Smascha Skrevet 11. september 2006 #1 Skrevet 11. september 2006 Leste i helga en liten notis om at Holocaustsenteret i Oslo, ble finansiert av Norge som en unnskyldning til at jøder ble forfulgt og deportert av norske myndigheter, og eiendelen deres ekspropriert.... Nå husker jeg ikke hvilken avis dette sto i. Kan noen hjelpe meg, evt har noen info om dette?
Carrot Skrevet 11. september 2006 #3 Skrevet 11. september 2006 Nå var det vel "tyske myndigheter i norge" som sto for deporteringen og ikke norske myndigheter som var rømt landet - men de norske myndighetene tok ansvar for landets skam påført av de som sympatiserte med nasismen... Det står mer respekt av det enn grunnlag for skam i mine øyne..
T.S Skrevet 11. september 2006 #4 Skrevet 11. september 2006 Nå var det vel "tyske myndigheter i norge" som sto for deporteringen og ikke norske myndigheter som var rømt landet - men de norske myndighetene tok ansvar for landets skam påført av de som sympatiserte med nasismen... Det står mer respekt av det enn grunnlag for skam i mine øyne.. ← Tyskerne (som marsjerte inn i landet vårt med hornmusikk, omtrent uten å bli skutt på) hadde god hjelp av mange nordmenn.
Carrot Skrevet 11. september 2006 #5 Skrevet 11. september 2006 Ja - sympatisører som fikk sin straff etter krigen - sammen med mange uskyldige som også fikk sin straff, for eksepel barn som ikke hadde de "rette" fedrene... Det er mye vondt å rippe opp i i forbindelse med krigen - men jeg syns vi kanskje kan fokusere på det TS spurte om - som en unnskyldning til at jøder ble forfulgt og deportert av norske myndigheter, og eiendelen deres ekspropriert.... og det var ikke de rette norske myndighetene som hverken deporterte eller eksproprierte jøder og deres eiendeler....
Smascha Skrevet 11. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 11. september 2006 - og det var ikke de rette norske myndighetene som hverken deporterte eller eksproprierte jøder og deres eiendeler.... ← Det som var det interessante med den notisen, var at det var hevdet at nettopp de sittende norske myndigheter og byråkrati (innsatt før 1939) var involvert i internering av jøder og videresalg av eiendeler som var blitt beslaglagt før krigen.... Altså kan ikke dette ha vært tyskere eller norske nazister, sant?
Carrot Skrevet 11. september 2006 #7 Skrevet 11. september 2006 På denne linken jeg legger ved kan du lese om den offentlige hva den norske regjering gjorde i forbindelse med tyskerenes beslaglegging av jøders eiendommer og verdier ; LINK der står bl.a: Utvalgets mandat er å kartlegge hva som skjedde med jødenes eiendeler under den 2. verdenskrig. Herunder skal utvalget bl.a. beskrive Quisling-regimets regelverk om beslag av jødisk eiendom, fremgangsmåten ved beslagene, og antatt verdi på det som ble beslaglagt. Videre skal utvalget kartlegge hvorledes og i hvilket omfang beslaglagte verdier/eiendeler ble tilbakeført etter krigen, og verdien av disse. Forøvrig er denne LINKEN full av informasjon om saken.. Jeg vil gjerne se "svart på hvitt" dersom noen mener å kunne dokumentere at Norges rådende myndighet uten påvirkning av nasismen har bidratt til utryddelse av jødene..
Smascha Skrevet 11. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 11. september 2006 Jeg vil gjerne se "svart på hvitt" dersom noen mener å kunne dokumentere at Norges rådende myndighet uten påvirkning av nasismen har bidratt til utryddelse av jødene.. Eh, ja... Meg også Det var liksom derfor jeg startet denne linken!
Gjest Elfrida Skrevet 11. september 2006 #9 Skrevet 11. september 2006 Det var vel en del jødehat før krigen også, som naziztene klarte å benytte seg av for å bli populære. Tror ikke det er så lett å bevise, men man kan sikkert studere avisskriverier og andre norske kilder fra mellomkrigstida for å finne ut av det. Det er det for øvrig sikkert noen som har gjort, men jeg kjenner ikke til noen slike studier.
