Gå til innhold

skiveutglidning

nordinne

Anbefalte innlegg

Har fått vite at jeg har en skiveutglidning i ryggen,skal nå prøve fysikalsk behandling,er det noen andre som har eller har hatt det?og hjelper det med fysikalsk beh.Det er jo ike akkurat billig :x får vel prøve.Fint hvist noen her inne kan svare meg. :D Og en ting til er det noen som også har prøvd tonadrin for å rense tarmene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uffda, ryggproblemer er ikke morsomt! Fysikalsk behandling hjelper, så det ville jeg ha tatt om jeg var deg. MEN: Få fysioterapeuten til å vise deg hvordan du skal trene på egenhånd, øvelser du kan gjøre osv. Det er nemlig ingenting som er bedre for ryggen enn jevnlig trening! Om skjelettet er "svakt" så må musklene være desto sterkere for å hjelpe til med å holde deg oppe...

Lykke til!

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dessverre litt mer enn jeg skulle ønske om dette problemet.

Først av alt: Ordet "skiveutglidning" er ganske så upresist. Det det er snakk om er en "utposning" eller et slags "brokk" på brusk-skiven som ligger mellom to rygghvirvler. På andre sprøk kalles dette mer presist et "skivebrokk".

En slik bruskskive består av en kjærne med gelé-aktig substans, nesten væske. Fra skivens kjerne og utover mot kanten ligger det så lag med "brusk-lameller", omtrent som lagene i en løk, bare at her blir lagene mer og mer rigide (harde) jo nærmere kanten man kommer.

Det som har skjedd når man får en "skiveutglidning" er slett ikke at hele skiven forskyver seg og "glir ut", men derimot er det snakk om en skade på strukturen (sprekker) i disse brusk-lamellene som gjør at den bløte kjernen "tyter" utover mot kanten av skiven, i værste fall helt ut. Det som da skjer er at det blir en "bulk" på ytterkanten av skiven. Det som da gjør vondt, er faktisk ikke selve skaden i brusket (der er det ikke nerver), men sekundære effekter i området rundt. Akkurat i dette området ligger nemlig nerveforgreningene der hovednerven i ryggmargen ved hver av skivene forgrener seg til nervebunter som går til armer, ben, innvoller osv. Og når noe klemmer borti disse "kabelbuntene" er problemet igang. Det er nesten som om noen skulle dytte borti televerkets hovedkabel med en gravemaskin.

Etter hva jeg har forstått er der da to effekter:

1) Kroppen forsøker å "låse" det som ligger og dytter på nervebunten, og gir små-muskler langs ryggraden beskjed om å trå til. Disse gjør da sitt beste for å "låse" ryggsøylen i en slik stilling at det ikke klemmer på nerven, uavhengig av om det kan være en ganske så ubehagelig stilling for "eieren". Etter noen timer med uvant belastning får man krampe i disse stakkars musklene, de blir så hovne og betente, begynner å svelle opp... og gjør voooondt. Og dersom man går med denne tilstanden noen dager, er man inne i en ond sirkel, ved at de ikke klarer å komme tilbake til "normalen".

Det gjelder da å komme ut av den "låsningen". En kiropraktor vil jobbe på "leddet/låsingen" for å tvinge fram bevegelse for å bryte denne "onde sirkelen". Annen fysikalsk behandling går gjerne på å behandle disse små-musklene, men de er små og vanskelig tilgjengelige (mye bein i det området...!) - egen erfaring tilsier at en god kiropraktor var det beste. Det er også viktig å forstå hvordan nervesystemet reagerer på stimuli. Så lenge man "bare" ligger stille å har vondt, er det ikke så mye andre signaler å ta seg av. Det som er om å gjøre er - så snart "vondt" blir "mindre vondt" - å komme i aktivitet slik at nervesystemet får mer å sysle med enn kun smertesignalene fra ryggen. Det i seg selv gjør faktisk at tendensen til ny "låsing" bedres fortere. Dette er årsaken til at man i en slik situasjon som ergel er "stiv som en stokk" om morgenen (nervesystemet jobber like greit mens du sover), mens det "løsner" utover formiddagen dersom man er litt i aktivitet.

2) Dersom utposningen/brokket er større kalles det en "skiveprolaps", som betyr at utposningen på kanten av skiven er relativt stor. Da trykker skiven så mye på en nervebunt at det blir "kortslutning" inni denne, og kroppen "tror" at det er vondt et helt annet sted. Dette er hva som skjer ved "isjas-smerter": nerven blir så "plaget" i ryggen at det kjennes smerter langt nedover i benet - endog helt ut i tuppen av tærne! Dersom ikke annen behandling hjelper, vil legen etter en del måneder begynne å tenke på operasjon, for å fjerne det som ligger og klemmer på nerven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo har skiveutglidning/prolaps.

Han går til kiropraktor når dette skjer. Etter noen behandlinger der, er han god som ny igjen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei å takk for svar,venter nå på time hos fysioterapauten,så får jeg inderlig håpe at det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å gi et litt kortere svar enn tidligere, bekrefter jeg det @lfa sier: Har svært god erfaring med kirpraktorbehandling. Jeg har ved flere anledninger gått fra "klarer ikke rette ryggen og gå ordentlig - j***ig vondt" til "bare litt vondt" på under to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...