Gjest litt irritert Skrevet 10. september 2006 #1 Skrevet 10. september 2006 Ja som tittelen sier, vi ønsker et uformelt bryllup uten taler og sang, men noen av gjestene har problemer med å godta dette. De mener at dersom de ønsker å gi oss en tale/sang burde vi sette pris på dette. Jeg forstår veldig godt at dette kan virke rart og kanskje utakknemlig for noen av gjestene, men skal vi ut av hennsyn til det gå mot våre egne øsnker om hvrordan dagen skal være? Vi ønsker en uformell feiring og det kommer ikke til å bli et typisk "sitt rundt bordet m/taler" bryllup, selv om det kommer til å være pent og lit høytidelig likevel. Er så redd får å tråkke min noe sarte familie på tærne, men ønsker virkelig ikke taler og sang. Vi skal ha bufet så det kommer ikke til å bli pinelg stille rundt bordet, siden det ikke blir sånn skikkelig bordsetting. For øyeblikket forekommer det faktisk litt irritasjon blandt noen i familien på grunn av dette, og det syntes jeg er lite hyggelig. Jeg liker heller ikke gang på gang å måtte forsvare meg og forsikre, ettersom tiden nermer seg, at de fremdeles tar våre ønsker i etterettning. Det er greit at feiringen ikke bare er for brudeparet, men burde ikke brudeparets ønsker bli tatt med i beregningen også? Jeg er ikke bare ute etter å forsvare min sak her, (selv om det kanskje ser slik ut nå når jeg akkurat har vært i en diskusjon og er litt irritert). Om dere mener vi er urimelige, kan dere forklare meg på en litt mer sakelig måte enn det gjestene klarer om hvorfor vi burde revurdere valget vårt?
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #2 Skrevet 10. september 2006 Så lenge dere sier skikkelig fra i god tid i forveien så bør det være ok for gjestene. Men jeg kan godt forstå de som føler seg snurt over at dere ikke vil ta i mot en tale eller sang. Det er nesten som å ikke ville ta i mot ros, eller en gave eller en klem. (i allefall føler noen det slik). Jeg kan forstå at dere har bestemt dere for hva dere ønsker, og ville respektert deres valg. Men det betyr ikke at gjestene deres liker dette. de har også sine følelesr, og "desverre" så er bryllup en situasjon med MYE følelser for de involverte. Noen er muligens også redde for at det skal bli snakket om i ettertid at, -å det var ingen som holdt taler,- så merkelig (dersom de ikke fikk med seg at bruden og brudgommen nektet selv de nærmeste.) Også er det nok noen som er litt velmenende og mener at dere nok kommer til å angre dere om det ikke blir taler, kansje dere ikke angrer før om 20 år, men alikevel... Hvorfor er dere så bestemt på å ikke ville ha taler? (har dere tenkt veldig godt gjennom dette?)
Gjest TS Skrevet 10. september 2006 #3 Skrevet 10. september 2006 Bruden øsnker egentlig ikke et stort bryllp, men likevel har vi valgt å ha et semistort bryllup fordi brudgom samt familie ønsker dette. Hadde vi valgt å hatt det 100% etter våre ønsker hadde det blitt så mye mas, at vi valgte en mellomting. Som du sier familie er viktig og deres følelse skal også taes med i betraktning. Grunnen er altså at vi ikke ønskker et tradisjonellt og formellt bryllup men mer en sammenkommst for å feire en stor annledning om du ser forskjellen, ble noe klønete formulert ser jeg. Bruden er noe skjenert og liker ikke så mye oppmerksomhet, så kompremisset ble da en del gjester, men feiring med en løsere stemning. (ikke giftemål i kirka, og ikke tre retters middag, ikke brudevals men annen form for dans ol) Folk er forskjellige noen menneske har ikke alltid sett for seg et stort bryllup og er mer komfortabel med en litt annen type feiring. Og ja vi har tenkt over det ut og inn, (familien vår har ikke akkurat gjort det mulig å la ver ) og jeg var inne på å droppe hele greia da det hele utviklet seg til en feiring som jeg ikke følte meg komortabel med. Jeg ønsker dele dagen med mine nermeste, og gleder meg veldig til opplegget vi har fått til. Vi har klart å legge inn litt høytidelige elementer, slik at gjestene skal sitte igjen med en positiv opplevelse av festen, til tross for at den er noe utradisjonell. Vi har planlagt godt, sammen med en arrangør hvordan vi skal få dette til uten taler og sang.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #4 Skrevet 11. september 2006 Man kan ha skåler isteden for taler, slik man ofte har i engelske land? Blir ikke så høytidileig da, om man tar det mens alle står ved velkomsten for eksempel.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #5 Skrevet 11. september 2006 Ikke bøy dere for flertallets tyranni. Det er deres dag, dere inviterer til fest, og dere bestemmer formen.
Kykkelikokos Skrevet 11. september 2006 #6 Skrevet 11. september 2006 (endret) Jeg har samme problem. Jeg sa til foreldrene mine at jeg ville ha minst mulig taler OG sanger. Dette mente de at jeg ikke kunne bestemme selv. Jaja, så får vel folk holde dørgende kjedelige taler da. Det er greit for meg at "standard-talene" holdes, f.eks brudgom, forelder og forlover.. men ikke at tanter og onkler skal holde taler. Jeg vil heller ikke ha allsanger utover noen få. Dette var i følge mine foreldre frekt av meg. Jaja. Endret 11. september 2006 av darkness|
Gjest Gjest_Alterna_* Skrevet 11. september 2006 #7 Skrevet 11. september 2006 Jeg har samme problem. Jeg sa til foreldrene mine at jeg ville ha minst mulig taler OG sanger. Dette mente de at jeg ikke kunne bestemme selv. Jaja, så får vel folk holde dørgende kjedelige taler da. Det er greit for meg at "standard-talene" holdes, f.eks brudgom, forelder og forlover.. men ikke at tanter og onkler skal holde taler. Jeg vil heller ikke ha allsanger utover noen få. Dette var i følge mine foreldre frekt av meg. Jaja. ← Har du spurt dem hvorfor du ikke kan bestemme det?
Gjest TS Skrevet 11. september 2006 #8 Skrevet 11. september 2006 Jeg lurer på om det kan være et generasjonsskille her, hvor de litt eldre (foreldre, besteforeldre og tanter) finner det uhørt at festen ikke skal følge samme rammer som det de er vandt til. Forstår jeg deg rett i at dere har firet litt ned på kravene og tillat noen taler og noe sang? For meg er det kanskje dette med allsang som er det verste, har aldri likt det og føler meg ubekvem med slik "påtvunget" morro. Jeg er enda litt usikker på hva vi kommer til å gjøre. På en måte vil jeg jo ha det slik vi ønsker(og mener noe annet egentlig er uhørt), på en annen side orker jeg ikke ha flere diskusjoner og ubekvem stemning i familen fordi vi vil ha det slik. Det er ikke så viktig at jeg er villig til å skape dårlig steming blandt oen av gjestene fordi de ikke får mulighet til å gi oss den oppmerksomheten de ønsker. Det er nesten rart hvor mye følelser det er knyttet til dette med bryllup, som noen nevnte over. Det er så mange meninger man skal ta hennsyn til for å gjøre dagen vellykket også for gjestene, men vanskelig å kombinere alles ønsker på en gang. Særlig når det går mot ens enge...
Kykkelikokos Skrevet 11. september 2006 #9 Skrevet 11. september 2006 Har du spurt dem hvorfor du ikke kan bestemme det? ← De mener det er frekt (at andre vil oppfatte det som frekt) å legge føringer på om de får holde tale/lage sanger eller ikke.
razmatazz Skrevet 11. september 2006 #10 Skrevet 11. september 2006 Jeg har samme problem. Jeg sa til foreldrene mine at jeg ville ha minst mulig taler OG sanger. Dette mente de at jeg ikke kunne bestemme selv. Jaja, så får vel folk holde dørgende kjedelige taler da. Det er greit for meg at "standard-talene" holdes, f.eks brudgom, forelder og forlover.. men ikke at tanter og onkler skal holde taler. Jeg vil heller ikke ha allsanger utover noen få. Dette var i følge mine foreldre frekt av meg. Jaja. ← Gi nå familie og venner litte granne cred... Er jo ikke sikkert talene blir "dørgende kjedelige" da Talene i vårt bryllup var hvertfall veldig fine, gjennomførte og morsomme! Vi hadde også angst for slike allsanger, men vi fant ut etterhvert (etter noen litt opphetede diskusjoner med enkelte familiemedlemmer) at vi kunne jo ikke ha kontroll på alt som skulle skje. Det kom 2 sanger; den ene var litt pinlig (men det var ikke verdens undergang), men den andre var faktisk veldig bra Uansett syntes vi det var verdt å slippe og tenke på og ergre seg over en sånn filleting i forkant av bryllupet, og heller la det stå til.
Gjest TS Skrevet 11. september 2006 #11 Skrevet 11. september 2006 Gi nå familie og venner litte granne cred... Er jo ikke sikkert talene blir "dørgende kjedelige" da Talene i vårt bryllup var hvertfall veldig fine, gjennomførte og morsomme! ← Poenget er vel ikke at talene kommer til å bli kjedelige. Det er flere i vår familie som kunne holdt gode taler. Poenget er vel, i mitt tilfelle ialle fall, at det ikke er den type fest vi ønsker. Jeg har aldri likt taler, uansett hvor gode de nå enn er, fordi det med ett skaper en noe mer høytidelig stemning enn det jeg er komfortabel med. Jeg forbinder taler særlig i bryllup med en høytidelig og mer tradisjonell stemning enn det vi ønsker ha i bryllupet vårt. Så det har mer med hvilken type fest vi ønsker å ha, heller enn talene og sangene i seg selv. Men jeg ser absoludt problemstillingen med at det kan oppfattes som frekt å ikke ta i mot noe som noen ønsker å gi, derfor vet jeg ikke helt hva vi kommer til å gjøre enda. Er bare litt frustrert over at våre ønsker ikke kan respekteres når vi har respektert spesifikke tilretelegginger for andre i familien(ikke etter spesifikkt ønske, men fordi vi vil ta hensyn) på denne dagen.
razmatazz Skrevet 11. september 2006 #12 Skrevet 11. september 2006 Jeg skjønner fullstendig hva du mener. Kommentaren min var mest rettet til hun som skrev at hun ikke ville ha kjedelige taler. Hvis det betyr mye for dere å ikke ha taler og/eller sanger i bryllupet synes jeg folk skal respektere det, men som du også har erfart betyr det at det av og til skaper konflikter. Vi valgte å la det stå til med det som var av taler og sanger fordi det ikke var en så stor sak for oss (selvom vi, som jeg sa tidligere, var ganske anti-allsang).
Kykkelikokos Skrevet 11. september 2006 #13 Skrevet 11. september 2006 Tja. Jeg burde kanskje gi familien min litt mer cred, men jeg mener at tanter/onkler ikke kjenner meg godt nok til å holde taler som ikke vil føre til at jeg føler meg utilpass eller at jeg synes at det bare haler ut tiden. Jeg vil ikke ha en langdryg tale, og synes ikke man trenger å holde tale bare for å holde tale. Egentlig så synes jeg i grunn at allsanger er værst.. men familien min er heller typen til å lage sanger enn taler.. huff.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 11. september 2006 #14 Skrevet 11. september 2006 Jeg hater både rosa sanger og taler, uansett hvor bra de måtte være. Spesielt sanger. Halvparten kan ikke melodien, og den andre halvparten kan ikke synge. Ingen klarer å lese teksten samtidig som de synger, så det blir lavt og flaut og treigt. *grøss* Er du "heldig", så har du ei tante som er selvutnevnt sanger og synger høyt og skingrende for å vise seg fram. Taler er bare fælt. Vet aldri hva folk finner på å si. Heldigvis var det ingen talere i vårt bryllup, heller ikke i konfirmasjonen min siden jeg ikke ville ha det. Kan du ikke bare si at dere ønsker ikke taler, og siden det er deres dag og dere som inviterer til fest, så er det dere som velger. Foreslå at folk heller skriver et brev el.l til dere, som dere kan ha i bryllupsalbumet deres. En lykkeønskning og mimregreie, om du vil. Det er jo det taler stort sett er uansett. Lager de det litt pent, så kan dere jo ha det utstilt på gavebordet.
razmatazz Skrevet 11. september 2006 #15 Skrevet 11. september 2006 (endret) Kan du ikke bare si at dere ønsker ikke taler, og siden det er deres dag og dere som inviterer til fest, så er det dere som velger. Foreslå at folk heller skriver et brev el.l til dere, som dere kan ha i bryllupsalbumet deres. En lykkeønskning og mimregreie, om du vil. Det er jo det taler stort sett er uansett. Lager de det litt pent, så kan dere jo ha det utstilt på gavebordet. ← Det var egentlig en ganske god idé dersom man ikke ønsker taler. Kan jo da be de som har lyst til å si noe om å gi dere talen skriftlig istedet, så kan det settes pent inn i et album eller lignende. Da slipper dere å bekymre dere for at festen blir for stiv, samtidig som dere kan få "taler" likevel Endret 11. september 2006 av razmatazz
Gjest Gjest_Alterna_* Skrevet 11. september 2006 #16 Skrevet 11. september 2006 De mener det er frekt (at andre vil oppfatte det som frekt) å legge føringer på om de får holde tale/lage sanger eller ikke. ← Så foreldrene dine mener at andre vil oppfatte det som frekt? Har du spurt noen andre? Kanskje de ikke oppfatter det som frekt. Jeg blir litt irritert når noen sier at "folk vil oppfatte det som...", "andre vil oppfatte det som...". Det blir sikkert du også. Det er jammen ikke sikkert det er slik. I enhver sammenheng legges føringer. I bryllup er det særlig bryllupstradisjonene som er føringene, men de er ikke mindre føringer selv om de oppfattes som selvsagte for noen. Jeg synes det er frekt av dine foreldre å presse dere følelsesmessig slik at de får sine føringer gjennom.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #17 Skrevet 12. september 2006 Dette bestemmer dere, ikke alle andre. Så lenge dere sier fra på en skikkelig måte, må andre respektere dette. Jeg anbefaler dere å ikke ha taler og sanger hvis dere ikke ønsker det. Jeg ønsket meg det, men var veldig redd for at det skulle oppstå dumme situasjoner på grunn av taler og sang. Det viste seg at jeg fikk rett.. Det skulle ikke vært taler i mitt bryllup, og jeg er veldig lei for at jeg ikke satt ned foten for taler og sanger på forhånd. Gjør slik som dere føler for, og si fra til de som ikke kan respektere deres ønsker at de får ha sin egen fest dersom det skal være på deres måte. Folk som ikke gidder å ta hensyn til brudeparets ønkser kan holde seg hjemme, for de er da ikke i bryllup for å feire dagen til brudeparet og gjøre den flott, men for å gjøre det de selv har lyst til.
Gjest Gjest1 Skrevet 12. september 2006 #18 Skrevet 12. september 2006 Jeg synes det er kjempeteit å nekte taler og sanger jeg... Man DØR ikke av at tante Helga sier noen ord, ei heller om naboen dikter en sang. Dette gjøres jo fordi folk setter pris på dere, ikke for å gjøre bryllupet deres mest mulig jævlig! Det skader jo ingen, og da mener jeg det er best å la det skje, innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. Man sårer bare folk ved å nekte.
Gjest Golly Skrevet 12. september 2006 #19 Skrevet 12. september 2006 Jeg synes det er kjempeteit å nekte taler og sanger jeg... Man DØR ikke av at tante Helga sier noen ord, ei heller om naboen dikter en sang. Dette gjøres jo fordi folk setter pris på dere, ikke for å gjøre bryllupet deres mest mulig jævlig! Det skader jo ingen, og da mener jeg det er best å la det skje, innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. Man sårer bare folk ved å nekte. ← Nettopp. En sårer folk, i dette tilfellet brudeparet, ved å nekte å etterfølge deres lille ønske på bryllupsdagen. PS. Er alt du er uenig i kjempeteit?
Gjest Gjest1 Skrevet 12. september 2006 #20 Skrevet 12. september 2006 Nettopp. En sårer folk, i dette tilfellet brudeparet, ved å nekte å etterfølge deres lille ønske på bryllupsdagen. PS. Er alt du er uenig i kjempeteit? ← What's with the attitude??? Brudepar har så mange ønsker etterhvert, at en bør jo egentlig be de om lov til det meste i forkant av dagen. Sier ikke at brudene i DENNE tråden er så gærne, men jaggu er mange andre bruder helt sinnsyke!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå