Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert vært tema før,men........

:-? Hadde så fine tanker rundt dette med sjalusi da jeg satt her i min single-tilværelse........aldri om jeg skulle bli desperat av sjalusi mer,neida...sindig og rolig skulle jeg være.......storsinnet og avbalansert - i min lille drømmeverden. :lol:

I virkeligheten er jeg i begynnelsen av et forhold som jeg ennå ikke vet hvor bærer hen- men det lover veldig bra - selv om han sier hver eneste dag at han savner meg og håper ikke det går lenge til vi møtes igjen - så river og sliter sjalusien i meg som et vilt dyr!!!! (jeg sier jo ikke det til han,da...)...selv om jeg ikke har en eneste fornuftig grunn til det! :x

Kan jeg være forelsket,mon tro? :blunke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det nok en liten forelskelse på gang ja :)

Det er velg ganske vanlig å være litt sjalu i begynnelsen av forhold, før man helt vet hvor landet ligger!

Lykke til uansett!!

Skrevet

Å være sjalu i et forhold er vel ganske vanlig, jeg mener selv at det bare er et tegn på at du liker gutten veldig godt, og er redd for å miste han til noen andre!

Så det er nok "love in the air" her ja! :hjerter:

Ang. det å fortelle det til han, så kan gutter reagere veldig forskjellig på det, noen blir irriterte mens noen blir smigret.

Men lykke til uansett, du har sikkert ingen grunn til å være sjalu! :kgblunk:

Skrevet

Jeg mener at sjalusi faktisk er et utrykk for en slags egoisme, eiertrang, som ikke hører hjemme i et godt forhold.

Man skal være klar over at sjalusi er en mekanisme som litt satt på spissen, i sin forlengelse får mennesker til å begå drap... jeg syns IKKE man skal hylle slike mekanismer, og "normalisere" de, slik noen gjør.

Skrevet

Sjalusi er pr.def. normalt.

Det er en følelse de aller fleste av oss har følt i en og annen grad.

Spørsmålet er vel heller hvordan vi lar sjalusi påvirke oss!

Gjest ¤_Fairytale_¤
Skrevet

Jeg er sjalu ganske ofte, selv om det er jeg som har vært utro i forholdet vårt (opptil flere ganger :-? ). Jeg reagerer med å bli sur, sint og skuffa. Jeg tror jeg har en slags sykelig sjalusi..

Skrevet

Selv om sjalusi ikke er en god egenskap, tror jeg de fleste er det eller har vært det i løpet av sitt liv.. Det går ann å styre sjalusi,men jeg tror det er en vanlig følelse de fleste føler i forskjellig grad. Tror ingen er stolt av å føle det. Men som andre sier her, det er helt NORMALT.

Skrevet

Sjalusi er vel tegn på usikkerhet ( på seg selv...), og utroskap ofte tegn på stort behov for bekreftelse (dårlig selvbilde det også...)

Eller?

Skrevet

Jeg har noen ganger lurt på om jeg mangler et gen eller noe, evnen til å bli sjalu, rett og slett. Eller er det bare slik at jeg mangler evnen til å klare å bry meg nok om noen. slik at det i hele tatt er verdt "strevet" å bli sjalu.

Blir ikke sjalu iallefall... blir nesten slik at jeg på en måte skulle ønske jeg hadde en person som betød så mye for meg at jeg i det minste ville lure på om noe "galt" skjedde. Bare et lite snev av mistenksomhet i det minste. Men. nei...det bare skjer ikke. Men nå er det ingen som betyr noe heller da...så da så.....

Gjest Anie uinlogget
Skrevet

Sjalusi = usikker (på seg selv)

Hmm..*tenke tenke*

Jeg kan være sjalu jeg - men ikke sykelig sjalu. Allikevel tror jeg ikke at jeg er så usikker på meg selv. Ok, jeg kan være usikker på meg selv til jeg har fått gutten jeg vil ha - men når jeg så har lært gutten og kjenne og jeg vet at det er meg han vil ha - så er ikke usikkerheten der.

Men Laila,

Jeg tror nok du er forelska ja :wink:

Ellers tror jeg også at sjalusi kan være litt sunt - men som noen andre skrev - det som er farlig er hvordan en lar sjalusi påvirke oss....

Anie

Skrevet

Til Sofia:

Du mangler på ingen måte noe "gen". Dine sunne holdninger vitner om at du rett og slett er et "kvalitetsmenneske".

Flott å høre!

Jeg ser at noen skiller mellom "sjalusi" og "sykelig sjalusi"...

Sjalusi i alle former er sykelig, etter min mening. Vi må ikke begynne å "normalisere" egenskaper som folk i sin ytterste konsekvens begår drap på grunn av.

Da er vi på ville veier! Har vi sagt at sjalusi er normalt mange nok ganger, så tror vi på det.

Skrevet

hallo!.... Nå må vi vel få lov til å kjenne et lite stikk av sjalusi uten å bli redde for at vi er SYKE da??? Det er forskjell på å kjenne det lille stikket, og å gå helt på veggen hver gang kjærestem ser på noen andre? Derfor mener jeg det er VIKTIG å skille mellom sykelig og ikke sykelig sjalusi...

Skrevet

Mener Lasse at det er riktig å velge en partner man er utrygg på?

I så fall, så kan vi si at sjalusi er normalt. SEE??

Skrevet

Jeg er verken redd for eller utrygg på en partner som er litt sjalu .... see? :wink:

Skrevet

du er nok forelsket ja...

Jeg merket at da jeg ble forelsket, så kunne jeg få sånne følelser av og til. Men nå er jeg blitt mer kjent med fyren, og jeg fant fort ut at disse følelsene var uten grunn...

jeg er ikke sjalu nå. Han kan gjøre hva han vil, for jeg kjenner ham såpass. Men jeg kan bli sjalu om jeg mener det er grunn til det. Som når jeg ser den jeg er glad i flørte og kline e.l. med andre.... Men da er det vel ingenting å samle på mener jeg.

Det er nok normalt å være sjalu, det er sterke følelser å være forelsket, og man vil vel og forventer nok alt for mye av typen... Men tror nok ikke det er normalt å være sjalu hele tiden uten at det er en spesiell grunn til det...

Skrevet
Sjalusi er vel tegn på usikkerhet ( på seg selv...), og utroskap ofte tegn på stort behov for bekreftelse (dårlig selvbilde det også...)

Eller?

Bra Lasse!

Her er du inne på noen sentrale egenskaper vedrørende sjalusi. Sjalusi er ikke et nytt fenomen, i bibelen så finnes det en fortelling om to brødre Kain å Abel, hvorav den ene drepte den andre av sjalusi. Men hva er da sjalusi og hva er dess sanne ansikt.

Mindreverdskompleks

Hvis du blir sjalu – om enn bare litegran – er det fordi du synes for dårlig om deg selv. Du har lært deg en dårlig psykologisk handling, og du har lært å utføre den meget bra. Hvilken handling? Selv-nedvurdering. En av de mest uheldige målestokker du som sjalu person bruker for å bedømme din verdi, er hvorvidt du blir elsket eller ei.

Avvisning er det store uhyret og er den voksnes spøkelse som du skremmer deg selv med. Men er en avvisning fra den andre part så skremmende da? Å være uelsket som voksen er bare ubehaglig, trist og ubekvemt. Det er ikke noe å få panikk for, bli voldsom eller drikke seg bevisstløs for.

Sett heller fokus på å forandre den mekanismen som reduserer deg selv, så gjør du deg selv en tjeneste som er langt sunnere enn det som du oppnår med sjalusi. Godta deg selv ærlig og oppriktig, så gjør de ikke så mye hvem som eller godtar deg.

Hersker/slave mentaliteten

Hersker/slave mentaliteten er en av hjørnesteinene i den sjalu personligheten. Det er sjelden sjalu eller eiersyke personer utholder sine følelsemessige lidelser i stillhet. De fleste sjalu personer tilkjennegir sine klagemål høylydt og tydelig. De skriker til sine partnere, slår dem og krangler med dem uten skamfølelse.

Den dypt sjalu og eiesyke personen er på langt nær så lett å leve sammen med. En slik partner har en farlig og udemokratisk livsanskuelse som han eller hun anser for fullstendig berettiget. Dette forhold er et forhold som er basert på diktatur og slaveri, der den sjalu personen er diktator og slavedriver.

Selvødeleggende adferd

Ett av de mest forbløffende trekk hos sjalu og eiesyke personer er at de er psykologisk blinde. Likevel er disse menneskene ofte oppvakte, sofistikerte, velutdannede og vakre. Mange er duktige og fremstående på mange av livets områder. Men når det gjelder den de har kjær, oppfører sjalu mennesker seg faktisk som om de skulle være tilbakestående.

Selvødeleggende adferd er karakteristisk for sjalu og eiesyke personer. Du selv er din verste fiende, og dette er grunnen til at jeg ser det slik: med usvikelig sikkerhet og enorm energi jager du bort nettopp de menneskene hvis kjærlighet du frykter å miste. Du blir en sann plage som handler fullstendig motsetning til den fremgångmåten som er nødvendig for å få noen til å elske deg…

Vanskeligheten med å ta ansvar

Ett personlighetstrekk hos sjalu og eiesyke personer er deres store vanskelighet med å påta seg ansvaret for sin sjalusi. nesten unntagelsesløst anklager de sine partnere for å plage dem og gjøre dem ulykkelige ved å danse, snakke med eller se på andre. Det er sjelden de skimter virkeligheten i sitt problem. At de selv i stor grad har ansvaret for sine problemer og det fulle ansvar for sine egne sjalusifølelser. Din oppgave er derfor å overvinne sjalusien, ikke ved å tvinge andre til å elske deg høyre, med ved å hate deg selv mindre.

Egoisme og umodenhet

Et femte felles personlighetstrekk hos slike personer er egoisme. Under denne overskriften faller en hel hærskare av andre trekk som går hånd i hånd med egoisme.

Fryktsomhet

Et annet kjennetegn er følelsen av å kjenne seg truet av de uskyldigste begivenheter. Nesten hva som helst kan bringe ellers fine og anstendige mennesker i ulage. Familien, vennene eller kjæresten til sjalu personer kan ikke på noen tenkelig måte oppføre seg så fullkomment at de ikke vil føle seg truet av en eller annen fullstendig uskyldig handling. Sjalu mennesker er mer eller mindre paranoide når en tenker over alle de små ting som de tar ille opp og blåser opp til store proposisjoner.

Skrevet

:lol: - Tråden min var ment som et lite,søtt og humoristisk innlegg,da - og jeg trengte vel ikke en hel lærebok til svar.....men takk,likevel.....meningen var sikkert god!

Jeg er fremdeles ved mine fulle fem og er hverken psykotisk eller ekstremt egoistisk - og synes sjøl at jeg er en meget "rett" person. :P - og synes egentlig at livet er bare deilig...... :blunke: :blunke: :blunke:

Skrevet

jeg tror det er stor forskjell på sjalusi som man føler i forbindelse med at man er på vei inn i et forhold, og det å være konstant mistenkelig og sjalu i et forhold som varer over tid.

i et nytt forhold ønsker man ofte ALL tid og oppmerksomhet, og man kjenner som regel heller ikke personen godt nok til å være heelt sikker på at han/hun føler det samme som deg.

i etablerte forhold som er basert på gjensidig tillit bør ikke sjalusi være et problem. jeg synes jeg ser altfor mange som blir sjalu for 'ingenting'. vel har vi forskjellige grenser, men det må da kunne gå an å la den andre snakke med/danse med/treffe andre personer uten at man skal bli sjalu? for meg handler det om egen trygghet og tillit til den jeg er sammen med....

din sjalusi høres ut som 'type 1' - å være forelsket er litt galskap, og i galskapen kjennes sjalusien sterkere også. ikke fokuser for mye på det du - men nyt forelskelsen i stedet, så skal du nok se at det går over når dere blir bedre kjent og ikke så beruset forelsket lenger :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...