Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går en dokumentar på NRK1 om 11. september nå. Den anbefales! Så den på en annen kanal i går.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser den på TVN nå jeg.. får helt vondt inni meg, der de viser 5 klipp på rad av forskjellige mennesker som hopper ut vinduene :( Det var jo ikke snakk om 3-4 sekunders tur heller, stakkars folk!

Skrevet

Ser heilt grusomt ut! Eg ser og den som går på TvN, stakkars folk.

Skrevet

Tenk så fælt å ringe hjem og si farvel og så hoppe ut vinduet. Det er jo helt umulig å sette seg inn i, men synes slike dokumentarer gjør det mye mer lett å sette seg inn i enn nyhetssendingene.

Skrevet

Ja, også får vi mer innblikk i hva som skjedde.

Skrevet

Jeg så den samme dokumentaren som Lillesky nevner i går. Den viser redningsmenn, de som ble reddet og de som ikke ble reddet og beskriver hvordan siste timen var.

Det var helt utrolig å høre intervju med brannfolkene som ble fanget under det sammenraste sør-tårnet, men berget livet ved å "være på rett sted til rett tid". Et par etasjer høyere eller lavere og de ville vært døde. Da hadde jeg gåsehud.

Skrevet

På ein rar måte følar eg at eg ser ein film liksom, men eg veit jo alt for godt at det ikkje er det.

Iponerande kor de hjelp kvar andre og ikkje stikke liksom! Rørande

Skrevet

Anbefaler også United 93 som går på kino nå. Der får man enda mer innblikk i hva som skjedde før flyene styrtet, og hvordan flygelederne skjønte at noe var galt, før man visste helt nøyaktig hva det var.

Skrevet

Synes traileren er fæl nok, men skal se den.

http://www.youtube.com/watch?v=QLdvA1j4Tbo

Synes forresten det er ille med folk som skal oppføre seg kynisk og si at dette driter de vel i de dumme amerikanerne, de lo da tårnene falt! Hallo?? Jeg kjente heller ingen der, men en ser jo at dette må ha vært helt for jævlig, amerikaner eller ikke! Jeg blir så provosert av slike holdninger. De skaper ikke noen status hos meg iallfall.

Skrevet (endret)
Synes forresten det er ille med folk som skal oppføre seg kynisk og si at dette driter de vel i de dumme amerikanerne, de lo da tårnene falt! Hallo?? Jeg kjente heller ingen der, men en ser jo at dette må ha vært helt for jævlig, amerikaner eller ikke! Jeg blir så provosert av slike holdninger. De skaper ikke noen status hos meg iallfall.

Helt enig.

Uansett hvilke følelser og holdninger man har overfor USA, så er 11. september en mørk dag. Alle de uskyldige som døde den dagen fortjener respekt.

Rettet skriveleif

Endret av Skravla
Skrevet

Enig med to siste, men må jo bare bemerke at nå har like mange amerikanere dødd i "gjengjeldelses krigene", som de nær 3000 i New York. (i kamper, fly/helikopter ulykker, andre ulykker, etc)

Og ja, jeg så den som gikk på NRK1, den på TVNorge var litt for spekulativ syntes jeg.

Skrevet

Så den på nrk jeg og. Synes den var veldig flott laget. en fin hyllest til mange av heltene i tragedien. :tristbla:

Skrevet

det går no på tv2 òg... ganske lei, skal jeg være helt ærlig.

Skrevet

Det er jo markeringsdagen, klart hver kanal må vise sitt.

Skrevet

jeg så den på tvNorge, og synes ikke den var for spekulativ..

amerikanerne hadde jo vanskeligheter med å akseptere at noen faktisk hoppet ut av vinduene, dvs tok selvmord. de benktet det hele, og disse hopperne eksisterte ikke dersom man spurte myndightene hvor mange som hoppet. fornektelsen kom visst blant annet av at man tror at de som tar selvmord automatisk havner i helvete.

jeg synes det var viktig arbeid de gjorde, de som jobbet (jobber) for at vi skal huske ikke bare "heltene", men også de som sto overfor og faktisk tok det grusomme valget: hvordan vil jeg dø? Kveles av røyk/brenne i hjel, eller hoppe... Tenk hvor desperat de må ha vært.

:tristbla:

Skrevet

Rart de i det hele tatt tenker på å kalle det selvmord. De var jo allerede dømt, enten til å brenne i hjel eller hoppe, så så klart måtte de få velge den minst smertefulle måten! Eller er det en spesiell definisjon på selvmord?

Skrevet

Kanskje litt off-topic, men hva var egentlig grunnen til WTC-terroren?

Skrevet

Enten kunne de kveles, eller fly inn i døden...

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Så også dokumentaren på NRK1, og ble veldig rørt. Helt utrolig å tenke på det de stakkars menneskene opplevde. Situasjoner som får folk til å hoppe fra flere hundre meter, er noe jeg ikke engang klarer å forestille meg.

Jeg husker godt jeg så det hele på TV fra rett etter det første flyet kræsjet, og det gjorde veldig inntrykk på meg der og da. I går tenkte jeg mest på hvor tilfeldig det med døden er. Noen var på riktig sted, mens andre dessverre var på gale steder. De må jo ha følt utrolig takknemlighet de som fikk tilbake sine kjære fra WTC.

Det gjorde også inntrykk med de som risikerte egne liv for å redde andre. Da jeg så dokumentaren i går, satt jeg og undret meg på om det var egoistisk eller ikke å risikere sitt liv for andre. Hvilke motiver drev dem? De hadde jo koner, barn og øvrig familie som de hadde et ansvar for, og som muligens måtte klare seg uten dem hvis de ikke skulle overleve. Jeg kom ikke fram til noe fornuftig svar, bortsett fra at man nok ikke kan forstå sånt før man er i lignende situasjon.

Skrevet

Jeg også har sett noen av de dokumentarene som har gått de siste dagene, og jeg må innrømme at det gikk nesten mer inn på meg enn da jeg satt å så det på direkten mens det skjedde, fordi det føltes veldig uvirkelig da.

Da var det bare masse mennesker, ukjente, og nå har noen av de fått et ansikt, og det griper meg mer enn tall over døde, som også i og for seg er veldig trist...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...