Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #1 Skrevet 11. september 2006 Vi er gift og har vært det i 8 år og har ett barn på 6 år. Jeg blir så oppgitt over mannen min. Til stadighet kommer det frem at han har glemt når jeg skal på noe. (Skal du bort ? Å-ja ! var det i dag det !?) En konkret ting jeg har spurt om han kan gjøre og som han har sagt ja til flere ganger - glemmer han faktisk å gjøre. (Å-ja... jeg har visst glemt det. Jada - jeg skal gjøre det i morgen) Men fremdeles er det "glemt". Glemmer at vi har en avtale å gå på kino. (???? Å - kino ja... Uff, jeg hadde glemt det jeg) Og jeg får overhodet ikke lov til å minne han på slike ting for da oppleves det som mas. Noen gode ideer om hvordan man kan forholde seg til slikt noe ? Jeg blir så oppgitt og har mest lyst til bare å "overse" han, men da blir han bare sur og føler seg "forbigått". Takknemlig for alle svar
liv Skrevet 11. september 2006 #2 Skrevet 11. september 2006 Hva med å ha familiekalender? Der du skriver ned alt som skal skje? Henge opp et sted der han ikke kan unngå å se den!
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #3 Skrevet 11. september 2006 Hva med å ha familiekalender? Der du skriver ned alt som skal skje? Henge opp et sted der han ikke kan unngå å se den! ← Vi har det skjønner du.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #4 Skrevet 11. september 2006 Vi har det skjønner du. ← Jeg ville hatt fortåelse for hans "glemsomhet" hvis vi ikke hadde en slik
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #5 Skrevet 11. september 2006 Er han generellt glemsk? Glemmer han like ofte ting som involverer kompiser og jobb? Glemmer han ofte ting som er lystbetonte for han selv? Glemte han like mye i begynnelsen av forholdet når han var forelsket og ute etter å vise sin beste side? Om du svarer ja på dette så er fyren bare glemsk. Blir det mye nei på spørsmålene over så glemmer han det han vil glemme
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #6 Skrevet 11. september 2006 Snakk med ham om det en gang til, og be ham lagre det i mobilen neste gang det er noe viktig han må huske. Slik blir han minnet på det en gang til. Men ellers ville jeg ha sagt: Jeg forstår at du ikke vil at jeg skal mase. Men det er viktig for meg at du husker det vi har blitt enige om. Hva kan du gjøre for å klare å huske det uten at jeg må minne deg på det og slik "mase"? Min glemmer også alt, men jeg henger lapper opp og ber ham plugge det inn i mobilen., og da går det greiere. Mye glemmer han fortsatt, men han har ikke noe i mot at jeg må minne ham på det. Men jeg må innrømme at jeg har noe i mot å minne ham på alt tre ganger, så jeg pleier å si: Hvordan kan du huske dette? Og som regel bruker han mobilen nå. Men jeg lurer på om jeg finner en hukommelsestrener til ham i julegave...
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #7 Skrevet 11. september 2006 så glemmer han det han vil glemme ← Det er nok den følelsen jeg sitter med ja. At han glemmer det som ikke er interessant nok for han. For alt som har med jobb og kolleger å gjøre glemmer han aldri. Det har faktisk også vært slik at han har prioritert å være tilgjengelig for jobben fremfor å si til jobben at han er opptatt "den helgen eller dagen" i forbindelse med et arrangement for familien (f.eks. dra på hytta e.l.) Så det er nok et reelt spørsmål om det faktisk er interessen som ikke er stor nok. Men å forholde seg til slikt noe da ?
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #8 Skrevet 11. september 2006 Blir dere faktisk enige om ting eller er det bare du som gjør avtaler og han ikke er helt med ? Det kan være en årsak. Hvis ikke, prøv å skrive opp alt han har glemt eksempelvis en uke. Gjorde det med min mann for noen år siden, han ble helt sjokkert over hva han hadde "glemt". Han kom frem til at han hadde et standardsvar på mye av det jeg spurte eller snakket om - ja det skal jeg ordne - fordi han han er ordentlig handyman som ordner opp i det meste. Han måtte rett og slett skjerpe seg med hensyn til bruk av tid på ulike ting - og også innse at han ikke kunne ordne alt / rekke over alt og si nei. Jeg måtte også tenke gjennom hva jeg ba han om og også venne meg til å gjøre mer selv.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #9 Skrevet 11. september 2006 Men ellers ville jeg ha sagt: Jeg forstår at du ikke vil at jeg skal mase. Men det er viktig for meg at du husker det vi har blitt enige om. Hva kan du gjøre for å klare å huske det uten at jeg må minne deg på det og slik "mase"? så jeg pleier å si: Hvordan kan du huske dette? ← Dette var ett veldig godt forslag ! Takk skal du ha jeg må "øve" meg litt slik at jeg får lagt det frem på "riktige" måten slik at han ikke oppfatter det som kritikk. For det skal det jo ikke være. :-D
Gjest gjest1 Skrevet 11. september 2006 #10 Skrevet 11. september 2006 Hvor gammel er han? Det kan jo være noe fysiologisk. Noen ganger kan man f.eks få de første symptomene på alzheimer i ung alder.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #11 Skrevet 11. september 2006 jeg må "øve" meg litt slik at jeg får lagt det frem på "riktige" måten slik at han ikke oppfatter det som kritikk. For det skal det jo ikke være. :-D ← Hvordan hadde han lagt det frem for deg om situasjonen var motsatt tror du? Om han var den store organisatoren i familien og du bare husket det du ville huske? Hadde han vært forståelsesfull om du unngikk ansvar ved å si "oops, det glemte jeg helt" som standarssvar? Synes berettigett kritikk er på sin plass. Han unnviker sitt ansvar som familiemann, og det er feigt å overlate alt som ikke er lystbetont til sin partner. Han gjør ikke jobben sin, ergo bør han tåle kritikk. han er da ingen baby heller
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #12 Skrevet 11. september 2006 Noen ganger kan man f.eks få de første symptomene på alzheimer i ung alder. ← Har vært inne på tanken men da skulle det eventuelt også være i tilknytning til hans opplagte interessefelt
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #13 Skrevet 11. september 2006 Hvordan hadde han lagt det frem for deg om situasjonen var motsatt tror du? Hadde han vært forståelsesfull om du unngikk ansvar ved å si "oops, det glemte jeg helt" som standarssvar? Synes berettigett kritikk er på sin plass. Han unnviker sitt ansvar som familiemann, og det er feigt å overlate alt som ikke er lystbetont til sin partner. ← Hvis siuasjonen var motsatt ? Siden jeg vet at han ikke helt har evnen til å sette seg inn i en annens situasjon (litt vel mye svart/hvitt holdning) så ville ikke jeg ha vært den som fraskriver meg ansvar nei. Men det er som du sier, han unnviker sitt ansvar som familiemann og overlater det som ikke er lystbetont til den andre parten. Slik har det vært hele tiden. (Skjønner ikke at jeg er her ennå :klø: )
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #14 Skrevet 11. september 2006 Dette blir nok et langt svar, da jeg var i akkurat samme situasjon selv. Jeg ble sammen med en gutt som viste seg å være glemsomheten selv. Jeg visste allerede før vi ble sammen at han var glemsk, men visste vel ikke hvor ille det var. Han var nemlig også veldig flink til å huske andre ting. I forbindelse med jobb og morsomme ting husket han det meste. Han viste også fort at en avtale om et visst klokkeslett ikke gjaldt ham, han kom notorisk for sent til alt. Men vi ble jo gift da... og fikk barn sammen. Han glemte også at jeg var på fødestua og skulle føde, det var plutselig noe annet som var mer interessant. Han hadde nemlig fått en telefon fra en han ikke hadde snakket med på lenge, så han glemte at han måtte skynte seg til fødestuen. Joda Han har glemt alt med familie og barn i alle år, noe som har resultert i at jeg ikke engang har forventet at han skulle huske noe. Derfor er det jeg som har tatt alt av ting med barnehager, skole og treninger. Jeg har bare ikke orket bry ham med det, for da slapp jeg også tenke at han burde ha husket det. Men toppen kom da han glemte at han hadde familie hjemme da han innledet et nytt forhold. Det var faktisk unnskyldningen han brukte, han glemte seg Så nå kan jeg si at jeg ikke skjønner hvordan jeg holdt ut med at han alltid glemte ting vi skulle, men husket alt som var gøy for ham.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #15 Skrevet 11. september 2006 (Skjønner ikke at jeg er her ennå :klø: ) ← Sånn er det. Men synes du skal bli litt utspekulert. Det er lov å ta i bruk skitne triks for å få han til å overta litt av det kjedelige arbeidet. Litt hodepine og "jeg bare MÅÅÅÅ gå å legge meg. Her har du en liste over alt som skal gjøres i dag." for eksempel.....
Gjest masekråka Skrevet 12. september 2006 #16 Skrevet 12. september 2006 Vi er gift og har vært det i 8 år og har ett barn på 6 år. Jeg blir så oppgitt over mannen min. Til stadighet kommer det frem at han har glemt når jeg skal på noe. (Skal du bort ? Å-ja ! var det i dag det !?) En konkret ting jeg har spurt om han kan gjøre og som han har sagt ja til flere ganger - glemmer han faktisk å gjøre. (Å-ja... jeg har visst glemt det. Jada - jeg skal gjøre det i morgen) Men fremdeles er det "glemt". Glemmer at vi har en avtale å gå på kino. (???? Å - kino ja... Uff, jeg hadde glemt det jeg) Og jeg får overhodet ikke lov til å minne han på slike ting for da oppleves det som mas. Noen gode ideer om hvordan man kan forholde seg til slikt noe ? Jeg blir så oppgitt og har mest lyst til bare å "overse" han, men da blir han bare sur og føler seg "forbigått". Takknemlig for alle svar ← Kjenner meg godt igjen. Jeg konfronterte han da han igjen hadde glemt noe jeg hadde sagt, og spurte han om han syntes jeg snakket mye tull og uvesentligheter siden han aldri husket hva jeg hadde sagt. At det jeg sa ikke var noe å bry seg om, om det var bare pjatt som han lot gå inn av det ene øret og ut av det andre uten at noe festet seg. Nei, det var visst ikke sånn da, men han ble så lei av masing. Når han skal handle så må jeg skrive hva han skal handle på en lapp for ellers husker han det ikke, men når jeg skriver det på en lapp så overser han lappen. Vi har hatt flere diskusjoner om dette uten at det har endret noe, så nå skal jeg bruke hans metode en stund. Å, sa du det, det kan jeg ikke huske. Er det rart det er krig i verden.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #17 Skrevet 12. september 2006 Hva med å gi fra deg ansvaret for hele oppgaven til din kjære ? Lettere å huske noe man har ordna sjøl...
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #18 Skrevet 12. september 2006 Jeg blir så oppgitt over mannen min. Til stadighet kommer det frem at han har glemt når jeg skal på noe. (Skal du bort ? Å-ja ! var det i dag det !?) ← Betyr det at du ikke får gjort som planlagt og stadig må utsette ting eller avlyse ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå