minienthe Skrevet 11. september 2006 #1 Skrevet 11. september 2006 fortell meg... overreagerte jeg her ? sitter i stua og driver med noe papirarbeid og plutselig hører jeg et alvorlig bikkjegnål i gårdsplassen. går ut på verandaen og ser at ei lita dachsbikkje jager katta mi veggimellom inne i min hage. eier av denne hunden står på gaten og prater til et barn og viser ingen tegn til å kalle inn hunden før hun ser at jeg reagerer... bikkja har da klart å jage min vettskremte katt opp under noen verandapilarer. jeg roper til dama omtrent bokstavelig at "hvis du ikke klarer å ha kontroll på bikkja di så får du ha den i bånd" og dama ser DRITTSURT på meg og bare går når bikkja til slutt kommer. men ærlig talt... det må da gå an å ha kontroll på bikkja si så den ikke kjeppjager andre dyr, særlig når dette var inne på min eiendom ?
Titti72 Skrevet 11. september 2006 #2 Skrevet 11. september 2006 Jeg hadde reagert sterkere. Dama skulle ikke ha sendt meg et blikk med annet en beklagelse i når jeg hadde vært ferdig med henne. Hadde nok gått ut til henne og spurt hva hun driver med og hvorfor hun lar bikkja fly løs når hun fullstendig mangler kontroll over den. Og jeg skulle ha informert henne om at hvis det skjedde igjen så skulle jeg tatt tak i bikkja hennes og beholdt den inne til politiet kom og hentet den evnt. Falken. Syns du var grei jeg. Jeg hadde ikke blitt så sint hvis hun hadde prøvd å få tak i bikkja, da ville jeg ha hjulpet henne og sagt noen tilsvarende: det kan skje alle. Men idioter gidder jeg ikke stryke med håret.
Gjest Gjesta Skrevet 11. september 2006 #3 Skrevet 11. september 2006 Jeg er hundeeier selv, og synes du IKKE overreagerer. Det er veldig mange hundeeiere som ikke har kontroll over dyret sitt, og da burde de holde det i bånd. Punktum finale.
Leo Skrevet 11. september 2006 #4 Skrevet 11. september 2006 Nei, jeg synes ikke du overreagerte! På tur i det jeg antar er et boligområde bør hunder holdes i bånd. Dachser er ikke kjent for å være spesielt lydige og jeg kjenner ingen dachser som kommer på innkalling når de har fått ferten av en katt. Jeg har dachs selv og i vår hage synes jeg det er greit at han jager katter, men han får ikke lov til å jage katter andre steder. (Han er forresten litt redd katter og jager dem bare noen få meter uansett ). Siden han, som de fleste andre dachser, ikke er 100% til å stole på er han, av hensyn til både folk og dyr, alltid i bånd når vi går tur i "tettbygd strøk" og også ellers når jeg ikke har øyekontakt med ham. Når det er sagt, så har jeg sett langt flere dachser som er kvestet av katter enn motsatt, så situasjonen var neppe farlig for katten din.
minienthe Skrevet 11. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 11. september 2006 Når det er sagt, så har jeg sett langt flere dachser som er kvestet av katter enn motsatt, så situasjonen var neppe farlig for katten din. ← he he, nei det er jo sant men uansett så blir jeg eitre forbannet over at dette mennesket bare så stygt på meg og gikk (ja, jeg er grinete i dag )
Gjest Gjesta Skrevet 11. september 2006 #6 Skrevet 11. september 2006 Det er veldig mange hundeeiere som ikke har kontroll over dyret sitt, og da burde de holde det i bånd. Punktum finale. ← Ikke burde, men skal, i følge hundeloven, kapitell to om generell sikring av hunder. Og trådstarter: nei, du har ikke overreagert.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #7 Skrevet 11. september 2006 Jeg er både hunde og katte -eier, og nei; du overreager ikke.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #8 Skrevet 11. september 2006 er selv hundeeier, og du overreagerte ikke synes jeg. men mht rådet om å ta inn bikkja mens eier ser på og så ringe og vente til politiet kom, blir ikke det "kidnapping" av bikkja? vet ikke helt hva politiet hadde sett alvorligst på, at en katt ble jaget (selv om det er båndtvang) eller at bikkja ble holdt fra eieren...
Titti72 Skrevet 11. september 2006 #9 Skrevet 11. september 2006 Hvis jeg hadde funnet en hund på min eiendom som hadde jagd mitt dyr så er det min plikt til å sørge for at hunden ikke streifer videre rundt. Neste "tingen" bikkja kunne funnet på å jage kunne vært nabojente på 3 år. Det kan umulig bli sett på som hundekidnapping. Isåfall så skulle jeg gjort det alikevel. Skulle likt å sett den hundeeieren prøve å forsvare sitt valg av reaksjon etterat bikkja hennes valgte å jage et dyr. PS Jeg er selv både hunde- og katteeier.
Ut i det fri Skrevet 12. september 2006 #10 Skrevet 12. september 2006 Hunder som er løse SKAL være under kontroll. Om fruen står og skravler og ikke følger med - er den ikke under kontroll! Jeg har hund og katt selv, men liker ikke at det kommer løshunder og forsyner seg av hagebordet mitt og ypper mot min hund som står i band. Dessuten er mange redde for hunder, så er hunden løs, må eieren følge nøye med hva gullet driver med, og være klar til å kalle den inn - FØR det skjer noe (Lese hva som kommer til å skje).
Murron Skrevet 12. september 2006 #11 Skrevet 12. september 2006 du overreagerte ikke i det hele tatt! Dessuten er det vel båndtvang der som det er ellers i landet?
Xora Skrevet 12. september 2006 #12 Skrevet 12. september 2006 (endret) Syns ikke du overreagerer. Jeg hadde blitt rimelig desperat om min hund hadde løpt inn i en annen sin hage og ikke kommet tilbake på kommando. Denne hundeeieren burde fått mer tilsnakk syns jeg... Har til tider slitt litt med et par hunder i området der jeg bor som sniker seg ut, mellom hekken, ut verandadøra etc. Disse har jeg da fulgt hjem. Den ene eieren blir så gla for at jeg kommer med hunden, og beklaget masse. Den andre ble bare sur og sa at dette var vanlig at den stakk iblant. Hvis min vofse noen gang stikker av så håper jeg virkelig at noen er snille med meg og kommer tilbake med han. Han er nesten alltid i bånd forøvrig. Endret 12. september 2006 av Xora
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2006 #13 Skrevet 12. september 2006 du overreagerte ikke i det hele tatt! Dessuten er det vel båndtvang der som det er ellers i landet? ← Den generelle båndtvangen sluttet 20. august.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå