Gå til innhold

Plante for neste vår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er jeg inne i min første sesong med stor hage...

Skal jeg grave ned løker nå som kommer opp tidlig på våren ? Er det bare tulipaner eller finnes det andre typer som er fine å se på ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tulipaner, krokus og liljer. Kanskje frittilaria også, en slags klokkeblomst. :) Liljene blomstrer riktignok om sommeren, men lukter utrolig godt.

Skrevet

Pinesliljer og påskeliljer er også løkblomster.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Stikk innom hagesenteret eller blomsterbutikken og se på utvalget. Behøver ikke å bestemme deg her og nå vettu ;) Det er masse å velge i, både sorter og farger og fasonger. Alt du får kjøpt av løk nå, er til å plante i høst, og så kommer det opp igjen til våren/tidlig sommer.

Skrevet

Gå inn på siden til hageglede.no, der finner du en masse forskjellige løkblomster.

Skrevet

Da fant jeg litt her:

http://www.hushjemhage.no/hage/plant_vaarloek.htm

Tror jeg skal prøve:

Påskeliljer - Golden Harvest (gule i april)

Krokus - Prins Klaus (blå og hvite i april/mai)

Tulipaner - Tulipa Finolia (røde) og Shirley (enkle hvite) i mai.

Keiserkrone med røde og gule blomster (mai)

Så kommer juni og da er det jo full fart med andre blomstersorter.

Nå må det bare slutte å regne :)

Skrevet

Ja, det er vel litt tidlig å begynne å plante løker allerede nå... Jeg pleier å vente til løkene kommer på billigsalg i desember. Men da risikerer jeg å måtte hakke meg gjennom telen, altså :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det er ikke for tidlig. Plant ivei.

Skrevet

Keiserkroneblomstene lukter vondt, så ikke plant dem for nærme huset! Men jeg vil ikke fraråde deg å kjøpe dem, for de er så utrolig fine i hagen!

Skrevet

Billigsalg sier dere, koster løk veldig mye ? De kommer vel opp år etter år :sjenert:

Skrevet

Om du har overtatt en hage noen andre har hatt så er det nesten helt sikkert krokus, tulipaner og påskeliljer der fra før, for det er sånn "alle" planter. Så det kan være lurt å vente for å se om det er noen plasser det kommer opp noe, også heller sette ut litt sommerblomster til våren om dte er tomt noen steder.

Glad jeg ikke begynte å kjøpe løk første året vi overtok, for her var det overflod. Nå har jeg oversikt, og kan kjøpe det jeg ønsker å supplere med, samtidig som jeg vet hvor det passer å sette dem :)

Skrevet
Billigsalg sier dere, koster løk veldig mye ? De kommer vel opp år etter år  :sjenert:

Spørs jo hva det er. Tulipaner blir ofte mindre og mindre for hvert år hvis du ikke fisker løkene opp og tar dem inn. Og så må blomstene klippes av når de er avblomstret.

Krokus sprer seg sinnsykt, vi har hele hagen full av krokus hver eneste vår, de blir bare flere og flere :)

Skrevet

Krokus og scilla sprer seg jo nesten uhemmet, mens tulipanene må friskes opp litt med jevne mellormrom. Nå er det noen år siden sist jeg satte ned tulipaner her, og i år var det ikke mange igjen. Så nå er høstens prosjekt ferdig, nemlig 500 løk i jorda. ( Med påfølgende vannblemme i ene hånda... ;) )

Løk er ikke kjempedyrt, men med stor hage må det ganske mange til om det ikke skal se litt puslete ut. Så det blir noen kroner totalt , kjøpte vel løk for rundt 1000,- her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...