Gjest gjest1 Skrevet 10. september 2006 #1 Skrevet 10. september 2006 Lurer litt på hva det koster der dere bor å vaksinere og chippe hund rundt om i lander. Hørte at det ikke er før i 12 ukers alderen, men samtidig sier en annen vetrinær at dem skal vaksineres i 8 ukers alderen... Hva har dere hørt? Og når skal dem revaksineres igjen? Skal selvsagt spørre div dyrleger rundt her, men greit å høre hva andre opplever/hører
Gjest Gjesta Skrevet 10. september 2006 #2 Skrevet 10. september 2006 Vi vaksinerte og chippet, og fikk samtidig pass til bikkja, og en resept på antibiotika-salve. Tilsammen for dette betalte vi 900 kroner.
Trillrund Skrevet 10. september 2006 #3 Skrevet 10. september 2006 Det nye vaksineprogrammet fra Nobivac sier at første vaksine skal gies ved 12 uker, neste vaksine når hunden er 1 år og siden hvert andre år. Nobivac vaksinen er en kombinasjonsvaksine mot de vanligste sykdommene. Tidligere ble 8 ukers valper vaksinert mot parvo, men det er vel få/ingen produsenter som lager ren parvovaksine lenger. Vi vaksinerte 2 kull med 8 ukers gamle valper med Nobivac vaksinen for noen år siden, og flere av valpene ble dårlige av dette. Så jeg er glad for at Nobivac selv nå sier at vaksinen først bør tas når valpen er 12 uker! Hvis tispen er vaksinert innen 6 måneder før valping, vil valpene få antistoffer gjennom henne, som holder til de er gamle nok til å vaksineres med Nobivac. Vet ikke prisen spesifikt på chipping, siden vi gjør det samtidig med veterinærbesiktningen av valpene før de selges. Og heldigvis kjenner vi en veterinær uten klinikk, så prisene er ganske fornuftige :-)
Gjest gjest1 Skrevet 11. september 2006 #4 Skrevet 11. september 2006 Nå har jeg ringt litt rundt, og jeg bare har en ting å si. OH MY GOD!!(dette gjelder 2 valper) Det varierer fra 2.500 til 700 kr!! (I mellom har vi 2000 og 1700 kr) Ikke tvil om hvor vi vaksinerer og chipper
Gjest Gjesta Skrevet 11. september 2006 #5 Skrevet 11. september 2006 Det er jo sinnsyke forskjeller! Vi betalte 400-500 da hunden fikk 12-ukers vaksina. Den kom ferdig-chippet fra oppdretter - om vi forsto hverandre riktig... (vi hadde litt språkproblemer.)
Gjest gjest1 Skrevet 11. september 2006 #6 Skrevet 11. september 2006 Hmm, vetrinærene her oppe annbefallt oss å ikke chippe valpen mens det var så liten.. vet ikke helt hvorfor men skal snakke mere med han senere
Trillrund Skrevet 12. september 2006 #7 Skrevet 12. september 2006 Er det en spesielt liten rase? Hvis ikke ville jeg chip'et dem før jeg solgte dem. Vi har en rase som blir ca 10 kilo, og alle våre valper er chip'et før levering. Har hørt valpekjøpere som skulle vaksinere og chip'e selv, men som ga f... Senere ble hunden tatt hånd om av FODgården, som ikke hadde noen mulighet til å finne ut hvor hunden kom fra. Moralen er at hvis man chip'er før man selger, vet man at det er gjort, at det går ann å spore hunden tilbake ved hjelp av chip'en hvis noe skulle skje.
Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2006 #8 Skrevet 12. september 2006 Eh, vi skal ikke selge valpene, vi har kjøpt dem. Så vi gir nok ikke f.. i å vaksinere/chippe Det er heller ikke snakk om en liten hund, men Border Collie. Grunnen til at vi ikke chipper samtidig som vi vaksinerer (når dem er 12 uker) er at dyrlegen ikke annbefallte det.
Trillrund Skrevet 13. september 2006 #9 Skrevet 13. september 2006 OK! Trodde det var salg siden det var snakk om flere valper... Min feil. Har aldri hørt en veterinær si at man ikke kan chippe samtidig med vaksine, og på en BC som er 12 uker burde chipping ikke være noe problem heller. Hadde vært moro å høre vet'ens begrunnelse....
Gjest gjest1 Skrevet 13. september 2006 #10 Skrevet 13. september 2006 Nei, må inndrømme jeg klødde meg litt i hodet da han villle vente med chipping... Men skal snakke med han når jeg bestiller time. Er jo veldig greit å ha dem chippa
Gjest Thomas Heitmann Skrevet 12. januar 2008 #12 Skrevet 12. januar 2008 (endret) Ja jeg har sett mange utrolige priser på microchips på hunder. Det maksimale jeg har betalt for en microchips er kroner 85,- men da må egentlig en veterinær sette chipsen, det kan du ta i forbindelse med en vaksine. Noen veterinærer prøver seg på at de setter kun chips som blir registrert i Norsk dyre ID. Dette er bare nonsens. Det kan de ikke nekte, selvom de henviser til avtalen de har med nevnte dyre ID. Slike avtaler er i strid med EØS avtalen om monopolistiske avtaler. Ifjor mikrochipsa jeg 13 hunder (på samme dag). Innkl chips kom dette på 1700 kr. 13x85 kroner + timeprisen til en veterinær. Å sette en chips på en disiplinert hund tar under 5 min innkl. Ta ut av pakken, fjerne sikringen, sette på hunden, klistre chipskoden på vaksinasjonskortet (eller passet) Så hvis du skal kjøpe mikrohips ta kontakt med norges hundekjørerforbund eller din lokale trekkhundklubb. Egentlig så leite jeg etter adresser for å cippe bilen min så nå får jeg leite videre. Oj shit dette er kvinneforum tilgi meg..... mvh Thomas Deler av innlegg fjernet iht Kvinneguidens regler. Dru - mod Endret 13. januar 2008 av Dru
Gjest Gjest- Wheaten- Skrevet 13. januar 2008 #14 Skrevet 13. januar 2008 Jeg betalte 500,- for chip, og 450,- for vaksine. Chippet ved første gangs vaksine. Når det gjelder revaksinering, får jeg brev fra veterinæren når det er tid for ny vaksine. Kjempegreit, så slipper jeg å huske på det.
Helen Skrevet 13. januar 2008 #15 Skrevet 13. januar 2008 Jeg har en Shih Tzu som skal vaksineres og chippes til uken, han fikk vaksine hos oppdretter da han var 7 uker. Nå skal han ha 12 ukersvaksinen. Jeg har ringt til to vetrinærer i nærheten, der var prisen hhv 749,- og 890,- for vaksine og chipping.
Gjest ?? Skrevet 23. februar 2008 #16 Skrevet 23. februar 2008 Er det forsent og gi valpen vaksine, om den ikke har fått 12 ukers vaksinen, men 8 ukersvaksinen.. ??
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #17 Skrevet 27. februar 2008 Hva med voksne hunder, er det forskjell i pris? Og hva bør de vaksineres mot? Har en voksen hund jeg har overtatt ved omplassering for noen mnd siden, og den er verken chipet eller vaksinert. Har heller aldri vært noe syk, men vil jo gjerne få dette i orden. Hvilke vaksiner bør hun få?
Leo Skrevet 27. februar 2008 #18 Skrevet 27. februar 2008 De fleste norske veterinærer bruke så vidt jeg vet Nobivac vaksinasjonsprogram. D.v.s. en vaksine som beskytter mot valpesyke, smitsom leverbetennelse, parvovirus og parainfluensa som gis mens valpen er liten og deretter hver annet eller tredje år. Denne vaksinen kalles DHPPI.. I årene mellom DHPPI gis påfyll av PI, altså virkestoffet mot parainfluensa. Hunden skal m.a.o. vaksineres hvert år, men det er snakk om kun en sprøyte hver gang. Når du ikke vet om og når hunden ble vaksinert sist, vil veterinæren nå sannsynligvis gi den DHPPI og deretter følge vanlig vaksinasjonsprogram. Andre vaksiner behøver du ikke å tenke på utenom ved spesielle behov som f.eks. utenlandsopphold som krever rabiesvaksine. Jeg vaksinerte for øvrig min hund i går og det kostet 380 kroner.
Søs Skrevet 27. februar 2008 #19 Skrevet 27. februar 2008 De nye vaksinene varer i 3 år, selvom noen valger å vaksinere annethvert år. Står om dette på NKK sine sider tror jeg
FoxyFish Skrevet 27. februar 2008 #20 Skrevet 27. februar 2008 Jeg betalte 450,- for 12ukers vaksinen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå