Gå til innhold

Hvordan er døgnet for tre uker gamle babyer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på ca 3 uker og er førstegangsfødende. Livet mitt er blitt fullt av spørsmål for tiden, spørsmål som,; sover barnet for mye/lite, spiser det for mye/for lite, bæsjer det for mye/for lite, opptar meg i stor grad......

I natt sov knøttet fra ca 2200 til ca 0400. Deretter ammet jeg barnet og la det i sengen og da sov han til ca kl 0800. Vi ammet/skiftet/rapte og koste oss i litt over en time før jeg la barnet i sengen for å sove igjen. Han er jo ikke så mye på underholdning, liksom, så det går jo liksom i de tre viktigste tingene, spise/bæsje og sove.... Er dette vanlig rutine, eller bør de være våkne lenger? Har jo fryktelig lyst til å kose med ham da, feks ligge i sengen etter amming, men i følge helsesøster lærer de fort slik at etterhvert blir det en vane, så jeg prøver å ikke ligge for lenge.....

Så mitt spørsmål er; hvordan er deres døgn sammen med babyen? Sånn ca da, for det er vel ingen som har fått inn noen rutiner enda????? :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de er så små er det helt umulig å forutsi noe som helst. Din baby høres helt vanlig ut, og om en stund vil han være våken i lengre strekk. Akkurat om natten er det sikkert lurt å legge ham tilbake etter amming, og markere at det er natt.

Skrevet

Uten at jeg har personlig erfaring (vel, jo, engang var jeg også baby, men det husker jeg ikke) er det nå slik at babyer på 3 uker sover, spiser, bæsjer, gråter, spiser, sover og gråter, og dette gjør de stort sett hele døgnet.

Så det høres ganske normalt ut ja. som tuji sier vil det endre seg etterhvert. Og da kan du begynne å inarbeide rutiner. Men nå... ja, så er det nok å sove, spise og få utigjen det den har spist som er fokuset for babyen din.

Selvsagt bekymrer du deg for alt mulig, det er nok ganske vanlig, men alt i alt virker babyen din helt normal

Skrevet

Ja, 3 uker gamle babyer har ganske primær og enkle krav: Mat, bleie, soving.....og masssssse kos :)

Vi begynte med sånn "legge-rutiner" når hun var rundt 2-3 mndr gamle. Dvs....for at hun ikke skulle "ta over" alt fikk vi henne lagt til nooogenlunde samme tider på kvelden. På den måten får man en mer greiere hverdag og kan planlegge ting og tang.

Ting glir lettere når du blir kjent med babyen din og babyen med deg. Når h*n sover en lur på formiddagen kan du f.eks se på tv, sette på en maskin med klær, ta en tlf, surfe på nett..eller rett og slett ta en lur du også.

Vi måtte starte med tynn velling når hun var nesten 3 mndr - men det var egentlig helt greit det. Hun fikk velling + melk og sov da som en stein fra ca kl 22-23 til rundt 07-08. Da fikk hun skifte av bleie, mat og sov gjerne en time el to ekstra. DET var godt ja. Samme med soveluren på formiddagen. Få en rutine på det. Tro meg - ting glir MYE lettere da :)

Og, etterhvert vil du høre forskjell på gråt. Om det er "jeg er sultteeeeen-gi meg maaaaaaaaat-gråt" eller "humpff...har det ikke særlig bra nå-gråt"....eller "hallooo..er det ingen som koser med meg-gråt"...du skjønner? ;)

KOS deg - denne tiden går så utrooolig fort over...

Skrevet

det høres bra ut den rytmen til baby ang soving,

når min var ca 3 uker sovnet hun 23 -ca 3-4 og da ammet jeg henne evnt skiftet bleie hvis det var avføring,men ellers la jeg henne i sengen igjen,for det kan bli en stygg uvane om du skal begynne å leke med barnet om natten(hvis jeg leste riktig)ville heller dullet mer om dagen,babyer sover en del men etterhvert blir de mer våken,min er nå 3 mnd smiler ,"arø" i ett sett.

i begynnelsen lå barnet i sengen vår når jeg ammet og jeg sovnet innimellom,men nå sitter jegg i sengen og ammer og ligger henne bort igjen,har en 1 barn til så søvn er viktig for oss nå ja :ler:

barnet ditt høres helt normalt ut ja

lykke til nyt tiden kjempe koselig

Skrevet

å, jeg synes du er litt heldig der. har en 4 uker gammel, har han i armrnene mine nå foir å få han til å rape. så jeg sktiver med en hånd på tastaturet.

jeg skulle ønske han sover litt lenger han. inatt sov han bare en time av gangen. soving i en time, og så amming+raping i en time eller to ca.. og så videre igjen... ellers sover han tre timer av gangen. noen ganger bare to. så jeg er veldig sliten merker jweg. det blir vel sånn når man uikke får sove ut. pappaen er i jobb nå så det er meg som våker på natta..jeg er også førstegangsfødende, og dette her synes ikke jeg er lett, men jeg prø ver å gjøre så godt jeg kan. jeg har i tilleg huasarbeidet., så når han endelig sovner gjør jeg husarbeid.

sånn er min hverdag blitt nå, men jeg koser meg kjempemye med den lille selv om jeg er veldig sliten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...