Gjest Elfrida Skrevet 11. september 2006 #10 Skrevet 11. september 2006 For øvrig var jo ikke jødehat noe naziztene oppfant, antisemittisme har vært utbredt i Europa i hvert fall siden middelalderen, med plassering i Ghettoer, påbud om at man måtte gå med visse plagg/merker for å vise at man var jøde, forbud mot visse yrker, etc etc.
Christiane Skrevet 11. september 2006 #11 Skrevet 11. september 2006 (endret) Tysk-vennlige myndigheter i omtrent samtlige okkuperte land bidro til jødeutryddelsen. Det var selvsagt efter påbud fra de tyske myndighetene, og byråkratene hadde ofte blitt erstattet av mer nazistvennlig personell i forkant. Jeg synes det blir fryktelig misvisende å si at Norge var delaktig i Holocaust av den grunn. landet var tross alt okkupert. Det blir som å si at Norge var en tysk alliert fordi noen norske frivillige tjenestegjorde på Østfronten. Endret 11. september 2006 av Christiane
KR-øst Skrevet 11. september 2006 #12 Skrevet 11. september 2006 For øvrig var jo ikke jødehat noe naziztene oppfant, antisemittisme har vært utbredt i Europa i hvert fall siden middelalderen, med plassering i Ghettoer, påbud om at man måtte gå med visse plagg/merker for å vise at man var jøde, forbud mot visse yrker, etc etc. ← Dette er nok riktig, for den arabiske leder som etterfulgte Muhammed var Omar. Han fremkom med et dokument som kaltes Omar Charteret der han fastsatte reglene og betingelser for jøder som levde ved og under islamsk arabisk styre. 1. Det var forbudt for jøder å berøre Koranen 2. Det ble krevd at jøder skulle bære spesielle klær. 3. Det ble krevd at jøder skulle bære en gul tøybit som et merke (blått for kristne). 4. Det var ikke tillatt for jøder å praktisere sin religion offentlig. 5. Det var ikke tillatt for en jøde å eie en hest, som var et tegn på verdighet. 6. Det ble krevd at jøder skulle begrave sine døde uten å sørge i offentlighet. 7. Det ble krevd at jøder skulle betale spesielle skatter. 8. Jøder ble ikke tillatt å forsvare seg mot muslimer, osv. Alt dette med mye mer måtte jødene lide allerede i Muhammeds tid, fordi han snudde fra venn til fiende av jødene da de ikke ville godkjenne ham som en profet. Men tross dette så tror jeg ikke at disse var de første som hatet jødene.
Gjest StoreSky Skrevet 11. september 2006 #13 Skrevet 11. september 2006 Norge hadde lenge en egen jøde-lov som sa at jøder ikke hadde tilgang til riket. de hadde ikke rett til å få fast arbeid og bosted. Anti-semittismen har eksistert i hele europa i minst 2000 år. Romere, kristne, katolikker, etc. og den alminnerlige befolkning. Og ja. Rett før og under 2. verdenskrig så var det mange som ble tiltrukket av nazisme for "den endelige løsning". Mange "gode" normenn angav naboer, kollegaer, sam-bygdinger til nazistene, for så å bli satt på båten til konsentrasjonsleirene. Norsk politi var bland annet delaktig i deportasjonen av de som ble sent med det tyske skipet Donau (usikker på om jeg blander navn her) som lå til havn her i Norge. Antallet nazister i Norges forsvar (mellom-krigstiden, 2. VK) var høyere jo høyere rang. Altså det var få sympatisører og medlemer av NS bland rekruttene, mens det blandt høyere offiserer var mer regelen enn unntaket. (90% ?) Og den norske regjering med kongen, stakk jo så beleilig av til England. Men ja, den regjeringen som var UNDER okkupasjone, kan selvfølgelig ikke dagens Norge ta ansvar for. Men Norge og dens regjering gjorde heller ikke mye for å demme opp for okkupasjonen, deportasjon, etc. Man satset på nøytralitet og å hive seg med "vinneren" -og norge ble jo som kjent okkupert i fire år, og heldig for oss så vant vest.maktene krigen. off topic: russerne var de første til å trå på norsk jord som befriere av Norge. Så kom Englenderne et godt stykke etter.
Gjest StoreSky Skrevet 11. september 2006 #14 Skrevet 11. september 2006 http://www.norskfolke.museum.no/wergelands...ages/lenker.htm Norge og holdningene til jødene.
