Gjest prestekrage Skrevet 11. september 2006 #1 Skrevet 11. september 2006 (endret) En aldri så liten utfordring til dere som kanskje har ett litt bedre forhold til kjøkkenet enn hva jeg har (vi hater hverandre). Helgen om 2 uker får jeg besøk av en jeg prøver å legge inn "noen aksjer" hos, og vil i den anledning vise (lure til å tro) at jeg også er brukanes på kjøkkenet. Mannens vei til hjertet går jo visstnok gjennom magen... Men- har ikke så altfor mye penger akkurat nå. Tenker max 200.- pr måltid. To måltider (fredag og lørdag kveld). (Vin til maten kommer utenom) Vet han er veldig glad i fisk (er fra vestlandet) og litt av planen vår med helgen er å drikke rødvin og skravle i timesvis... Trenger nesten noen som omtrent kan komme å holde meg i hånda mens jeg kokkelerer. Er ganske så håpløs (Nivå: klarer ikke lage hvit saus uten klumper). Tar gjerne i mot masse forslag- kanskje også noe vi kan tilberede sammen?? Endret 12. september 2006 av prestekrage
Bobeline Skrevet 11. september 2006 #2 Skrevet 11. september 2006 (endret) En kamerat og jeg pleier å lage kyllinglasagne når vi skal kose oss. Vi har ikke vin til maten, så i så måte vet jeg ikke om dette er et alternativ... Vi oppdaget den ved en tilfeldighet når vi skulle lage middag sammen, og manglet kjøttdeig. Og siden vi ikke er helt trygge på hvordan ordentlig lasagne lages, improviserte vi denne også. Vi bruker 1,1/2 - 2 grillede kyllinger som skjæres i biter, 1 (liten) boks tomatpuré, en pose spagetti saus, og alt spes ut med omtrent 2-3 dl vann (det står 4 dl på spagettisausposen men det blir for tyntflytende etter vår smak). Det kan være lurt med en liten skvett melk for å bli kvitt litt av tomatpuré smaken. I ostesausen bruker vi 1 ss smør, som smeltes og rører inn 2 ss hvetemel, sper ut med 4 dl melk. Når det er varmt has 3 ss revet ost i sammen med 1/2 ts salt og 1/4 ts pepper. Endret 11. september 2006 av Bobeline
Solskinn Skrevet 11. september 2006 #3 Skrevet 11. september 2006 Nå har jeg ikke kokeboka mi her for øyeblikket, men vil råde deg til å søke på matprat sine sider(men der har de ikke fist desverre) for de har veldig mange gode oppskrifter, og jeg har intrykk av at de er relativt godt beskrevet, for jeg hoppet over en del av beskrivelsene når jeg stjal noen oppskrifter derfra. Mange av ders oppskrifter er relataivt billige i drift også. Og til 200 per måltid kan man lage veldig mye god mat! Jeg har mange gode fiske oppskrifter så som jeg husker det skal jeg komme tilbake til deg med dem(men lover ingenting, for jeg er litt glemst )
Nilma Skrevet 12. september 2006 #4 Skrevet 12. september 2006 Hva med bacalao? Veldig enkelt å lage, passer seg selv på ovnen slik at du slipper å svette over grytene, inneholder fisk og passer utmerket til rødvin.
Gjest piaf Skrevet 12. september 2006 #5 Skrevet 12. september 2006 Scrollet nedover tråden her på vei til å foreslå bacalao jeg også, så jeg er enig med Nilma. Det eneste minuset er at klippfisk ikke akkurat er billig... Et annet alternativ kan evt være fisk bakt i ildfast form med grønnsaker etc. Da kan du bruke sei eller lyr som er billige fiskeslag. Her er min standardvariant - vi bruker den til hverdags, men jeg har også servert den til gjester flere ganger. Velg gjerne en ost med mer smak enn mozzarella, feks cheddar eller Jarlsberg. Fisk i form: Ha litt olivenolje i ildfast form, legg i fiskestykker, salte og pepre. Hell over litt presset sitronsaft og fløte (1-1,5 dl). Ha så over 2-3 finhakkede vårløk, 1 fedd finhakket hvitløk og 1 bunt finhakket bladpersille, og dekk alt med 4-5 hakkede friske tomater (gjerne klasetomater) og mozzarella, eller annen reven ost. Stek ved 225 grader i 20 min for fersk filet, 25-30 for frossen (?). Godt med ris til, feks basmatiris kokt sammen med litt surret løk (surr hakket løk i gryten i litt olje før du tilsetter ris, vann og salt og koker som vanlig) og 1 ts gurkemeie. Timing: Sett fiskeformen i ovnen i det risen begynner å koke - da blir de ferdige samtidig. Det fine med fiskeform er at du får fisk, grønnsaker og saus i ett.
Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2006 #6 Skrevet 12. september 2006 hehe, skulle også foreslå bacalao. Siden du enn så lenge er litt handikappet på kjøkkenet foreslår jeg en gryterett eller ovnsrett som lager seg selv, men dere begynner på vinen.. På godfisk.no har de mange gode fiskeoppskrifter som lager seg selv. De har også haugevis med fiskesuppe oppskrifter, er genialt enkle å lage og andre litt mer avanserte. F.eks blåskjell med øl, blåskjell er virkelig kose mat, og nå er de fine og fulle også. Billige er de også på denne tiden, varierer fra 30-50 kr kg. En annenting som er enkelt å lage er bacondadler, eller svisker. Surr litt skivet bacon rundt en daddel og fest med en coctailpinne i tre, og stek dem i panne eller stekovnen til baconet blir fint brunet. (jeg vet det mases om bacondadler her inne til stadighet, men det er kun fordi det er så godt )
Krista83 Skrevet 12. september 2006 #7 Skrevet 12. september 2006 Ovnstekt laks med poteter og agurksalat. Litt rømme... det vanskeligste her er vell egentlig agurksalaten
liv Skrevet 12. september 2006 #8 Skrevet 12. september 2006 (endret) Ovnstekt laks med poteter og agurksalat. Litt rømme... det vanskeligste her er vell egentlig agurksalaten ← Og nydelig godt er det Endret 12. september 2006 av liv
Prinsesse på erten Skrevet 12. september 2006 #9 Skrevet 12. september 2006 Jeg ville gått for fiskeformen til Piaf. Den høres veldig god ut, og er nok ikke mulig å bomme på. dessuten er den sikkert helt nydelig til en lett italiensk rødvin. Men du trenger vel sikkert en middag til? Da foreslår jeg ovnsstekte kyllinglår med masse hvitløk og urter. Knallgodt. Og heller ikke mulig å bomme på. 2 litt store kyllinglår Frisk estragon - minst en ss hakket estragon til hver kylling. Helst 2 ss. Masse hvitløk Salt og pepper Salt og pepre kyllingene godt og dytt finhakket hvitløk og estragon under skinnet. Legg de i en ildfast form og hell over en god slump olivenolje. (Vet det er skikkelig irriterende med sånne "en god slump" begreper i oppskrifter, men bare tenk at olje skal dekke godt slik at kyllingen ikke blir brent. Men kyllingen skal heller ikke svømme i olje. Gni gjerne oljen litt inn i kyllinglårene. Dettte er mat som blir bedre av å bruke hendene.... Legg gjerne hele hvitløksfedd med skall i formen. De blir søte og gode når de ovnstekes. Stek på 200 grader i en halvtime til trekvarter. Det avhenger helt av størrelsen. Sjekk at de er ferdige ved å stikke en gaffel inn i kjøttet. Er saften som kommer ut blank, er den ferdig. Er saften rosa, må den stekes litt til. Til dette er det godt med hjemmelaget potetmos. Det er kjempelett å lage. Frykt ikke. Gjør som følger: Skrell 5 litt store poteter. Skjær de i terninger - ca 2x2 cm. Kok de til de er møre. Hell av vannet og mos potetene. Det beste er å bruke en grønnsaksmoser, men det går fint med en gaffel. (Men ikke ikke bruk blender eller stavmikser da dette gjør noe med stivelsen i potetene. Da får du en gummiaktig potetmos. Ekkelt.) Det er opp til deg om du ønsker en mos med litt biter eller en som er mer jevn. Når du har most potetene tilsetter du en stor skje meierismør (eller Bremykt). Når dette er smeltet rører du inn litt fløte til du har fått en passende konsistens. Ta litt om gangen. Du kan også bruke H-melk eller creme fraiche. Og så må du smake til med salt og pepper. Det er viktig å ha i nok salt. Andre grønnsaker du kan ha til er: Smørdampede grønne bønner. Vask og rens bønnene. Ha de i en liten gryte med litt vann i bunnen. La de trekke i 5 minutter til de begynner å bli myke. Helt på slutten tilsetter du en skje smør og salter og peprer.. Knallgodt. Timeplan for dette måltidet: Kyllingen - frem til den skal i ovnen - har bare godt av å bli lagd i god tid før gjesten kommer. Da står den bare å trekker til seg smak fra hvitløk og urter. Potetene kan du også skrelle og kutte før gjesten kommer. Ha bare på vann så potetbitene ikke blir brune. Rens og vask også bønnene før hn kommer. Da er faktisk nesten hele jobben gjort og dere kan bare nyte hverandres selskap. Sett på potetene når kyllingen har stått i 10 minutter. Og bønnene skal bare dampes raskt, så det holder at du setter på de når kyllingen har stått 25 minutter. Jeg lover deg: Dette er godt/lett og relativt billig. Iallefall under 200 kroner.
Gjest prestekrage Skrevet 12. september 2006 #10 Skrevet 12. september 2006 Tusen takk for svar! Tar gjerne imot flere ideer også...
irma Skrevet 12. september 2006 #11 Skrevet 12. september 2006 Her er to retter fra meg - som har blitt suksess hos dem jeg har servert det til, og de er enkle å lage. OG rimelige! Laks med skinke i form: 2 laksefileter (gjerne de frossne fra frysedisken) til hver (det er litt mye, men men...en til hver ser litt stusselig ut...) Ha litt knust hvitløk oppå hver filet Ta en skive birkebeinerskinke og surr rundt og fest med en tannpirker(uten mint-smak helst) Stek i ovnen i 200 i ca 15 min til du ser at fisken er gjennomstekt. Dette blir rågodt! Tilbehør ? Ja, det kan være innmari godt med hjemmelaga potetstappe ( m fløte, muskat og litt hvitløk i) eller kokte poteter og en god salat Laks med pasta og spinat: En pose spinat, helst fersk, str på bladene er litt finere (helere). Vask og skyll den og ta bort de største stilkene. Fres spinaten i litt smør til den faller sammen( det blir nesten ikke no igjen av den hvis du syns en hel pose ser mye ut) Ha i chreme fraiche (ca en boks), og gjerne litt naturell yoghurt, da blir det ikke så mektig og fett. Så mye at det blir sausete. Ha i 400-500 gram laks, den kan godt være røkt, det gir god smak, og føles ikke så fett. Smak til med sitron (frisk), salt og pepper. Litt hvitløk og ørlite chili gir litt snert hvis du vil manne den opp litt. Forøvrig kult at du satser på fisk! Også koker du veldig god pasta til, aller helst fersk. Lykke til med den romantiske middagen din! ---og lurer du på åssen det smaker kan du jo bare ta deg en øvekveld på forhånd, og ja, det er kjempegodt med rødvin til. Drikker det tom til pannekaker jeg
Gjest Huldali Skrevet 12. september 2006 #12 Skrevet 12. september 2006 Er ikke helt sikker på hvor mye denne oppskriften kommer på, men den er i hvert fall ikke dyr. Du skriver at han er glad i fisk, hvis du ikke er en mester på kjøkkenet kan du kjøpe noen gode Findus produkter, de er veldig lette å lage og smaker godt. Til det fiskeproduktet du velger kan du i stede for vanlige poteter lage “gulrot biff”. Da trenger du: 4 poteter 1 gulrot ½ løk ½ spiseskje olivenolje Utekrydder eller pepper etter smak 1 fedd hvitløk Olivenolje til steking Kok potetene og riv gulrøttene på den fine siden av rivjernet. Hakk løk og hvitløk veldig fint. Mos potetene godt med en gaffel og bland de md alle de øvrige ingrediensene til en fast farse. Formen skal ligne på karbonader nesten (lag så mange du ønsker, bare de ikke blir for små). Stek de gyllne i litt olivenolje. Du kan ha det meste av grønnsaker til. Varm eller kald saus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå