Gå til innhold

Benkeplate fra IKEA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usikker på om jeg skal kjøpe laminat- eller tre-benkeplate fra IKEA til kjøkkenet. Vil det f.eks. være forskjell på en benkeplate i tre fra IKEA kontra en dyrere leverandør?

Vi hadde tidligere IKEA laminat-benkeplate på vaskerommet og jeg var fornøyd med den.

Erfaringer anyone?

Skrevet

Vi har en benkeplate fra Ikea i heltre bøk. Vi er veldig fornøyd med den. Den passer ypperlig til gulvet vårt, som også er bøk, og heltre er også mye penere enn laminat. Får du en skade i en laminatbenkeplate er det gjort, en heltre-plate kan pusses og oljes og blir like fin igjen.

Skrevet

Jeg mener det er forskjell på kvaliteten.

Vi har fra Spekva, vår plate på 100 x 150 cm kostet kr 5000,-. Det er helt annen kvalitet enn Ikea sin - stavene er bredere, annen kvalitet på treet osv. Innenfor Spekva finnes igjen ulike trekvaliter og tykkelser, se her for mer info.: "http://www.spekva.dk/default.asp?show=frame&id=53

Har også hørt enkelte ha problemer med sine Ikea trebenkeplater i forhold til oljing - har blitt skjoldete og stygge. Vi har ikke hatt det problemet, men vet ikke om andre har opplevd lignende med benkeplater fra andre.

Skrevet

Finnes det ikke forskjellige IKEA-plater i Norge?

Her hvor jeg bor, er det tre forskjellige:

Prägel - Ikke god kvalitet

Numärär - ok

Personlig/Pronomen/Variabel (den het variabel før, men i den nye katalogen har den fått nytt navn, noe på p) - god kvalitet

I tillegg har de fått arbeidsplater i akryl og stein her nå. Stein har veldig høy kvalitet, mens akryl ikke er så robust som laminat, men den har andre fordeler, bl.a mulighet til å få vasken innstøpt

Skrevet (endret)
Har også hørt enkelte ha problemer med sine Ikea trebenkeplater i forhold til oljing - har blitt skjoldete og stygge.

Det har vi ikke opplevd. Kanskje verdt å nevne at den oljen man får kjøpt på Ikea er elendig. Vi bruker Liberon olje og den gjør benkeplaten veldig fin og beskytter den godt.

Finnes det ikke forskjellige IKEA-plater i Norge?

Her hvor jeg bor, er det tre forskjellige:

Prägel - Ikke god kvalitet

Numärär - ok

Personlig/Pronomen/Variabel (den het variabel før, men i den nye katalogen har den fått nytt navn, noe på p) - god kvalitet

Det stemmer. Vi har Pronomen og er som sagt veldig fornøyde. Men det er ikke helt rettferdig å sammenligne disse direkte. Prägel er jo laminatbenkeplater mens Pronomen er heltre, disse kan jo ikke uten videre sammenlignes med tanke på kvalitet. Numerär er både laminat og heltre.

Endret av Arkana
Skrevet

Når det gjelder Ikea og laminatplater er disse like gode som hos de fleste andre.

De som produserer plater for Ikea leverer og plater til andre kjøkkenprodusenter.

Kvaliteten på laminat er det ingenting å utsette på.

Når det gjelder heltreplater hadde jeg derimot styrt unna. Kvaliteten er ikke bra nok og platene er heller ikke så tykke som hos andre leverandører. Velger du allikevel heltreplater fra Ikea så pass på å stelle dem riktig! Jeg kunne skrevet en lang avhandling men ta heller turen innomen kjøkkenbutikk(ikke Ikea) og få veiledning der. Kan ellers anbefale plater i heltre fra Spekva, Geisler og DFI.

Lykke til med valget! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...