Gå til innhold

Hva slags planter er dette?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

KOmmer ikke på navn nå, men begge to er av typen sukkulenter. Dvs de vil ha godt lys,lite vann (behandles som kaktus). Om sommeren når det er veldig varmt, kan de vannes omtrent like mye som "vanlige" planter.

Viktigst: De fleste sukkulenter dør av for mye vann. Det er bedre å være litt kjip på vannet. Lykke til.

Skrevet
Og hva slags stell trenger de?

1 og 2.

Send en PM til Bjørnsdatter eller "rop" på henne. Hun kan dette med planter.

Skrevet

Nr 1 er en Echeviera, tavleskive på norsk. Den andre er jeg ikke sikker på ut ifra bildet.

Behandle dem slik som gjesten ovenfor skriver. Skal du gjødsle dem (De kan få gjødsel et par ganger til før vinteren.) bør du bruke kaktusgjødsel eller halv dose vanlig gjødsel.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Stemmer det du har fått beskjed om tidligere :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Ehh.. :rodme:

Nå har bladene på denne begynt å dette av. Bare halve står igjen. Hva skjer?? :tristbla:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Ehh.. :rodme:

Nå har bladene på denne begynt å dette av. Bare halve står igjen. Hva skjer?? :tristbla:

Er det de underste bladene som detter av? Blir de gule og skrukkete først eller bare løsner de og detter av?

Sannsynligvis har den fått for mye vann. Sjekk at det ikke står noe vann i pyntepotta hvis du har det på. Snu planta opp ned mens du har hånda di oppå, og ta av plastpotta. Ser røttene hvite og friske ut eller brune og døde, og er jorda tørr eller våt?

Den kan også ha fryst hvis du har hatt vinduet åpent på kvelds- eller natterstid. Da blir de bløte og av og til litt svarte i kantene. Eller gjennomsiktige.

Skrevet

De heelst underste er visne, men de øverste bare datt av. Det er ikke noe vann i pyntepotta. Hele planta og jorda er knusktørr (hvite røtter).

:klø: :sjenert:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
De heelst underste er visne, men de øverste bare datt av. Det er ikke noe vann i pyntepotta. Hele planta og jorda er knusktørr (hvite røtter).

:klø: :sjenert:

:klø:

Hmmmmm...

Har noen kasta'n i veggen i det siste? :ler: Nå står jeg litt fast her faktisk. Lenge siden du vanna den? Spørs om den blir noe pen igjen noen gang selv om du klarer å redde den. Vet at det er veldig fort gjort å knekke av noen blader siden de kan være veldig sprø i bladfestet, men at de bare detter av høres innmari rart ut. Men siden røttene er hvite, så er den i utgangspunktet "frisk".

Skrevet

Uff. Jeg er kjempeflink til å drepe planter så det overrasker meg ikke om den rett og slett bare tar selvmord før jeg kommer så langt. :ler:

Jeg vannet den bittelitt et par dager etter jeg fikk den i begynnelsen av september.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Kommer de forresten til å gro ut igjen?

Ikke der de satt i hvert fall. Kanskje den lager nye rosetter i stedet, men jeg ville nok ikke regnet med det.

Skrevet

Uff. :( De som var en gave og alt.

Takk for hjelpen, Bjørnsdatter!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

No prob. Må bare presisere at det er på grunn av at de øverste bladene som falt av at jeg ikke tror de vokser ut igjen. Når det bare er de underste så er det en naturlig fornyelsesprosess i planta. Den vokser hele tida fra midten av rosoetten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...