Gjest Fruktfat Skrevet 11. september 2006 #1 Skrevet 11. september 2006 jeg har et oppstammet epletre i urne, og lurer litt på hva jeg skal gjøre med det til vinteren? skal jeg dekke det til med strie? bør det stå inne (litt redd for at det skal fryse i og med at det er plantet i urne)? skal jeg sette det på trammen -som er overbygd- så det ikke blir så mye snø på det? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #2 Skrevet 11. september 2006 Største problemet er nok at det tørker ut til våren (altså røttene) fordi man ikke vanner nok når våren kommer. Ikke ta det inn, epletrær har en biologisk klokke som tilsier frost og hvileperiode om vinteren. Tar du det inn, fucker du opp det, og treet overlever ikke. Du trenger ikke dekke det med strie eller sette det på trammen for treets del. Rist forsiktig på greinene om det kommer store snøfall, så snøen forsvinner. Største problemet du har, er antageligvis potten treet står i. Tåler den frost? Sjekk hagesenteret for korrekt vinterbehandling.
vips Skrevet 12. september 2006 #3 Skrevet 12. september 2006 Du skriver ikke noe om hvor i landet du bor, så det er litt vanskelig å gi spesifikke råd men med utgangspunkt i klimaet der jeg bor selv (Oslofjordområdet), vil det gå helt fint å ha treet stående ute i potte over vinteren. (Det vil heller ikke skade treet om du pakker rundt strie, så det kan du godt gjøre.) Du kan jo tenke på at i en potte vil frosten få tak fra alle sider, den er mer tre-dimensjonal om du vil, så trær i bakken vil nok stå mer beskyttet.
Gjest Fruktfat Skrevet 12. september 2006 #4 Skrevet 12. september 2006 Du kan jo tenke på at i en potte vil frosten få tak fra alle sider, den er mer tre-dimensjonal om du vil, så trær i bakken vil nok stå mer beskyttet. ← det er akkurat det jeg tenker på, derfor jeg lurte på det med strie. så tror jeg gjør det. bor på østlandet, her vi bor blir det ofte ganske kaldt og kommer MASSE snø. lage en salgs pyramide kanskje, med strie rundt?
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #5 Skrevet 12. september 2006 Strie beskytter mot uttørking om våren, ikke frost... Tenk deg selv. Tjue kuldegrader vandrer tvers i gjennom litt strie.
vips Skrevet 12. september 2006 #6 Skrevet 12. september 2006 Ikke umiddelbart enig i at det ikke hjelper å pakke inn. Du skaper luftlag rundt potta som vil isolere den til en viss grad selv bare med strie. Du kan jo fylle på med strå rundt også f.eks. Snø isolerer forøvrig også godt, så dersom dere har snørike vintre der du bor bør dette gå bra.
Gjest Fruktfat Skrevet 12. september 2006 #7 Skrevet 12. september 2006 takk for alle svar, vi kommer til å spikre sammen noe greier (har jo ikke lyst til at treet skal knekke heller ) og ha over strie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå