Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er mora renter og hvordan vil man få dem... er det noen som har en god forklaring på dette, slik at jeg lettere kan forstå det??? jeg skjønner nemlig ikke noe av det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

morarente (av mora) rente som kan kreves når en ikke betaler gjeld i rett

var det en grei forklaring?

Skrevet

Det er rådyr ekstrarente om man ikke betaler i rett tid.

Skrevet

De kan ikke ta hvilken som helst rente da.

Det er lovregulert hva som er maxrente.

Hva den er på i dag aner jeg ikke

Skrevet (endret)

Forsinkelsesrenter kaller vi det gjerne på norsk. Det er renter som kreditor kan kreve dersom den som skylder ham penger ikke betaler i tide.

Hvis betalingstidspunktet (forfall) er avtalt på forhånd, kan det kreves forsinkelsesrenter fra dette tidspunktet. Dette kan f eks være husleie som forfaller den første hver måned. Hvis det ikke er avtalt et betalingstidspunkt på forhånd, kan det kreves renter fra 30 dager etter at det er sendt skriftlig krav om betaling. F eks regninger du får tilsendt.

Rentesatsen for forsinkelsesrenter ligger litt høyere enn det vanlige rentenivået. Tanken er at kreditor skal få dekket det tapet han har ved å måtte vente på pengene, men også at skyldneren skal ha et press på seg til å betale. Sånn at man ikke skal kunne skaffe seg lån til markedsrente ved ikke å betale regningene sine. Rentesatsen er nå for tiden 9,75 %.

Forsinkelsesrenter er regulert i en egen lov.

Håper dette var oppklarende.

Endret av Fønix

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...