Gå til innhold

gulv

Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg driver og orienterer meg på gulvfronten, og lurer litt... Synes det er fint med sånne tregulv med lange planker. Men hva er plank og hva er heltre? Hva er billigst av de to? (og hvorfor er det billigst?) Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Plank brukes til å sette opp vegger og sånn, sammen med bjelker og firkant.

På gulvet legger man (gulv)bord, vanligst av furu - eller parkett som finnes i mange tresorter. Gulvbord er rimeligere enn parkett - 100-150 kr pr kvm mot parkett som kan koste fra 200 og minst opp til 900 kr pr kvm.

Bordene må tørke, spikres/skrues i gulvbjelkene og overflatebehandles før bruk. Parketten er enten ferdig lakkert eller oljet og kan ofte bare klikkes på nå for tida.

Både parkett og gulvbord kan slipes etter noen år ved behov. Har begge typer gulv og det er nok oftere vedlikehold på gulvbord av furu enn parkett i et litt hardt treslag.

Gjest Gjest_Gamle gode 10na_*
Skrevet
Jeg driver og orienterer meg på gulvfronten, og lurer litt... Synes det er fint med sånne tregulv med lange planker. Men hva er plank og hva er heltre? Hva er billigst av de to? (og hvorfor er det billigst?) Noen som vet?

Plank kan du lese om her http://www.boen.no/dt_article.aspx?m=1451 i tillegg til andre mønstre.

Heltre er som navnet sier, tre tvers igjennom. Jeg vet at leverandøren i linken ovenfor også har såkalte massive gulv = heltre.

Skrevet

Vi har eikegulv i både plank lamellparkett og heltre stavparkett.

Litt enkelt forklart er plank bred, mens stav er smal.

Det finnes plank lamellparkett og plank heltre.

På samme måten finnes det stav (1-stav, 2-stav og 3-stav) lamellparkett, og heltre stavparkett (de kan legges i ulike mønster - fiskeben, "vanlig" osv.).

Skrevet

Tillegg:

Vi har erfart at heltregulv lettere kan krympe og vri seg, slik at man får mellomrom/glipper mellom hver stav. Det var grunnen til at vi senere valgte plank lamell parkett.

Forklaring på lamell og heltre: Parkett kommer i forskjellige typer, lamell og hel tre. Lamell parkett er bygd opp av to forsjellige sjikt. Hvor det kun er det øverste sjiktet som er den fine tre sorten. Hel tre parkett,har samme tresort tvers igjennom hele staven/planken.

Skrevet

Enda ett tillegg:

Lamell parkett leveres ferdig oljet eller lakket. Hel tre stav/plank leveres ubehandlet, behandles etter legging. Iallefall ble det gjort her i huset. :)

Skrevet
Hva er billigst av de to? (og hvorfor er det billigst?) Noen som vet?

Sånn ca. priser:

Stav lamell parkett er rimeligst (ca. 200,- til 300,-)

Deretter plank lamell parkett (ca. 500,- til 600,- pr. kvm).

Hel tre stav parkett (dyrere å legge, men utenom legging ca. 800,- og oppover).

Hel tre plank (tror det er dyrest, er ikke sikker på pris - varierer).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...