Gå til innhold

Dommer til borgerlig vielse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle gjerne kjent en dommer som kunne viet oss på en lørdag, siden det ikke er mulig på tinghuset. Men det gjør jeg dessverre ikke, så jeg lurer på om noen vet hvordan man kan få tak i en dommer? Og er det lovlig for en dommer å gjøre sånt privat mot betaling? De var ikke særlig behjelpelige på tinghuset..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med Human Etisk Forbund. De kan hjelpe dere planlegge en borgelig vielse :)

Skrevet

Takk for svar! Har tenkt å ta kontakt med dem ja, men ønsker i utgangspunktet en nøytral vielse..

Skrevet

Ja nøytral....? Vet ikke helt hva du mener med det men HEF lar dere bestemme innholdet i vielsen selv. Ta dere en prat med dem så får dere et innblikk i hva som er mulig.

Skrevet
Og er det lovlig for en dommer å gjøre sånt privat mot betaling? De var ikke særlig behjelpelige på tinghuset..

Dommere har lov til å foreta private vielser, men ikke mot betaling. Følgelig er de fleste lite interessert i å gjøre dette på fritiden dersom det ikke er snakk om venner/familie.

Skrevet
Dommere har lov til å foreta private vielser, men ikke mot betaling. Følgelig er de fleste lite interessert i å gjøre dette på fritiden dersom det ikke er snakk om venner/familie.

Det var noe sånt jeg trodde ja, måtte være en grunn til at det skal være så vanskelig.

Vet en del om human-etisk, og ja de er nøytrale i form av at de ikke er religiøse, men man må melde seg inn, og jeg synes de virker ganske sosialistiske.

Skrevet

de kan ta vielser privat ja - vi hadde en.. Men foreldrene våre kjente han da...

Men det er jo lov å spørre da - det verste du kan få er nok et nei

Skrevet

Vi hadde også en dommerfullmektig som viet oss på en lørdag, men det var en vi kjente. Jeg vet at det ikke er så enkelt å få tak i dommere til vielser på lørdager dersom man ikke kjenner noen, nettopp fordi de ikke har lov til å ta betalt for det, og fordi de kun gjør dette om de har lyst til det. Men spør litt rundt deg for å se om det finnes noen som kjenner noen, eller som vet om noen som andre har brukt. Det er jo ikke farlig å spørre hvert fall!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...