Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #1 Skrevet 11. september 2006 Er det noen der ute som bruker cipralex (eller annen antidepressiv) og som har noe råd mot ikkeeksisterende sexlyst? Etter at jeg begynte på cipralexen har sexlysten forduftet helt og jeg gruer meg til å ha sex fordi det tar evigheter å få orgamse hvis jeg i det heletatt klarer å få det. Og jeg som var SÅ glad i sex før... Nå har jeg mer lyst til å lese en bok på senga enn å ha sex med samboeren. Etter som jeg mest sannsynlig kommer til å bruke antidepressiva noen måneder fremover så kommer dette til å bli et problem både for meg og for samboeren. Det er jo ikke noe moro for han heller når jeg egentlig ikke har lyst... Noen ganger har jeg lyst også, men når vi begynner å ha sex så kjenner jeg ingenting. Det er så frustrerende!!! Noen som er i samme situasjon og som har noe råd å komme med?
Solskinn Skrevet 11. september 2006 #2 Skrevet 11. september 2006 Du burde kanskje prøve å bytte antidepressiva? Det er vel meningen å bruke dem en stund, og dette er jo en negativ bivirkning, og har man mange bivirkninger bør man vurdere å bytte. På den andre siden er det ikke sikkert at det er på grunn av dem du har mistet lysten. Det er mulig det bare var to ting som tilfeldig oppstod samtidig, og at det er andre grunne til situasjonenr. Er man depressiv er det vel et vanlig symptom å miste sexlysten. Men dette kan du jo utelukke dersom du du forsøker å bytte medisin. Legene er så vant med slike spørsmål og kommentarer til medisinering at det trenger du ikke være redd for å ta opp. Ellers kan du jo forsøke å lese om hvordan man kan øke lysten, enten her inne eller via bøker(bare å søke i tråder eller lete i hyllene hos bokhandleren det finnes mange bøker om emnet). Generell økt kunnskap om lyst er jo aldri negativt. Siden dere er samboere har dere kanskje vært sammen en stund og da bruker det kanskje ikke være negativt å få nye inspill heller.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #3 Skrevet 11. september 2006 Det du beskriver er nøyaktig det samme jeg erfarte for ett par år siden. I tillegg ble jeg veldig trøtt. Sovnet tvert når jeg la hodet på puta, og slet med å holde meg våken på jobb på dagtid. Jeg trappet ned til halv dose (i samråd med lege) for å kunne holde meg våken på jobb (satt litt på spissen). Sexlysten var fremdeles laber, men litt bedre. Mye jobb for å oppnå orgasme, ja. Har ingen medisinsk bakgrunn, men tror dette er en ganske vanlig bivirkning for antidepressiva. Tror jeg kom frem til det ved å søke på nett. Etter at behandlingen var over og jeg sluttet med cipralex var sexlysten tilbake som før
lillesky Skrevet 11. september 2006 #4 Skrevet 11. september 2006 Snakk med legen din om dette. H*n har helt sikkert hørt om dette før, og vet hva man kan gjøre. Mulig det hjelper bare å bytte merke?
Gjest itneverenteredmymind Skrevet 23. september 2007 #5 Skrevet 23. september 2007 kona bruker Cipralex. Dessverre også bivirkningene ang sex også tilstede. Finnedes det tilsvarende produkter , som ikke påvirker sex lysten ?
SnillMito Skrevet 23. september 2007 #6 Skrevet 23. september 2007 (endret) Samtlige lignende preparater har samme effekt (prozac, zoloft, cipralex, osv). Sexlysten forsvinner og orgasme er nærmest umulig å oppnå, i tillegg til at den er betydelig svakere enn før. Jeg ville revurdert disse medakamentene og heller prøvd alternative løsninger, det er en grunn til at noen sjelden orker å bruke dem i lenger enn ett år eller to. Endret 23. september 2007 av SnillMito
Gjest Sara Skrevet 8. februar 2011 #7 Skrevet 8. februar 2011 Her har også sexlysten forduftet. Og noen ganger virker det helt umulig å få orgasme, det er så nærme men allikvel uoppnåelig. Skikkelig frustrerende. Men når jeg først oppnår orgasme da er den ufattelig sterk. Føles nesten som kroppen nesten sprenges i filler :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2011 #8 Skrevet 8. februar 2011 Jeg bruker Zoloft og har ikke fått problemer med lysten. Heller tvert imot, har altfor lyst. Men det kan kanskje like gjerne komme av at jeg har et mye bedre etter jeg begynte på det. Men orgasme er håpløse greier. Såvidt jeg får det til selv, og da må det mye arbeid til
Satyr Skrevet 8. februar 2011 #9 Skrevet 8. februar 2011 .. Noen som er i samme situasjon og som har noe råd å komme med? Dessverre er jo dette en av de vanligste bivirkningene av alle såkalte SSRI preparater, som Cipralex jo er ett av. Dersom man er alvorlig deprimert, er Cipralex en god behandling, men dersom du bare har en mild depresjon, ville jeg bedt fastlegen eller psykiatreren min om at du sluttet med antidepressiva og i stedet begynner med kognitiv atferdsterapi. Ved mildere depresjoner virker ikke SSRI preparater spesielt godt uansett. Men dersom du mener du har god effekt av Cipralex forholder det seg jo annerledes. Snakk med din lege. S 1
Snikk Skrevet 9. februar 2011 #10 Skrevet 9. februar 2011 Har ingen råd å komme med dessverre, men vil bare si at jeg er i AKKURAT samme situasjon. På den positive siden er jeg singel, og siden jeg ikke har sexlyst, har jeg et ganske avslappet forhold til det å være singel
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå