My Skrevet 12. september 2006 #1 Skrevet 12. september 2006 Hei! Jeg ønsker med en laptop. Men jeg trenger en som klarer 3d-programmer som Rhino, Solid Works og Inventor. Hva slags grafikkort bør jeg ha da? Det som tar mest ressurser er vel rendering av bilder? Vil helst ikke ha en pc som bruker flere minutter på det . Hva med prosessor og RAM?
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #2 Skrevet 12. september 2006 Jeg vil tro det kan holde med 128mb grafikkort? Kommer litt an på om du bare modellerer bilder eller sekvenser også, om du går "hele veien" med teksturer og alt mulig eller lager enklere modeller. Vil jeg anta. Driver ikke særlig med 3d selv... egentlig tror jeg det kan holde med enda mindre kort(64 mb er i hvert fall nok for grafikk, animasjon og video, faktisk)... Det er vel mest for spill og real time rendring det er viktig med gigakort. Men igjen kommer det litt an på hva du lager. Jeg ville valgt en rask prosessor (dual core?) og minst 1024 mb ram. Har selv 2 gb ram og jobber mye med grafikk, flere vinduer oppe av gangen osv.
BMD Skrevet 13. september 2006 #3 Skrevet 13. september 2006 (endret) Er det store modeller i jobbsammenheng, eller små skoleprosjekter? Hadde sommerjobb ifjor der jeg modellerte i SolidWorks på en relativt gammel PC med 512 MB RAM og dårlig grafikkort (husker ikke hvor dårlig :-). Det gikk OK, men var litt i treigeste laget. Hendte SW hang seg og måtte restartes. Tror det var relativt nære nedre praktiske grense for modeller av en viss størrelse. Kompleksitetsnivået lå vel sånn midt mellom scenariene over. Professoren min sier RAM ofte er flaskehalsen, og anbefaler minst 1 gig. PS: Har aldri vært borti Rhino før: Hvordan skiller det seg fra SW og Inventor? Mye vekt på rendering og modelleringsfrihet, men ikke mulig å generere produksjonstegninger osv.? Endret 13. september 2006 av BMD
My Skrevet 13. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 13. september 2006 Takk for svar! Jeg skal bruke programmene til skole oppgaver ja Rhino er ikke så stort, avansert og teknisk som Inventor og Solid Works. Men du kan få til så utrolig mye bra med det, også er det enklere å lære seg på egenhånd. Jeg tror det er litt billigere også. Hvis du skal bruke det så bør du ha med Flamenco plug in'en, på den finnes alle mulige bakgrunner, teksturer, farger og materialer. http://www.rhino3d.com/index.htm Du har rett når du sier: "Mye vekt på rendering og modelleringsfrihet, men ikke mulig å generere produksjonstegninger osv."
BMD Skrevet 14. september 2006 #5 Skrevet 14. september 2006 Er det noen ting Rhino gjør bedre enn dem? Tenker spesielt på forming av dobbeltkrumme flater og sånn som er ganske irriterende i SW og Inventor.
My Skrevet 15. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 15. september 2006 Ja, Rhino er ganske fritt sånn. Du kan sette på kontrollpunker på flatene som du kan "dra i" og forme som du vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå