Polly Ester Skrevet 12. september 2006 #1 Skrevet 12. september 2006 Jeg driver og søker og sjekker og prøver å finne ut hva som er best for tenåringen min å kjøpe seg. Han har veldig lyst til å kjøpe seg laptop, og de argumentene han har er at da kan han ha den med til kameraten sin når han vil... og det er vel stort sett det argumentet han har. Og at da kan han sitte på rommet sitt og spille. Han kommer stort sett til å spille på den. Noe skolearbeid kommer han til å bruke den til også, men det vil være mest spilling. Han sier selv at han trenger endel minne og god prossessor. Jeg lurer på om det kanskje ikke heller lønner seg for han å kjøpe seg en stasjonær pc, da det er bedre egnet til spilling. Han kommer kanskje til å ha med seg pc til kameraten når han evt skal på LAN - dvs. maks 4 ganger i året... Jeg vet ikke helt om han har behov for skjerm enda, han kan muligens overta skjermen min når jeg får ny om noen dager. Tror ikke han har råd til mer enn maks 8000 kr. Er det noen som har noen gode tips til hva slags pc? Hvor?
Gjest *Snart medlem* Skrevet 12. september 2006 #2 Skrevet 12. september 2006 Som du sier lønner det seg nok å kjøpe stasjonær pc hvis han vil benytte den til spilling. Man kan fint få spill-laptoper, men de koster desto mer. For 8000 kr kan du få en god stasjonær spill-pc, men det er lite sannsynlig at han får en god laptop for spillformål. Nå skal jeg si at jeg ikke er helt oppdatert på laptop-fronten når det gjelder spill, men da jeg kjøpte spill-laptop for 2 år siden, kostet den meg 14000 kr - og det var den billigste spill-laptopen jeg fant.
Polly Ester Skrevet 12. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 12. september 2006 Takk for svar. Har hørt det samme fra et par andre også, men jeg måtte bare ha noen helt objektive til å si det samme - så han skjønner at det ikke er noe bare vi sier til han her hjemme, men at det faktisk stemmer...
Gjest *Snart medlem* Skrevet 12. september 2006 #4 Skrevet 12. september 2006 Takk for svar. Har hørt det samme fra et par andre også, men jeg måtte bare ha noen helt objektive til å si det samme - så han skjønner at det ikke er noe bare vi sier til han her hjemme, men at det faktisk stemmer... ← Fant forresten noen artikler fra hardware.no. Du kan jo titte litt hva de sier om disse: http://www.hardware.no/tester/baerbar_pc/36.html.
Polly Ester Skrevet 14. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 14. september 2006 Vi ble enige om at stasjonær var det beste. Jeg hadde misforstått gutten helt; han ville helst ha stasjonær han, men han hadde trodd at laptop var det beste for det hadde visst jeg sagt til han en gang... (tror han misforsod meg den gangen, men oss om det...) Så nå er vi på utkikk etter et sted som selger gode spillepc'er til en grei pris. Rundt 7000.- eller noe sånt... Og gjerne uten skjerm - det kan han kjøpe siden når han får mer penger igjen. Vi har vært innom dell.no og komplett.no og siba.no og elkjop.no, men jeg er ikke helt sikker på om jeg har blitt mer forvirra enn opplyst... Noen som har et konkret eksempel på en spillepc til den prisen så jeg vet hva jeg skal se etter? Ettersom jeg har forstått er det prossessor og ram som er det viktigste? Men, hva er en bra prossessor?
Gjest *Snart medlem* Skrevet 14. september 2006 #6 Skrevet 14. september 2006 Vi ble enige om at stasjonær var det beste. Jeg hadde misforstått gutten helt; han ville helst ha stasjonær han, men han hadde trodd at laptop var det beste for det hadde visst jeg sagt til han en gang... (tror han misforsod meg den gangen, men oss om det...) Så nå er vi på utkikk etter et sted som selger gode spillepc'er til en grei pris. Rundt 7000.- eller noe sånt... Og gjerne uten skjerm - det kan han kjøpe siden når han får mer penger igjen. Vi har vært innom dell.no og komplett.no og siba.no og elkjop.no, men jeg er ikke helt sikker på om jeg har blitt mer forvirra enn opplyst... Noen som har et konkret eksempel på en spillepc til den prisen så jeg vet hva jeg skal se etter? Ettersom jeg har forstått er det prossessor og ram som er det viktigste? Men, hva er en bra prossessor? ← Personlig mener jeg det er best å bygge en pc selv for spillformål. Du har rett i at prosessor og ram er viktig, men det aller viktigste er grafikkortet. Ser komplett har noen "gamerpakker": http://www.komplett.no/k/cl.asp?bn=10627. Å velge blant disse ser ut til å være et godt alternativ for en som vil ha egenkonfigurert men ikke vil bygge selv fra grunnen.
Polly Ester Skrevet 14. september 2006 Forfatter #7 Skrevet 14. september 2006 Så da vil den billigste fra komplett-linken der være en grei pc? Og det går vel an å bygge på eller bytte ut etterhvert også, vil jeg tro?
Gjest *Snart medlem* Skrevet 14. september 2006 #8 Skrevet 14. september 2006 Så da vil den billigste fra komplett-linken der være en grei pc? Og det går vel an å bygge på eller bytte ut etterhvert også, vil jeg tro? ← Det gjør det. Ut fra hvilket budsjett han har, ville jeg vurdert å bestille den billigste løsningen til komplett, men med evt oppgradert prosessor, minne og grafikkort.
PoolBoy Skrevet 14. september 2006 #9 Skrevet 14. september 2006 Fremtidig oppgradering er vel først og fremst sikret pga SLI muligheten. Det vil si at du kan putte inn et extra grafikkort i maskinen. Dette er noe relativt nytt, og blir sikkert satt pris på av en spiller. Jeg ville i hvert fall gjordt det Det grafikkortet som allerede står i maskinen er nok litt puslete. Er det noe som er viktig i en spillmaskin, er det grafikkortet. Ikke noe annet har så mye å si. Ville anbefale å gå et par trinn opp. Ikke overdrive, men få litt mere å gå på. Anbefalinger og info om grafikkort : http://www.hardware.no/artikkel/4768 Personlig, og som ivrig gamer, pleier jeg å gå for "mellomklassen" når jeg kjøper nytt utstyr. Ikke spesiellt dårlig, men heller ikke "det siste". Du får mye for penga for å si det slik. Billigste Gainward 7300GT (som står i maskinen) ligger på ca 700,- Billigste Gainward 7600GT ligger på 1350,- Så du må plusse på ca 700,- på totalprisen, men det mener jeg det er verdt. Lykke til med kjøpet
Polly Ester Skrevet 15. september 2006 Forfatter #10 Skrevet 15. september 2006 Tusen takk for hjelp Er det bare komplett.no som har butikk der jeg kan sette sammen en pc uten å måtte ha med skjerm? (vil heller bruke penger på maskin i første omgang, så kan han kjøpe skjerm siden, regner med at han vil få en bedre maskin da?)
PoolBoy Skrevet 15. september 2006 #11 Skrevet 15. september 2006 Det er VELDIG mange som bygger og selger egne maskiner. Det popper stadig opp nye data web butikker, så det er vanskelig å si hvem som er billigst og best. http://www.dinside.no/php/art.php?id=314631 DinSide tester jevnlig tilbud på stasjonære maskiner ---- http://www.multicom.no/ Her har jeg handlet en del. Har vært billigst flere ganger. Personlig bruker jeg ukesvis på å tråle meg gjennom ørten sider. Leser tester, hva er nytt, hva kommer...osv. Selv om jeg har pc i over 10 år og 4 maskiner, er det stadig noe nytt på markedet. Jeg klarer ikke å henge med ! :D Kjøper aldri det helt siste, og går alltid ned et hakk eller to. Håper du finner en rimelig og grei maskin
Polly Ester Skrevet 15. september 2006 Forfatter #12 Skrevet 15. september 2006 Takk for link til dinside.no, jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har vært inne på den siden tidligere - jeg er ofte der for å sjekke mobil f.eks...
TheHairyToothfairy Skrevet 17. september 2006 #13 Skrevet 17. september 2006 Kjøpte en ferdigbygget maskin fra Datakjeden i Bergen, i gave til lillesøs. Det var ikke dyrt, og maskinen er temmelig hårete prestasjonsmessig. Godt med RAM, hissig skjermkort og og hovedkort/CPU som stod i stil. Det eneste jeg ikke er fornøyd med er selve kabinettet som blir brukt. Det er nå en bagatell, og lett å skifte ut. Personlig kommer jeg nok til å fortsette å bygge sjøl, av gammel vane.
*Ariel* Skrevet 17. september 2006 #14 Skrevet 17. september 2006 Hvilke spill han skal spille er jo også litt vesentlig, noen spill krever mer av maskinen enn andre.
Rikke Skrevet 17. september 2006 #15 Skrevet 17. september 2006 Selv kjøpte jeg min stasjonære på komplett.no, men hvis det blir noe krøll med PC'ene er det visst et svare strev å få noe igjen på garanti, osv. Det ble iallfall til at jeg selv betalte en venn av min samboer for å få PC'en min igang igjen. Har nå laptop, kjøpt på Elprice til 7000 kr. Kjempefornøyd, men den typen jeg har er vel ikke super til spilling og lignende. Samboer har kjøpt flere stasjonære PC'er på mamoz.no (ja, han bruker flere, ingen har kræsja el.l. ) og er storfornøyd med dem. Regner med du får kjøpt både med og uten skjerm.
Polly Ester Skrevet 17. september 2006 Forfatter #16 Skrevet 17. september 2006 Takk - skal sjekke mamoz.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå