Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #1 Del Skrevet 11. september 2006 Sikkert et teit spørsmål, men er for en periode nødt til å samle vann fra takrenner ned i en tank, og benytte dette som vann i huset. Noen som vet om dette er trygt å drikke, eller om jeg må eller bør ha spesielle filter? En ting er oss voksne, men kan evt små barn (ett år) drikke av det? Eller bør jeg koke vannet evt bruke kjøpevann? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #2 Del Skrevet 11. september 2006 Hadde filtrert det gjennom et kaffefilter, eventuelt et vannfilter fra apotek el, og kokt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #3 Del Skrevet 11. september 2006 Har amerikansk kjøleskap med vannfilter. Holder det, dersom jeg bare henter drikkevannet derfra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #4 Del Skrevet 11. september 2006 Vi lever på regnvann hele sommeren - har aldri hatt problmer med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #5 Del Skrevet 11. september 2006 Farlig er det vel ikke, men det spørs hvor rent det er. Mye luftforurensning enkelte steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 11. september 2006 #6 Del Skrevet 11. september 2006 hvorfor ikke kjøpe sånne 5 liters dunker med vann? De koster ikke all verden. Elles ville jeg nok filtrert og kokt regnvannet ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #7 Del Skrevet 12. september 2006 hvorfor ikke kjøpe sånne 5 liters dunker med vann? De koster ikke all verden. Elles ville jeg nok filtrert og kokt regnvannet ja. ← Det er det jeg har gjort hittil, men synes det er litt tungvindt. (Har en ettåring, og har termin om en uke med nestemann, så vil helst ha ting så lettvindt som mulig!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2006 #8 Del Skrevet 12. september 2006 Jeg ville aldri gitt små barn vanlig regnvann iallefall! Men hvordan kan det være tungvint å kjøpe vann i butikken? Det er jo bare å kjøpe inn et lite lager nå så slipper du å tenke på det på en stund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2006 #9 Del Skrevet 12. september 2006 Takvann er ikke farlig, men det kan inneholde skitt fra fugler, så jeg ville kokt det før jeg brukte det til drikkevann. Og i alle fall hvis jeg hadde små barn. Siden de ikke har fullt utviklet imunforsvar sånn som vi voksne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Festus Skrevet 12. september 2006 #10 Del Skrevet 12. september 2006 Ville ikke hatt trøbbel med selve vannet.. det er at det renner fra taket ned i takrennene og ned røret og kanskje får med seg en del skitt mv derfra... derfor ville jeg kokt det. Hadde regnvannet regnet ned i ei ren bøtte, hadde jeg fint kunnet drikke det uten filtrering og koking..barna også.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #11 Del Skrevet 12. september 2006 Jeg ville aldri gitt små barn vanlig regnvann iallefall! Men hvordan kan det være tungvint å kjøpe vann i butikken? Det er jo bare å kjøpe inn et lite lager nå så slipper du å tenke på det på en stund. ← Det er jo ikke alle som har bil, og å bære med seg et lager med 5-liters kanner kan jo være ganske strevsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #12 Del Skrevet 12. september 2006 Jeg hadde kokt drikkevannet til barna, og meg selv fram til termin i det minste. Kjøp en 10 liters gryte, og kok op, da slipper du unna med en til to kokerunder om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #13 Del Skrevet 13. september 2006 Koke regnvann??? Hallo, hvor er det dere tror at vi får drikkevannet vårt fra, alle sammen? Det regner faktisk ned fra oven til små eller store drikkevannsreservoarer, som drikkevannet de fleste steder her i landet hentes fra. Jeg bor i Bergen, og tross Giardia og alt mulig rart som folk her i byen har fått i seg, er jeg ikke det aller minste redd for å drikke springvann. Regnvann hjemme må jo være enda bedre, for da har det ikke rent gjennom kilometervis med hundre år gamle, kommunale vannrør.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 13. september 2006 #14 Del Skrevet 13. september 2006 Koke regnvann??? Hallo, hvor er det dere tror at vi får drikkevannet vårt fra, alle sammen? Det regner faktisk ned fra oven til små eller store drikkevannsreservoarer, som drikkevannet de fleste steder her i landet hentes fra. Jeg bor i Bergen, og tross Giardia og alt mulig rart som folk her i byen har fått i seg, er jeg ikke det aller minste redd for å drikke springvann. Regnvann hjemme må jo være enda bedre, for da har det ikke rent gjennom kilometervis med hundre år gamle, kommunale vannrør.... ← har du aldri hørt om renseannlegg, kloring og desinfisering av vannet? Tror du at vannet kommer rett fra innsjøene til springen din eller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #15 Del Skrevet 13. september 2006 Det er veldig mange folk her i landet som får vann fra brønn, og før i tiden var det enda mer vanlig enn nå. Da er vannet regnvann eller oppkomme eller en kombinasjon. Veldig dårlig med klor og UV-stråleanlegg i brønner, i grunnen. Og grunnen til at vannet fra drikkevannsreservoarer renses, er jo at det lander i sjø med tilsig fra breddene, renner gjennom gamle rør osv. Hvis regner lander hjemme hos deg, er veien til sluttbrukeren kort. Folk er blitt utrolig fremmedgjorte fra naturen. For hundre år siden ville folk ha ledd høyt til et spørsmål om regnvann kan drikkes. Og nei, forurensning i regnet forsvinner ikke ved å bli tilsatt klor på veien... den sure nedbøren er nok like sur... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 13. september 2006 #16 Del Skrevet 13. september 2006 Ja vi har brønn på sommerstedet vårt. Men de som drikker blir alltid dårlige i magen, selv om dette er et gudsforlatt sted med lite forurensning. Jeg anbefaler iallefall ikke å bruke regnvann til små barn/nyfødte uten å koke og filtrere. Ikke kult å gi en liten baby innvolsorm... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #17 Del Skrevet 13. september 2006 Jeg kjenner mange som har brønn, det er helt vanlig i området her jeg bor. For dem er det eneste problemet at brønnen i blant kan gå tom. Mener dere seriøst at det er innvollsorm i regndråper??? Poenget er jo hvor regnet lander og hvor det er innom før det havner i glasset ditt. Om man har noenlunde kontroll med nedfallsfeltet, er det vel ikke noe å lure på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 13. september 2006 #18 Del Skrevet 13. september 2006 Nei regndråpene er det nok ikke så mye orm, men der det havner kan det godt være. Men på den annen side finnes det da slike smådyr i snø... Hvorfor ikke i regn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #19 Del Skrevet 13. september 2006 Det er veldig mange folk her i landet som får vann fra brønn, og før i tiden var det enda mer vanlig enn nå. Da er vannet regnvann eller oppkomme eller en kombinasjon. Veldig dårlig med klor og UV-stråleanlegg i brønner, i grunnen. Mntja. Brønnvann har som regel tilsig via grunnen - det er ikke regnvannet som faller direkte ned i brønnen som forsyner denne. I og med at vannet passerer gjennom grunnen så blir det også filtrert her - i det minste hvis det er en løsmassebrønn. En borebrønn i fjell derimot - her har en ikke den samme sikkerheten og en kan oppleve forurensing av brønnvannet fra kilder som er geografisk langt unna pga sprekkdannelser i fjellet en ikke har kontroll over. Stort sett så er brønnvann et godt vann, og det trenger ikke desinfeksjon, men det kan også bli forurenset. Og grunnen til at vannet fra drikkevannsreservoarer renses, er jo at det lander i sjø med tilsig fra breddene, renner gjennom gamle rør osv. Hvis regner lander hjemme hos deg, er veien til sluttbrukeren kort. Om det tas vann fra en overflatevannkilde hvor nedbørfeltet er i et område med aktivitet så kreves det en ekstra hygienisk barriere i behandlingsanlegget. Er nedslagsfeltet "urørt" er det liten fare for forurensing, og kilden i seg selv (inkl. inntak, vurdering av nedslagsfelt etc) kan regnes som en hygienisk barriere. Totalt skal det være 2 hygieniske barrierer før vannet sendes ut til forbrukere (desinfeksjon, filtrering etc). Og nei, forurensning i regnet forsvinner ikke ved å bli tilsatt klor på veien... den sure nedbøren er nok like sur... Surheten i vannet fjernes ikke via klorering nei, men vannet kan behandles på andre måter for blant annet å heve pH. Vi har jo generelt bløtt og surt vann her i Norge, derfor brukes det mye marmorfilter eller andre alkaliseringsmetoder i drikkevannsbehandlingen. (Og disse behandlingsmåtene benyttes i hovedsak for å redusere korrosjon i ledningsnettet, ikke av hygieneårsaker.) Klorering benyttes selvsagt som desinfeksjon, ikke som noen annen form for behandling. Apropos dette med klorering og dårlig kvalitet på ledningsnettet så har vi regler her i Norge om at det skal være en restmengde klor i vannet ut fra et behandlingsanlegg - nettopp for å kunne "ta" eventuelle "uhumskheter" som måtte finnes i ledningsnettet vårt. Når det gjelder oppsamling av regnvann så er det ikke regnet i seg selv som er forurenset, men, som tidligere nevnt, oppsamlingsveien. Om denne er blitt forurenset - så vil jo naturlig nok regnvannet også bli forurenset. Ettersom et oppsamlingssystem for regnvann naturlig nok ikke kan være "tett" så kan det nok anbefales å ta spesielle hensyn i forhold til en nyfødt. -M. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #20 Del Skrevet 14. september 2006 Wow! Det er kjempebra når det en gang i mellom kommer ekstremt kvalifiserte svar her inne, og ikke bare synsing!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå