Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat hatt en prat med ei venninne om det å tipse folk.

Husker jeg leste en liste fra en eller annen spesialist en gang om hva som var god skikk. Hvilke land man "MÅTTE" tipse i og hvor mange prosent og hvilke land det var litt mer valgfritt. (finner jo ikke den lista nå)

Og hvem skal få.

Kelnere?

Vaskepersonale?

Hotellpersonalet?

...osv...

Hvor og til hvem tipser du og hvor mye? Og tipser du mer i utlandet enn i Norge?? eventuelt hvilke land??

Bare lurer litt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På restaurant, pub, bar og kafé tipser jeg alltid, både i Noreg og utlandet. Om jeg ikke tipser, er det fordi jeg er misfornøyd. Altså, jeg tipser ikke bare når jeg er fornøyd, men tipser mer om jeg er fornøyd. I Norge tipser jeg ikke så mye som i utlandet. Generelt, tipser jeg mer i fattige land en i rike.

Vaske- og annet personale på hotell tipser jeg sjelden.

Hvis jeg er meget fornøyd, tipser jeg frisøren (i Norge, i utlandet alltid).

Skrevet

På restaurant tipser jeg alltid, uansett hvilket land jeg er i - så sant jeg er fornøyd med servicen/maten. (med unntak av enkelte steder hvor det står på menyen at f.eks. 10% allerede er lagt til regningen i service charge. Har opplevd dette flere ganger i London og Praha. Da tipser jeg bare hvis jeg er veldig fornøyd).

På bar og restaurant tipser jeg svært sjelden. Det må isåfall være hvis jeg betaler kontant og får en krone eller to i veksel, da legger jeg det igjen.

På hoteller pleier jeg å legge igjen litt penger til stuepikene så sant renholdet på rommet har vært bra.

Utover det tipser jeg ikke. Da jeg bodde i USA tipset jeg frisøren siden det var vanlig der, men det gjør jeg ikke her hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...