Gå til innhold

Lapskaus

Gjest Gwenny i.i.

Anbefalte innlegg

Gjest Gwenny i.i.
Skrevet

Noen som har en god oppskrift på lapskaus. Sambo er en skikkelig lapskaus-fan, men jeg begynner å bli litt lei av bokselapskaus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lys lapskaus: Jeg liker å lage dette av svineknoke. Den lar jeg koke i vann til kjøttet løsner fra bena. Avkjøler litt og skjærer opp kjøttet. Så skjærer jeg poteter, gulrøtter, sellerirot og kålrabi i terninger og snitter en purre. Koker opp kraften fra svineknoken (ikke alt da, det blir gjerne veldig mye) og har i grønnsakene og kjøttet og lar koke til grønnsakene er møre. Smaker til med pepper (trenger vanligvis ikke salt siden kraften fra knoken er ganske salt).

Brun lapskaus: Surrer hakket løk, gulrot og selleri mykt. Tar ut og bruner oksekjøtt i terninger. Drysser over mel og lar surre litt. Har grønnsakene tilbake sammen med kraft, litt tomatpuré, worcestershiresaus, salt/pepper, timian og paprikapulver. Lar småkoke 45 minutter. Tilsetter poteter i terninger og lar koke ca 30 minutter til.

Endret av Arkana
Skrevet

Lapskaus er godt ja. Og i dag er det superlett å lage god lapskaus. :) Kjøp en pose ferdig i frysedisken. Tilsett litt mer grønnsaker som du liker, ha oppi en kjøttsuppeterning, 3-4 kopper vann og noe kjøtt, pølser, skinke eller noe annet du liker. Pleier å koke den i ca 15 minutter, men det er litt avhengig av hvor godt du liker grønnsakene kokt. Vi liker litt motstand i de.

Pleier å ta oppi kjøttet eller pølsene på slutten.

Blir like god lapskaus som å stå å skjære opp alt fra bånnen av. Kjempegodt og lettvint :)

Skrevet

jeg gjør det og superenkelt; en pose lapskausblanding, buljong og 4dl vann, koker til det er passe, har oppi stekte kyllingpølser i biter.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Lapskaus kan jo være så mangt. Skjønner godt at du er lei bokslapskaus. Det er jo ikke noen høydare akkurat.

Her er min oppskrift:

Jeg bruker å blande lammekjøtt (fårikålkjøtt) og salt svinekjøtt (sideflesk). Hvis jeg har fenalår har jeg det også i, eller jeg har beinet sammen med kjøttet. Først skjærer jeg kjøttet i små biter og har det i en kasserolle (også beina, men noe fett tar jeg vekk). Fyller på med vann. La trekke en halv time. Skum godt hvis det kommer skum på toppen. Deretter hakker jeg en løk som jeg tilsetter. Så skreller jeg gulrøtter og kålrabi, som jeg deler i biter og har i. La det koke ei stund mens du skreller potet som du deler i to eller fire og har i. Krydre med nykvernet hvit pepper og litt allehånde. La koke til potetene er kokt. Ta av litt kraft, og bruk ei bærstappe til å mose lapskausen. Hvis den blir tykk sper du med krafta.

Gjest Fjellsippa
Skrevet
Er det sunt?

Ja, veldig sunt. Hvis du skjærer vekk mesteparten av fettet fra kjøttet blir det mager kost med masse grønnsaker. Så kos deg med god samvittighet.

Skrevet

Min lapskaus:

Oksekjøtt skjæres i terninger, brunes i smør i jernpanne - i omganger. Helt på slutten av hver omgang strør du over litt hvetemel. Ha kjøttet over i kjele etterhvert. Fres en løk, hakket, til den er myk. Helles også over i kjelen sammen med kjøttet. Kok ut stekepannen med litt vann - over i kjelen.

Tilsett vann til det dekker kjøttet, tilsett salt+pepper. La putre på svak varme en god stund (løken skal være helt "borte" og kjøttet mykt og nesten falle fra hverandre). Tilsett så poteter, gulrøtter, kålrot i terninger - mengde etter eget ønske. Evt litt mer vann. Kok opp og la det fortsette å stå og småputre. Rett før servering tilsetter jeg gjerne litt middagspølse/kjøttpølse slik at den akkurat blir gjennomvarm... Smakes til med salt og pepper.

Lapskaus for meg er skikkelig slow-food, og den skal være grøtete og "ihjelkokt" :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...