Carrot Skrevet 12. september 2006 #15 Skrevet 12. september 2006 (endret) Norge hadde lenge en egen jøde-lov som sa at jøder ikke hadde tilgang til riket. de hadde ikke rett til å få fast arbeid og bosted. ← Syns kanskje en lov som ble avskaffet lenge før krigen ikke er helt tungtveiende argumentasjon i forhold til om det var eller ikke var slik at norske myndigheter deporterte jøder under 2. verdenskrig - da tenker jeg på de myndigheter som IKKE støttet nazizmen og som sammen med kongefamilien flyktet til england... På den linken du la ved fant jeg nye linker som førte til at jeg fant denne informasjonen ; - beslutningen om å fjerne bestemmelsen om forbud for jøder i norges grunnlov ble fremmet av Henrik Wergeland i 1839... Den 13. juni 1851 gjorde Stortinget vedtak om å stryke den bestemmelsen i Grunnloven ("§2, siste passus") som nektet jøder adgang til kongeriket. Og i 1842 ble det sitert fra et tysk konversasjonsleksikon som brakte en lite smigrende omtale av Norges holdning til jødene: "Den eneste Stat, som til dette Øieblik ingen Jøde taaler, er Norge... Så vidt jeg kan finne er dette da lenge før krigen og kan ikke knyttes sammen med denne slik jeg tolket det i motsetning til ditt innlegg.. Forbudet i grunnloven hadde først og fremst en religiøs begrunnelse . Det ble derfor plassert i den samme paragraf som slo fast at den evangelisk-lutherske religion var statens offentlige religion, og at jesuitter og munkeordener ikke måtte tåles. Dette leste jeg i den rapporten norske myndigheter fikk laget og som alle kan lese i sin helhet ved å gå inn på Odin sine sider her der står også at det i 1920 var 1457 jøder her i Norge, og i følge boken «Exil in Norwegen» skrevet av Einhart Lorentz kom det noe over 500 jødiske flyktninger til Norge i tiden 1933 frem til 9. april 1940, de fleste kom på slutten av perioden da krystallnatten i Tyskland hadde sendt jødene på flukt verden i vår del av verden. Når Tyskland innvarderte Norge i 1940 sier rapporten at det bare var litt over 300 jødiske flyktninger i Norge og at det totalt sett var omkring 2100 jødet i landet. Norsk politi var bland annet delaktig i deportasjonen av de som ble sent med det tyske skipet Donau (usikker på om jeg blander navn her) som lå til havn her i Norge. ← Hvor fant du dette? Jeg fant dette i Odin sin rapport; Et særtrekk ved okkupasjonsregimet i Norge var at det ikke bare besto av et tysk sivilt styre med Reichskommissar Josef Terboven i spissen, men at tyskerne lot innenlandske nasjonalsosialister få del i regjeringsmakten. Allerede 25. september 1940 utnevnte Terboven NS-medlemmer til de fleste statsrådspostene, og etter 1. februar 1942 ledet Quisling en ren NS-regjering under tysk kontroll. Selv om initiativet til og drivkraften bak jødeaksjonen i Norge kom fra tyskerne, ble denne regjeringen tungt engasjert i jødeaksjonen. Rapporten sier videre at i første omgang var ikke Norge med i opprenskningen men at det på ett tidspunkt etter 1941 - vinteren mot 1942 - ble tatt en beslutning i tyskland eller av de tyske styresmaktene her at vi også skulle deportere jøder, og at dette som henvist over ble foretatt av netopp tyske myndigheter i Norge. Antallet nazister i Norges forsvar (mellom-krigstiden, 2. VK) var høyere jo høyere rang. Altså det var få sympatisører og medlemer av NS bland rekruttene, mens det blandt høyere offiserer var mer regelen enn unntaket. (90% ?) ← Dette er ikke helt slik jeg leser rapporten jeg viser til, den sier at det i 1941 kom en tysk sjef for sikkerhetspolitiet til Tr.hjem - en Ernst Flensch - som bidro sterkt til inndraging av jøder og deres verdier og at denne beholdt kontrollen over de verdiene en lang stund før de ble overlatt til NS-myndighetenes likvidasjonsstyre. Og at denne også da i stor grad bidro til å få gjenninført "jødeparagrafen" som i sin tid ble opphevet - altså skjedde dette under den tyske okkupasjonen av Norge - med tyske sikkerhetsoffiserer i spissen, ikke med hovedvekt av sympatsører slik jeg leser ditt innlegg.. Og den norske regjering med kongen, stakk jo så beleilig av til England. ← Eh - beleilig? Hva mener du de skulle gjort da? Bare for å spørre.... Men ja, den regjeringen som var UNDER okkupasjone, kan selvfølgelig ikke dagens Norge ta ansvar for. Men Norge og dens regjering gjorde heller ikke mye for å demme opp for okkupasjonen, deportasjon, etc. Man satset på nøytralitet og å hive seg med "vinneren" -og norge ble jo som kjent okkupert i fire år, og heldig for oss så vant vest.maktene krigen. ← Jeg tror ikke motstandsforkjempere i live i dag er helt enig med deg i dette - de vil nok si at nettopp fordi den norske regjering og kongefamilie var trygge og kunne sende meldinger hjem via "ulovlige" radiosendiger til motstandsfolk rundt om bidro de ikke bare til å kjempe for friheten men også til å holde motivasjon og troen på frihet oppe i det norske folket.. off topic: russerne var de første til å trå på norsk jord som befriere av Norge. Så kom Englenderne et godt stykke etter. ← Ja? så? Hva var poenget ditt?? Jeg er mildest talt overrasket over det jeg oppfatter som en skjult antydnig i ditt innlegg - mulig det er noe jeg alene leser og i så fall beklager jeg min oppfatning, men det er utrolig at noen i dag kan mene at Norge som nasjon av nordmenn uten påvirkning av nazi-tyskland bidro til utryddelsen av Jødene under 2. verdenskrig?? I Norge fantes det et norsk nasjonalsosialistisk parti med bl.a. Quisling i som tok over som styre for landet og som tyskerne kunne utnytte, derfor overlot tyskerne gjerne den politiske belastningen med å arrestere jødene til NS. Tyskerne mente at ved sitt kjennskap til norske forhold kinne NS lettere gjennomføre arrestasjonene enn tysk sikkerhetspoliti. Kanskje var det også et motiv at norsk politi ville virke mindre oppskakende enn tysk? Derfor ble det NS-myndighetene som gjennomførte jarrestasjoner med sikte på en foreløpig internering - ved hjelp av sitt politi, sine fengsler og sine eller tyske interneringsleire, først og fremst Statspolitiet (Stapo) som var et spesielt NS-politi, delvis også Hirden og frontkjempere, dertil andre deler av politiet som var mer eller mindre nazifisert... Fortsatt henter jeg denne informasjonen min fra Odin sine sider... Ved krigens slutt var 40,5 % av polititjenestemennene og 49,3 % av lensmennene medlemmer av NS (du antydet 90% i en sammenheng??) det er videre ganske omstridt tema om alle som var med i NS visste hva den egentlige hensikten ved deportering var... Så kanskje om de visste ville dette tallet over de som støttet NS vært ennå lavere - se på Hamsund.. Var han eller var han ikke en sympatisør?? alt klarte ca. 1300 av de jødene som befant seg i Norge 9. april 1940 å flykte til vårt naboland. Så av antallet på 2100 jøder var det halvparten og litt over det som klarte flykte - da ofte ved hjelp av motstandstyrkene.... Som forøvrig gjorde en fenomenal innsats under krigen - men det er en annen sak... edit skrivefeil Endret 12. september 2006 av Carrot
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #16 Skrevet 12. september 2006 Dette er nok riktig, for den arabiske leder som etterfulgte Muhammed var Omar. Han fremkom med et dokument som kaltes Omar Charteret der han fastsatte reglene og betingelser for jøder som levde ved og under islamsk arabisk styre. 1. Det var forbudt for jøder å berøre Koranen 2. Det ble krevd at jøder skulle bære spesielle klær. 3. Det ble krevd at jøder skulle bære en gul tøybit som et merke (blått for kristne). 4. Det var ikke tillatt for jøder å praktisere sin religion offentlig. 5. Det var ikke tillatt for en jøde å eie en hest, som var et tegn på verdighet. 6. Det ble krevd at jøder skulle begrave sine døde uten å sørge i offentlighet. 7. Det ble krevd at jøder skulle betale spesielle skatter. 8. Jøder ble ikke tillatt å forsvare seg mot muslimer, osv. Alt dette med mye mer måtte jødene lide allerede i Muhammeds tid, fordi han snudde fra venn til fiende av jødene da de ikke ville godkjenne ham som en profet. Men tross dette så tror jeg ikke at disse var de første som hatet jødene. ← Bullshit!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå