Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Mose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har planer om å samle litt mose som jeg vil bruke til blant annet juledekorasjoner.

(Sånn mose som blomsterforretningene dytter rundt plantene når de lager grupper).

Har noen peiling på hvordan jeg skal oppbevare/tørke mosen fram til den skal brukes? Lurer også på om det er noe jeg kan gjøre med den for å bli kvitt eventuelle småkryp som bor i mosen - og som jeg helst ikke vil ha med inn.

Skrevet

Jeg tørker det på avispapir og oppbevarer det i en boks. Når jeg skal bruke det våter jeg det litt ved å sprute vann på det. Kan brukes igjen og igjen.

Skrevet

Litt OT, men noen andre som har hoert at det er forbudt aa plukke store mengder reinlav? (Du vet, den graa mosen) Husker en sak om en som fikk stor bot for det, men finner det ikke paa internett. Faar sikkert ikke bot for aa plukke litt til juledekorasjonene :)

Skrevet

Takk for svar!

Ja, husker den saken med "moseloven". :ler:

Skal holde meg til å samle mose i hagen til foreldrene mine, så regner med at det går greit! ;)

Skrevet
Litt OT, men noen andre som har hoert at det er forbudt aa plukke store mengder reinlav? (Du vet, den graa mosen) Husker en sak om en som fikk stor bot for det, men finner det ikke paa internett. Faar sikkert ikke bot for aa plukke litt til juledekorasjonene  :)

Der jeg kommer fra ligger det en bedrift som heter Norske Moseprodukter. Hele forretningsideen går ut på å plukke og konservere reinlav som de deretter selger både i Norge og i utlandet .. så forbudt er det nok ikke, men mulig at man må ha tillatelse for å plukke i stor skala.

Det slår meg vel ikke at reinlav er spesielt utrydningstruet, men hva vet jeg :sjenert:

Skrevet

Det er firmaer som har lov,men det er ikke lov for privatpersoner å gå og plukke (har jeg blitt fortalt)

Skrevet
Har noen peiling på hvordan jeg skal oppbevare/tørke mosen fram til den skal brukes?

Jeg fyller en "plastbalje" (sånne "plast-brett" det har vært farse i), når mosen er våt får man dyttet sammen ganske mye i en sånn.

Så setter jeg den på en hylle i garasjen.

Når jeg skal bruke den, fyller jeg bare "balja" med vann, og lar den "trekke" litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...