og føler vi har fått er knalltilbud. Men når man snakker om flere millioner blir jeg ganske nervøs jeg... men det er vel ikke så mye å stusse på???
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2006 #2 Skrevet 12. september 2006 Jeg synes det høres helt kurant ut, jeg.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 12. september 2006 #4 Skrevet 12. september 2006 Høres ut som en veldig bra pris hvis standarden er som du sier. Flis på bad, kjøkken følger med regner jeg med? (uten hvitevarer, da) Tomten er sikkert bare grovplanert, så dere får litt av en jobb med å anlegge hage på 1,2 mål helt fra scratch, og må påregne ganske høye kostnader der også.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #7 Skrevet 13. september 2006 Joda, vi har bestemt oss. Har finregnet og finner ut at prisen blir ca. 1,9 alt inkludert. (Til og med integrerte hvitevarer på kjøkkenet). Tomta er så godt som planert, vi får også tilgang til ganske masse gratis jord og masse, så selv om 1,2 mål vil kreve en del både innsats og penger, sparer vi en del der også. Det er en veldig god pris når man ser dagens boligpriser, men det er ganske så skremmende å bli millionær i gjeld!!
Gjest Gjesta Skrevet 13. september 2006 #8 Skrevet 13. september 2006 (endret) Synes dere høres kjempeheldige ut jeg... Klart det er mye penger, men dere har jo verdier tilsvarende gjelden. Bare pass på at dere har råd til eventuell renteøkning, og hvis en av dere skulle miste jobben eller lignende... Endret 13. september 2006 av jente 26
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #9 Skrevet 13. september 2006 Takk for tipset. Vi ikke bare tror, men regner med at renteøkningen kommer, så vi har lagt inn en buffer på 3-4%. Øker den mer må vi nok ta litt andre grep, men det går nok bra (er freelancer nå, så da må jeg nok finne fast jobb). Vi regner også med at taksten blir en del over byggekostnadene ved ferdigstillelse, og at vi kan få et gunstig lån slik sett. Det skal bli spennende å sette i gang, jeg "grugleder" meg som ungene sier!!
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #10 Skrevet 13. september 2006 Husk å regne med påkobling på vann og kloakk og sånne ting også, da.
Nitha Skrevet 13. september 2006 #11 Skrevet 13. september 2006 Går ut fra at alt av rørlegging, elektriker og våtromsarbeider er inkludert? De fleste gir pris uten våtromsarbeider. Pass også på at rørlegger inkluderer utenomhuskostnadene. De kan komme overraskende, fordi det er en variabel som de sjelden gir fastpris på. Pass på å få alt ned på kontrakt, med priser og faste datoer - uten forbehold fra utbygger i små bokstaver. Hus på plate er rimelig i forhold til tomter som krever masse opparbeidelse og kreativ/solid støping. Hvis det dessuten er lite utspring og hjørner, er det et veldig enkelt hus å bygge for snekkerne. Hvis dere har fått med høy standard, kjøkken og alt i den prisen, høres det rimelig ut. Pass bare på at de ikke bruker huset som opplæringsplass for lærlingene sine. Det har to av naboene her bitter erfaring med fru Nitha
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #12 Skrevet 13. september 2006 Du skriver bare et "større tettsted på Vestlandet". Så fremt det ikke er et industristed med fare for nedleggelse av hjørnesteinsbedriften (Odda, Årdal o.l) så høres det greit ut med tanke på å få avkastning om du skal eller må selge det igjen. Sånn ellers er det ikke mer enn fem år siden renten var oppe i 9%. Lurt å legge inn god margin, det er mange som ikke har så lang hukommelse eller er så ferske på boligmarkedet at de ikke vet noe om hvordan det har vært før...
lillesky Skrevet 13. september 2006 #13 Skrevet 13. september 2006 Jeg har ei venninne som har bygd hus (liten tomt, ca 150 kvm.), og når alt er ferdig så har de betalt ca. 2 mill. med alt inkl.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå