bjørnen22 Skrevet 14. januar 2003 #1 Skrevet 14. januar 2003 Hei! For noen måneder siden fikk samboeren min påvist klamydia. Jeg ilte til legen, men hun fant ingenting hos meg. Leste alt jeg kom over etterpå, og der står det at mange blir smittet, men ikke merker det, og så går det over av seg selv. Det er mest sannsynlig at dette har skjedd hos meg, siden vi var sammen i to år før han gikk til legen, og jeg er sikker på at han ikke har vært utro. (Selv om det var det første som slo meg når brevet fra legen kom.. ) Så kommer jeg til spørsmålet. Kan jeg ha blitt steril? Hvis jeg har hatt klamydia i to år, er det ikke da en mulighet for tette egg- og sædledere (hos han, selvfølgelig)? Er det noen som har vært i samme eller liknende situasjon? Det er så utrulig surt å bli barnløs på grunn av at han har vært uforsiktig.. :cry:
lilje Skrevet 14. januar 2003 #3 Skrevet 14. januar 2003 jeg trodde at om du først fikk klamydia så måtte du ta en kur for at det skulle gå bort, tror ikke d kan forsvinne av seg selv... har lest d en plass at d kan føre til at en blir steril, men jeg hadde ringt og snakket med legen min en gang til jeg viss jeg var deg... Slapp av, ordner seg sikkert :blunke:
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2003 #4 Skrevet 14. januar 2003 Ta det med ro!!! har hatt klamydia selv,for ca.7 år siden,på samme tid som jeg traff ham jeg er sammen med nå. jeg trodde lenge at jeg kanskje kunne ha blitt steril,men neida!!;jeg er nå gravid for første gang og er kjempelykkelig!!! leste faktisk en plass at dersom man har fått behandling for klamydia,og heller ikke har fått egglederbetennelse(som man vil merke!)da er man heller ikke steril... klemmer fra meg...
Gjest Hilde K S Skrevet 14. januar 2003 #5 Skrevet 14. januar 2003 Har aldri hørt om at klamydia blir borte sånn uten videre, hvor har du hørt dette ? Bakterier forsvinner vel ikke uten antibiotika. Dessuten dersom din samboer har det nå er det ikke sannsynlig at han ville smittet deg igjen da ? Dette hørtes rart ut............................. Tror du kan ta det med steriliteten med ro, men jeg tror ikke jeg ville tatt det med så ro at samboeren min hadde klamydia.
bjørnen22 Skrevet 14. januar 2003 Forfatter #6 Skrevet 14. januar 2003 Hei! Takk for svar! Det var legen som sa at en ubehandlet infeksjon varte som regel i 1-2 år, og at det ikke var uvanlig at man kunne være smittet uten at men merker det, også forsvinner det av seg selv. Minuset er selvf. at man kan smitte andre, og at man kan bli steril. Jeg skulle jo ha spurt henne der og da, men jeg var så glad for at jeg ikke hadde det, så jeg bare takket og bukket, og la på...
bjørnen22 Skrevet 14. januar 2003 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2003 Og nei, han har ikke Klamydia enda. Han fikk selvfølgelig behandling så fort som mulig.
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2003 #8 Skrevet 14. januar 2003 Dersom han hadde klamydia og dere hadde ubeskyttet sex FØR han fikk behandling så kan det faktisk være at du har klamydia også, det kan forekomme at prøven er falsknegativ. Uansett bør din partner ta en kontroll 6 uker etter behandlingen, og kanskje du også burde tatt en kontroll da for å være på den sikre siden. Dessuten er det vanlig at man får partnberbehandlingen dersom det påvises klamydia hos partneren. Og husk ingen sex og ingen alkohol i uken etter behandlingen...
bjørnen22 Skrevet 14. januar 2003 Forfatter #9 Skrevet 14. januar 2003 Hallo! Takk for respons! Det er til stor hjelp; det gjør det lettere å sortere tankene omkring dette.. :kgsmil: Som jeg skrev oppi der, så er det noen måneder siden dette. I August, tror jeg det var. Både han og jeg er ferdige med behandlig (jeg fikk en kur jeg og, før de dyrket prøven, det er standard prosedyre.), og begge har vært inne til ettersjekk. det jeg lurer på er om noen har hørt om noen som har blitt, eller er selv blitt sterile av samme grunn, eller om noen har hørt om noen eller selv vært i samme situasjon som meg, og har fått barn allikevel. Vet det er enklest å spørre legen, men hos henn får jeg ikke svar på noe før jeg får en time, og det er leeeenge til.. :-?
Gjest Juli-79, ikke innlogget Skrevet 14. januar 2003 #10 Skrevet 14. januar 2003 Dette var det jeg fant på kvinnelegen ang. klamydia-infeksjon og graviditet. Tror ikke du skal tenke så mye på det med klamydia-infeksjonen og det å bli gravid, når den tid kommer så går det nok bra. Og jeg tror ikke legene vet så mye om dette heller, tror det er dårlig dokumentert dette med barnløshet og klamydia-infeksjon i ung alder. Ca 80-90 % av alle par som forsøker å bli gravide, blir dette i løpet av ett år. Etter 2 år vil ca 95 % ha blitt gravide. I vår del av verden vil ca 10-20 % av alle par, ha problemer med å bli gravide. Utredning bør startes, når det har gått ca 1 år fra paret har forsøkt å bli gravide. For kvinner over 35 år bør man kanskje starte utredningen allerede etter 6 måneder. Årsaker Man har sett at problemet til barnløsheten i ca 25 % ligger hos kvinnen, 25 % hos mannen, 25 % hos begge og hos 25 % av parene finner man ikke årsaken til barnløsheten. De vanligste årsaker til ufrivillig barnløshet er manglende eggløsning, egglederskade hos kvinnen eller nedsatt sædkvalitet hos mannen. Årsak hos kvinnen: Hun har ingen eggløsning Hun har en stoffskiftesykdom Hun har forhøyede verdier av prolaktin i blodet. Dette er et hormon som frigjøres fra hypofysen og som stimulerer melkekjertlene. er prolaktin forhøyet kan menstruasjon og eggløsning utebli. Hun har tette eggledere Hun har endometriose Årsak hos mannen: Han har nedsatt sædkvalitet Ved nedsatt sædkvalitet tas det blodprøver av mannen og en ny sædprøve etter ca 3 måneder. Dette fordi det tar ca 3 måneder til det dannes en ny populasjon av sædceller. Hva kan en dårlig sædkvalitet skyldes ? Det kan skyldes stress, feil i testiklene, infeksjoner, årebrokk, medfødte misdannelser eller årsaken kan forbli ukjent. [Til toppen] Utredning: Paret bør, der det er mulig, henvises til spesialist i gynekologi for utredning. Utredning av kvinnen: Legen spør om følgende: Om når kvinnen fikk sin første menstruasjon ( menarche ) Om kvinnens menstruasjonssyklus dvs hvor mange dager hun blør per måned, og hvor mange dager det går fra start av en menstruasjon til start av neste menstruasjon Om kvinnen har eller har hatt sykdommer, også kjønnsykdommer, og om hun har hatt noen operasjoner Om kvinnen tidligere har hatt graviditeter, om hun har født barn eller om hun har hatt aborter. Om hva slags prevensjon hun tidligere har brukt Om hun bruker medisiner, og hvis ja, hvilke typer medisiner hun bruker Om hennes røyke- og alkoholvaner Om hvor mye hun veier og hvor høy hun er Undersøkelse: Legen undersøker så kvinnen med en fullstendig gynekologisk undersøkelse. Det blir da tatt prøver: Celleprøve (= cervixcytologi) og chlamydiatest. Så utføres det en ultralydundersøkelse fra skjeden der legen kan undersøke livmorens og eggstokkenes utseende. Blodprøver: Det tas blodprøver som skal gi opplysninger om stoffskiftesykdommer, og om de kvinnelige kjønnshormonene. For å påvise om kvinnen har eggløsning tas det en blodprøve der hormonet progesteron måles. Denne prøven tas ca 20.-24. mensdag. For kvinner som har en noe kortere syklus enn 28 dager bør prøven tas ca 20. og for kvinner som har en lengre menstruasjonssyklus bør prøven tas ca. 24. mensdag. Eggløsningen skjer ca 14 dager før neste menstruasjon inntreffer og progesteron er det hormonet som stiger etter eggløsningen og kan måles i blodet ca 3 –7 dager før forventet menstruasjon. Ytterligere undersøkelse av kvinnen: For å påvise om kvinnen har åpne eggledere ( = tuber ) utføres det enten en røntgenundersøkelse: Hysterosalpingografi (HSG) eller en undersøkelse med ultralyd der det sprøytes inn kontrastvæske i livmorhulen: Hydrouterosonografi ( HUSG). HSG utføres på røntgeninstitutter eller på røntgenavdelinger på sykehus , der det sprøytes inn kontrast i livmorhulen. Så tas det røntgenbilder med noen minutters mellomrom. Den mest fullstendige undersøkelsen er en kikkhullsoperasjon (laparoscopi ) som utføres i narkose. Der ser man inn i bukhulen igjennom et hull like under navlen ved hjelp av ett instrument. Så sprøytes det inn kontrast i livmorhulen og man kan se om egglederne er åpne i tillegg til at man kan se på hele det lille bekken inkludert livmoren, egglederne og eggstokkene. Dette inngrepet utføres på sykehus. Utredning av mannen: Legen spør om følgende: Om mannen har eller hatt noen sykdommer, også kjønnsykdommer og om han har hatt noen operasjoner Om han tidligere har hatt andre partnere som han gjort gravide og om han har barn Om hans røyke- og alkoholvaner Undersøkelse: Mannens kjønnsorganer undersøkes og han leverer en sædprøve til et sædlaboratorium til analyse. Når alle prøvesvarene foreligger vil legen eventuelt kunne gi en orienterende forklaring på hva barnløsheten skyldes.
bjørnen22 Skrevet 15. januar 2003 Forfatter #11 Skrevet 15. januar 2003 Oi! Dette var mye informasjon! Tusen takk! :D Er litt klokere nå. Man blir jo helt skrudd av å være for mye inne på disse sidene; Selv om jeg umulig kan være gravid, så går jeg å ubevisst kjenner etter (oi, der stakk det litt i magen.. ups, vondt i puppen.. hm, er litt øm i armhulen..) Er litt morsomt også! Tusen takk for all hjelp, nå er det vel ikke så mye annet jeg kan gjøre enn å vente på en legetime..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå